עד המדינה בהולילנד: "צ'רני קיווה שמס הכנסה לא ישים לב"

היום החמישי של עדות ש.ד. בביהמ"ש: "הכסף הועבר לחשבון הפרטי שלי כהלוואות אך אף פעם לא ניתנו לי באמת כהלוואות. מעולם לא נתתי לצ'רני הלוואה באותה תקופה"

בבית המשפט המחוזי בתל אביב החל הבוקר (א') היום החמישי למשפט פרשת הולילנד ולעדותו של עד המדינה במשפט, ש.ד.

עדותו של ש.ד. היום מוקדשת בעיקרה לשיטה שבאמצעותה, לטענתו, העבירו יזמי פרויקט הולילנד את כספי השוחד לאישי הציבור הבכירים ובהם לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

לדברי עד המדינה, תשלומי השוחד בהיקף של 9 מיליוני שקלים הועברו לנבחרי הציבור בין השנים 1994-1999 באמצעות שיטת העברה פשוטה למדי: "כספי השוחד הועברו דרך חברת הולילנד שירות ונופש והם נרשמו כאילו הם ניתנו לי כהלוואה אישית והועברו לחשבון הפרטי שלי כהלוואות. החברה האחות שמימנה את הפרויקט, הולילנד תיירות, הייתה מעבירה כספים לכיסוי העברות הכספים מהולילנד שירות ואילו כספי השוחד הועברו מהחשבון האישי שלי לחשבונות של המשוחדים".

לדברי ש.ד, "הכסף הועבר לחשבון הפרטי שלי כהלוואות אך אף פעם לא ניתנו לי באמת כהלוואות. מעולם לא נתתי לצ'רני הלוואה באותה תקופה".

לדברי ש.ד. הבעיה באופן הרישום הזה נוצרה ב-1999 כאשר אושרה תוכנית הולילנד ומס הכנסה עתיד היה לעשות בדיקות ושומות לפרויקט. "היה לי ברור שאני לא מוכן בשום אופן להישאר עם יתרת חובה בספרי החברה וחשבתי שצריך למצוא לכך פתרון. ניהלתי דין ודברים עם הלל צ'רני והצעתי לו לסגור את הסכום הזה בצורה טובה ואלגנטית באמצעות הוצאת חשבונית והעברת הסכום של 9 מיליון למס הכנסה אבל צ'רני התנגד לכך ואמר שהוא לוקח על עצמו את החוב", אמר ש.ד.

לדברי עד המדינה, בהמשך, "צ'רני העביר את כל החוב של 9 מיליון שקל מהחשבון האישי שלי לחשבון הולילנד תיירות. כלומר, בספרים של הולינד נופש זיכה את החשבון האישי שלי, חייב את החשבון של הולילנד שיכולה הייתה 'לבלוע' את הסכום הזה. צ'רני קיווה שמס הכנסה מרוב הגודל של הפרויקט לא ישים לב וזה עבר".

למרות התהליך הזה, שנועד, לדבריו ש.ד. להסתיר את תשלומי השוחד ממס הכנסה, היה ש.ד מוטרד מאוד מחיוב המס: "לא ידעתי איך מס הכנסה שיבוא לעשות ביקורת בהולילנד תירות איך הוא יתייחס לפעולה הזאת של העברת הכסף והאם יתחילו לשאול שאלות מדוע החשבון שלי זוכה ב-9 מיליון שקל".

בשלב זה של העדות התערב השופט דוד רוזן ושאל את ש.ד. "איך אתה מסביר שנכנס כסף לחשבונות הפרטיים שלך?". העד ענה: "זו לא הייתה בעיה. לא הייתה כל סיבה לבדוק את החשבון האישי שלי".

השופט הקשה: "אתה עדיין אזרח. אם יבואו לבדוק אותך ממס הכנסה, יש לך פה כניסה של 9 מיליון שקל איך אתה מסביר את זה?". ש.ד. ענה: צ'רני נתן לי התחייבות שאם יבדקו אותי ממס הכנסה הוא ייתן לי התחייבות שהכסף הועבר אליי מחברת הולילנד".