העליון: "טירת הכרך" תוכל לבנות במקרקעין שברשותה ברחובות

זאת אף שסכסוך משפטי ארוך-שנים עם עיריית רחובות הסתיים בניצחון העירייה

חברת "טירת הכרך" תוכל לקדם בנייה על 3 חלקות מקרקעין שבבעלותה במרכז העיר רחובות, וזאת אף שסכסוך משפטי ארוך-שנים עם עיריית רחובות הסתיים בניצחונה של העירייה - ובכך שנקבע כי הבטחה שנתנה העירייה לפני קרוב ל-50 שנה לאפוטרופוס הכללי, שהיה הבעלים הקודם של המקרקעין, לאפשר בנייה על החלקות, איננה תקפה.

חברת "טירת הכרך", שבבעלות משפחת שוב, רכשה בשנת 1971 מידי האפוטרופוס הכללי מקרקעין בשטח של דונם במרכז העיר רחובות. מדובר ב-3 חלקות מקרקעין צרות וארוכת, שהחברה ידעה כבר בעת רכישתן כי לא ניתן לבנות עליהן.

ב-2004 פתחה החברה בהליך משפטי נגד עיריית רחובות והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, במסגרתו ביקשה מבית המשפט המחוזי בתל-אביב להכריז כי התחייבויותיה של העירייה, שניתנו בשנים 1963-1964 בפני האפוטרופוס הכללי, להענקת זכויות ושטחים - תקפות, מאחר שהן נמכרו לה במלואן במסגרת רכישת הקרקע.

בית המשפט המחוזי קבע כי זכויותיו של האפוטרופוס הכללי, שנולדו כתוצאה מההבטחות, לא הועברו לחברת "טירת הכרך" בהליך המכירה, ובנוסף נקבע כי התביעה התיישנה.

"טירת הכרך" ערערה לבית המשפט העליון, וזה החזיר את הדיון למחוזי כדי לשמוע את עדותו של מהנדס העיר דאז.

בפסק דין נוסף, שניתן במחוזי במארס 2010, דחתה השופטת נורית אחיטוב פעם נוספת את התביעה, וקבעה כי לא הוכח כי אכן הזכויות הנטענות הועברו במסגרת העיסקה, ואין לראות בעירייה כמי שיצרה מצג שלפיו היא מכירה בחברה כמי שזכאית לקיום ההתחייבות שניתנה לאפוטרופוס הכללי.

בנוסף קיבל בית המשפט את טענת העירייה, שיוצגה בידי עורכות הדין גלית שיצר ומיטל יצחק ממשרד אברהם בר, כי מאחר שהתביעה כולה מבוססת על התחייבויות שניתנה בתחילת שנות ה-60, חלה עליה התיישנות.

שופטי בית המשפט העליון, עדנה ארבל, ניל הנדל ונעם סולברג, דחו לפני ימים אחדים את הערעור שהגישה טירת הכרך וקיבלו את טענות העירייה.

השופט סולברג ציין בפסק הדין כי בית המשפט שמח לשמוע בדיון שהתקיים בפניו, שבמקביל לניהול ההליכים המשפטיים, הוסיפו עיריית רחובות והוועדה המקומית לקדם פתרון תכנוני שיאפשר לחברה לנצל את המקרקעין, ולקדם בנייה עליהם. (ע"א 5204/10).