מטוס אל-על ביצע נחיתת חירום בלונדון עקב תקלה במנוע

מטוס מדגם ג'מבו ובו 400 נוסעים בטיסה מספר 318 ■ המריא מלונדון ונאלץ לשוב לנחיתת חירום בעיר כ-20 דקות לאחר ההמראה

מטוס נוסעים של אל על שהמריא הלילה משדה התעופה הית'רו בלונדון לנתב"ג חזר לנחיתת חירום בעקבות תקלה במנוע. המטוס, שעל סיפונו 411 נוסעים (כולל אנשי צוות) נחת בשלום.

מאל על נמסר כי נוסעי המטוס (טיסה LY318) ישובו ארצה בטיסה מיוחדת שתוציא החברה הערב בשעה 19:00. הטיסה צפויה לנחות מחר (ו') בשעה 7:00 בבוקר. במקביל פועלים בשעות אלה אנשי התחזוקה של אל על לתיקון המטוס התקול

20 דקות אחרי ההמראה בגובה 26 אלף רגל (באמצע הדרך בטיפוס לגובה השיוט) נשמעה חבטה מצד כנף ימין של מטוס הג'מבו מדגם בואינג 747-400. מיד לאחר מכן אחד המנועים - מנוע מספר 4 - החל לאבד כוח. במקביל, מד הסיבובים של מניפת המנוע הראה אפס וריח קל של משהו שרוף התפשט במטוס.

קברניט המטוס, אילן מרגלית, 58, אמר היום (ה') ל"גלובס" כי תוך כדי אחת הדיילות דיווחה לקוקפיט גם על שובל אש שנצפה במנוע מספר 4. "החלטנו מיד לעשות פעולות ראשוניות של כיבוי המנוע הפגוע, פעולות שאנחנו מתרגלים אין ספור פעמים בסימולטור. עשינו מהזיכרון ובלי לפתוח ספרים". לדבריו, הפעולות כללו: כיבוי מנוע, סגירת ברז הדלק של מנוע מספר 4 ומשיכת ידית כיבוי האש המפסיקה את מעבר הדלק למנוע ומחמשת בקבוקים עם חומר כיבוי אש.

"מאחר ולא הייתה אינדיקציה לאש במנוע, לא היה בבקבוקים הללו שימוש". מיד לאחר מכן, אומר מרגלית (טייס F15, אל"מ במיל ו-17 שנה באל על), הכריז על חירום. "הכרזתי מיידי מיידיי מיידי לבקרת לונדון וביקשתי לחזור מיד לנחיתה בהית'רו. תוך פחות מרבע שעה היינו על הקרקע".

עוד לדבריו, למרות שמדובר בתקלה לא שגרתית למטוס לא נשקפה סכנה. "זה אומנם קורה לטייס פעם בחיי, אך לא נשקפה סכנה למטוס. יכולתי להמשיך לטוס עד תל אביב עם 3 מנועים עובדים אבל באל על אנחנו הטייסים מחונכים לא לקחת שום סיכון. בטיחות מעל הכל. הכרזתי חירום לא כי המטוס היה בסכנה אלא כדי לקבל את כל תשומת הלב מהבקרה בלונדון ואת כל השקט להטיס בלי הפרעות". עוד לדבריו, מצב חירום המסכן את המטוס נחשב כששני המנועים בג'מבו מאותו צד זה לא עובדים. "אבל גם למצב כזה אנחנו מתורגלים". עוד לדבריו, מדובר במטוס בן כ-16 שנה כשאורך חייו יכול להגיע ל-30-35 שנה.

עוד אמר כי "אחרי שהתארגנו על התקלה, הכרזנו חירום והתחלנו להנמיך, עדכנתי את הצוות באמצעות מנהל השירות בטיסה ולאחר מכן את הנוסעים. דיברתי עם הנוסעים, עדכנתי אותם בפרטים. אמרתי להם שהכל בסדר, שהמטוס בשליטה ושהנחיתה תהיה רגילה לחלוטין. כשנחתנו עברתי בין הנוסעים ומתוך 411 הנוסעים רק נוסעת אחת הייתה מבוהלת. הנוסעים אמרו לי שלא נכנסו לפאניקה הודות להסברים שקיבלו ממני. אמרו שהרגעתי אותם ושנתתי להם ביטחון".

באשר לנוסעת שחשה לא טוב והובהלה לבית חולים בלונדון אמר מרגלית כי מדובר בנוסעת שקיבלה התקף אי ספיקת כליות כרבע שעה לפני ההמראה ולפני שכל הסיפור הזה קרה.

עוד אמר ל"גלובס" כי תמי מוזס, מבעלי השליטה באל על, "התקשרה להגיד לי תודה וכך גם אליעזר שקדי".

יצוין כי רק בחודשיים האחרונים אירעו שתי תקלות נוספות במטוסי אל על והוכרז חירום.