חיים רמון מסדר קמבק לציפי לבני

אם יחליטו חברי קדימה על 28 ראשיהם להתפצל, מחכה להם בית פוליטי חדש

בלשכת ראש הממשלה מביעים הערכות פסימיות באשר לאפשרות לגבש רוב לאישור חוק חלופי לחוק טל בכנסת, בעיקר לנוכח עמדתה ומצבה של קדימה. גם אם יצליחו נתניהו, קדימה והחרדים לפתור את הפלונטר ולמצוא פתרון מוסכם, עדיין צפויה לראש הממשלה בעיה מספרית, מתמטית, להעביר את החוק בכנסת, שכן ללא תמיכת כל סיעת קדימה על 28 אצבעותיה, לא ימצא רוב וההצעה לא תאושר.

עם הודעת ראש הממשלה אמש על פירוק ועדת פלסנר, החלו ביתר שאת הלחצים על מופז לפרוש מהקואליציה. בפני מופז עומדות עתה שתי אפשרויות: להגיע להסכמה עם ראש הממשלה והחרדים, אולם אז להסתכן בביקורת ציבורית נוקבת שממנה לא תהיה לקדימה תקומה, או לקיים את איומיו ולפרוש מהממשלה, מהלך שיביא, ככל הנראה, להקדמת הבחירות ולאפשרות להיכחדותה של מפלגת קדימה.

אבל החרב שמונחת על צווארו של יו"ר קדימה היא איומי הפרישה של כמה מחברי הסיעה אם קדימה לא תפרוש מהממשלה. מצעד המתנגדים לחוק שיעקוף את הוועדה, החל הבוקר כשח"כ שלמה מולה הודיע כי בכוונתו להתנגד לחלופה שתוצא לחוק. למולה הצטרפו גם ח"כ נינו אבסדזה וח"כ רוברט טבייב.

"קדימה פשטה רגל"

אם יחליטו חברי קדימה להתפצל, מחכה להם בית פוליטי חדש: יו"ר מועצת קדימה לשעבר ואחד ממייסדי המפלגה, חיים רמון, חשף היום את תוכניתו להקים מפלגת מרכז חדשה. "קדימה פשטה את הרגל. היא ויתרה על תפקידה כאלטרנטיבה לשלטון והצטרפה לליכוד, ומופז ומי שתמך בו למעשה סיימו את תפקידה של קדימה כאלטרנטיבה", אמר רמון לגלי צה"ל. השמועות על הקמת המפלגה החדשה של רמון מסתובבות במערכת הפוליטית זמן רב.

הערכה: לבני תעמוד בראש המפלגה

על פי הערכות, תתבסס תחילה מפלגת המרכז החדשה על ח"כים שיפרשו מקדימה, ויהוו את הזרוע הפרלמנטרית של המפלגה החדשה בכנסת הנוכחית. מאוחר יותר יצטרפו אליה גורמים נוספים ובעלי שם. ככל הנראה, מתוכננת ציפי לבני לעמוד בראשה.

יש מי שרואים בעובדה שרמון מקפיד לשמור על קשר עם יאיר לפיד, כאינדיקציה לחבירה אפשרית של שתי המפלגות החדשות. עם זאת, לנוכח הצהרת לפיד כי לא יקח לשורותיו חברי כנסת מכהנים, האפשרות הזו מוטלת בספק.

"צריך להקים אלטרנטיבה לבנימין נתניהו, כי הוא הבעיה, לא מופז. הוא שלוש שנים מתעתע, צריך להבין: נתניהו, חרדים ומתנחלים זו הברית", המשיך רמון. "יש כ-30 מנדטים במרכז, יש אלטרנטיבה, והיא צריכה לבוא במקום קדימה. זה ברור שאסור שנתניהו ימשיך, ברור מיהו נתניהו גם לאחרוני המשלים את עצמם, כל המסכות הוסרו, אני חושב שהציבור מבין שצריכה להיות אלטרנטיבה שתחליף את נתניהו. אני יכול למנות לפחות 20 איש שיכולים להחליף את נתניהו, כל אחד מהם יכול לעשות עבודה יותר טובה ממנו כפי שהתגלה בדוח המרמרה והכרמל".