"הטייסים באל על טסים היום במצב של עייפות מנטאלית"

(עדכון) - ועד טייסי אל על הודיע הבוקר לאנשיו על כשלון המו"מ עם הנהלת החברה, לאחר חודש של מגעים באשר לתנאי העסקת העובדים בחברה ■ אל על: לא קיבלנו הודעה בנושא

"טייסי אל על טסים היום במצב של עייפות מנטאלית", כך אמר היום (א') ל"גלובס" ניר צוק, נציג טייסי אל על בוועד עובדי החברה.

באל על מועסקים כיום 520 טייסים. לדברי צוק, מערכת היחסים העכורה של הטייסים עם הנהלת החברה, בדומה לזו של יתר עובדי אל על, פוגעת קשות במוטיבציה של כולם. כישלון המשא ומתן בין עובדי החברה להנהלה בשבוע שעבר, תרם והקצין, לדברי צוק, את התחושות הקשות של הטייסים ושל העובדים בכלל. "הנהלת אל על לא משקיעה בקשרי עבודה עם עובדיה, וזה פוגע נפשית. אנשים באים לעבודה עם חוסר חשק. עם ראש באדמה. אנחנו לא מבינים למה זה צריך להיות ככה. למה אי אפשר לדבר. למה רק מאיימים עלינו בצעדים חד צדדיים כואבים ולא משתפים אותנו בהם מראש. למה רק מסר שלילי". עוד לדבריו, העייפות המנטאלית אומנם מעייפת גם פיזית, אך לעולם טייסי אל על לא יטוסו במצב של עייפות פיזית. "בטיחות מעל הכל", הוא מדגיש.

במסגרת המו"מ שהתקיים בין הנהלת אל על לבין וועד עובדי החברה ובחסות הסתדרות, דנו הצדדים בהכנסת שינויים בהסכם הקיבוצי לפני מימושה בקרוב של תוכנית ההתייעלות של הנהלת אל על. בין היתר, דרשו הטייסים מההנהלה לא להתערב בהחלטות שהיו נחלתם הבלעדית במטוס, לתכנן עימם את עומס העבודה החריג בקיץ, שגם בכירים בהנהלה החברה יקצצו בשכרם בצורה משמעותית ולא רק העובדים, להיות שותפים לתוכניות אסטרטגיות של החברה ושבעלי המניות יזרימו כסף לחברה.

צוק אמר עוד ל"גלובס" כי מצבת של 520 טייסים מתאימה לכמות עבודה נמוכה יחסית האופיינית לעונת החורף ולא לתקופת השיא של הקיץ. "טייסים נדרשים לטוס כפול שעות ואף יותר. למרות שאנחנו מקבלים על זה שעות נוספות, מתסכל אותנו להירתם, להקריב ולעזור לחברה שלא יודעת להעריך את המאמץ מצידנו: קיצור שעות מנוחה וזמן פנוי". לדבריו, מאחר ומערכת היחסים בין הצדדים הולכת ומדרדרת, טייסים ששים היום הרבה פחות לוותר על שעות הפנאי שלהם עם המשפחה, ו"לכן הודענו שייתכנו שיבושים בטיסות במהלך הקיץ".

מהנהלת אל על נמסר בתגובה כי "הנהלת אל על לא קיבלה כל הודעה בנושא מנציגות העובדים ולא מההסתדרות".