קדימה: מחר - "יום הדין" שיקבע את גורל הקואליציה

בקדימה מאיימים כי אם ראש הממשלה לא יקבל את דוח פלסנר, יפרשו מהממשלה עד שבת ■ במרכז ההמלצות שיוצגו מחר: הסנקציות נגד משתמטים

יום לפני הגשת דוח פלסנר מחריף המשבר שמאיים לפרק את ממשלת האחדות: המשנה לרה"מ ויו"ר קדימה שאול מופז וח"כ יוחנן פלסנר ניהלו היום (ג') התייעצויות מרתוניות כדי לעמוד בלו"ז שהציבו לעצמם, ולפרסם עד מחר את מסקנות דוח ועדת פלסנר למציאת חלופה לחוק טל.

בקדימה הגדירו את מחר "יום הדין", שיכריע את עתיד המפלגה. מופז דורש מנתניהו כי מסקנות הוועדה שיוצגו מחר יהוו בסיס לחוק שיחליף את חוק טל. בסביבת מופז הבהירו כי אם רה"מ יסרב - קדימה תחזור לאופוזיציה עד סוף השבוע.

עם הגשת הדוח מחר צפוי מופז להבהיר לנתניהו כי קדימה תהיה מוכנה לתמוך רק בהצעת חוק שתתבסס על מסקנות הוועדה, שבמרכזן הטלת סנקציות אישיות על משתמטים משירות צבאי. בקדימה מביעים נכונות לגשר על פערים בין הצדדים, ובין השאר, להסכים להטלת סנקציות אישיות מדורגות, אך לא יסכימו לוותר באופן גורף על הסנקציות כולן.

במערכת הפוליטית הטילו היום ספק בכוונת קדימה לפרוש מהקואליציה אם לא יתקבלו המלצות דוח פלסנר. עם זאת, בסביבת מופז מבהירים כי אין בכוונתם להמתין זמן רב. "לאחר שיוגשו מסקנות הוועדה, רה"מ יצטרך להודיע מיד אם הוא מקבל את העקרונות שלנו כבסיס", אמרו, "יהיו לו ימים בודדים להחליט. אם לא יקבל את המתווה, עד כניסת השבת אפשר יהיה לכנות את מופז יו"ר האופוזיציה".

ירח הדבש הסתיים

רק חודשיים לאחר כינון ממשלת האחדות, הניתוק מחדש נראה קרוב. בקדימה זעמו היום על הודעתו החד צדדית אמש של נתניהו על ביטול ועדת פלסנר, והבוקר סירב מופז להיפגש עם נתניהו. בסביבת מופז הבהירו כי "עד שלא יתפרסם הדוח לא יתקיים שום מו"מ". אנשי קדימה עמדו היום בסירובם לקיים כל הידברות עם אנשי רה"מ.

שני המחנות החליפו היום האשמות. בסביבתו של נתניהו טענו כי קדימה נמנעת לכלול את הערבים בדוח משיקולים פוליטיים כיוון שכך לא תזכה בתמיכתם בבחירות. ליאור חורב, יועצו האסטרטגי של מופז, אמר בתגובה כי אם ראש הממשלה ירצה לגייס ערבים, קדימה לא תהווה מכשול.

"מדובר בתרגיל למתחילים פוליטיים", אמר חורב. "אנשי ראש הממשלה הם אנשים חסרי ניסיון וחסרי מעוף. ועדת פלסנר עסקה בתיקון לחוק טל, שנקבע על ידי בג"ץ וכולו עסק בגיוס חרדים. הוועדה הודיעה שהעקרונות שלה חלים גם על המיעוט הערבי ושאת מסלולי השירות יצטרכו לקבוע בהמשך, ולכן מדובר בניסיון מתואם בין ליברמן לראש הממשלה".

הדוח: סנקציות באלפי שקלים

הדוח שיוגש מחר יכלול המלצות לגיוס כלל האוכלוסיות, ובהן חרדים וערבים, הטבות למתגייסים, וסנקציות על המשתמטים. הסנקציות הן שצפויות לעמוד במרכז הדוח ולהוות את מרכז המחלוקת, שתמנע מהצדדים להגיע להסכמה. לידי "גלובס" הגיעה רשימת הסנקציות המסתמנת שתיכלל בדוח, אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון. הסנקציות מסתכמות באלפי שקלים למשתמט.

על פי דוח פלסנר, סירוב לשירות יגרור ביטול של קצבת הישיבה, שגובהה 500-900 שקל. כיום מקבלת הישיבה 500 שקל בחודש מהמדינה עבור תלמיד רווק, ו-900 שקל לאברך כולל.

בנוסף, תבוטל זכאותו של הסרבן לקצבת הבטחה והכנסה לאברכים, העומדת על 1,000 שקל וניתנת לאברכים עם שלושה ילדים ומעלה. כמו כן, תבוטל זכאותו להנחה בארנונה ובגני ילדים, תבוטל זכאותו לתמיכה בדיור, ויבוטל מעמדו כתלמיד ישיבה בביטוח הלאומי. כיום זכאי תלמיד ישיבה לשלם רק 110 שקל לחודש עבור ביטוח לאומי ובריאות גם יחד.

הוועדה גם צפויה להמליץ על הטלת קנס אישי על המשתמט, שעדיין לא נקבע גובהו. בעבר הוזכר סכום של 100 אלף שקל.

סמנכ"ל תנועת חדו"ש לחופש דת ושייווין, שחר אילן, הסביר בהתייחסו לרשימת הסנקציות כי "כל הניסיונות להביא לשירות תלמידי ישיבות באמצעות תמריצים והטבות נכשלו. ועדת פלסנר הבינה שבלי לשלול הטבות זה לא יעבוד. כל תוכנית שלא תכלול שלילת הטבות תהיה מריחה ועבודה בעיניים".

אין רוב לדוח

לנוכח העובדה שהסנקציות האישיות הן סלע המחלוקת בין החרדים לקדימה, שהביא לפירוק הוועדה, ספק אם ניתן יהיה להגיע להסכמה סביבן. גם בקדימה וגם בלשכת רה"מ לא מטפחים ציפיות מאפשרות להגיע להסכמה של כל חלקי הקואליציה, ולפי שעה, ההערכה הרווחת היא שבסופו של דבר לא יימצא רוב בכנסת לשום חלופה שתוצע, וב-31 ביולי יפקע חוק טל. החל מאוגוסט תהיה חייבת כלל האוכלוסייה בגיוס חובה. במקרה כזה, האפשרות הסבירה היא קיומן של בחירות מוקדמות. מכיוון שבחירות על רקע חוק טל יזיקו לנתניהו, סבורים בכירים בליכוד שבסביבתו של ראש הממשלה ינסו ליצור משבר אחר, או שיביאו למשבר סביב תקציב המדינה, ויצביעו עליו כגורם שהביא לבחירות.

בתוך כך, במחנה הפראיירים מתארגנים לקראת ערב המחאה שתתקיים במוצאי שבת הקרובה בתל אביב. לדברי בועז נול, מראשי מאהל הפראיירים, "זו ההזדמנות האחרונה של נתניהו להתעשת ולקיים את מה שהבטיח, מה שהעם דורש ומה שיש לו רוב ברור בכנסת ובממשלה: שירות לכל בגיל 18 עם מכסת פטורים לעילויים".

מסתמן: פירוק ועדת פלסנר יחזיר את התאחדות הסטודנטים לזירת המחאה

האם פירוק ועדת פלסנר תסלול את דרכה חזרה של התאחדות הסטודנטים למחאה? תגובתו של יו"ר ההתאחדות, איציק שמולי, לפירוק מסמנת אפשרות כזאת. *ראש הממשלה החליט להיות עקבי באי עמידתו בהתחייבויות כלפי הציבור", אמר שמולי, "קודם בתחום החברתי וכעת בתחום השוויון בנטל. אנו מזכירים לשר מופז כי זוהי סיבת הצטרפותו לממשלה ודורשים שיעמוד בהתחייבותו לציבור המשרתים. למרות ניסיון המחטף, אנו קוראים לוועדה להשלים את עבודתה ולומר בקול ברור ונחוש את עמדתה המקצועית. בכוונתנו לכנס את המוסדות במטרה לדון בהצטרפות הסטודנטים לפעולות המחאה".

ל"גלובס" נודע כי הסטודנטים ככל הנראה ישתתפו בהפגנה שתעסוק בחוק טל בסוף השבוע הקרוב - הפגנה שתיתן את האות להשתתפות גם באירועי מחאה נוספים. בקיץ האחרון היה להתאחדות הסטודנטים, לצד דפני ליף, סתיו שפיר, רגב קונטס ואחרים חלק ניכר בארגון והנעת המחאה החברתית. לקראת פרסום דוח טרכטנברג, החלו הסטודנטים להתרחק מקבוצות אחרות במחאה, משום שביקשו לתת הזדמנות לוועדה לפעול.

בתוך כך, החלה דפני ליף לגייס תרומות לפעילות הארגון החברתי שהיא מקימה, באמצעות אתר אינטרנט ייעודי. עד כה גייסה כ-24 אלף שקל מהציבור. "בימים אלו ארגון חברתי חדש נמצא בשלבי הקמה", כתבה באתר, "ארגון לא מפלגתי, שעומד כולו להתעסק בהעצמה אזרחית. גם להקמה יש צורך במשאבים, על אחת כמה וכמה כאשר המקימים שלו עומדים לפני קיץ עמוס עוד לפני שנת הפעילות הראשונה".

המתגייסים החרדים
 המתגייסים החרדים