"40% מהחרדים רוצים להשתלב כי נמאס להם מהעוני"

ח"כ חיים אמסלם בראיון ל"סאב טקסט" בגלובס TV: "אפילו הנכדים של הרב עובדיה יוסף לומדים במוסדות אשכנזיים; זה רגשי נחיתות" ■ "אם אתה שובר את הנורמה ימדרו אותך בבית כנסת, לא יעלו אותך לתורה בשבת"

הוא נולד באלג'יר ומתגורר בירושלים; נבחר לכנסת בשנת 2006 מטעם ש"ס ולפני כשנתיים העז לצאת נגד עקרונות המפלגה; העמדה הפלורליסטית שלו עלתה לו בהגליה מש"ס והיום הוא מתפקד על תקן של סיעת יחיד בכנסת. ח"כ חיים אמסלם מטיף לשילוב לימודי ליבה בתוכנית החינוכית של הישיבות ובתי הספר החרדיים וגורס שרק מיעוט זעום של בני ישיבות צריכים ללמוד תורה לכל ימיהם והיתר צריכים להשתלב אחר כבוד בשוק העבודה. בראיון לתוכנית "סאב טקסט" בגלובס TV הוא אומר היום: "אנחנו בעד תורה, אבל עם עבודה ושירות בצבא".

- הבן שלך התגייס לאחרונה לצה"ל. איך אתה מרגיש?

"גאווה, קודם כל. הוא הבן השלישי שלי שמתגייס, אבל בשונה מאחרים שהתגייסו בגילאים יותר מבוגרים, אחרי לימוד בישיבה, הבן השלישי שלי הבין מגיל צעיר שזה לא בשבילו והוא לא מייעד את עצמו רק ללמוד; הוא החליט לעשות מעשה ולהתגייס כמו שצריך בגיל 18".

אמסלם מסביר מדוע יצא נגד ש"ס בגלוי, מה שעלה לו במחיר יקר של הגליה מהמפלגה: "יצאתי נגד עמדת המפלגה שלי מפני שהבנתי בעומק הדברים - אי ההתגייסות לצבא, אי ההשתתפות בנטל הלאומי, אי ההתערות בחברה הישראלית ובעולם העבודה, - נובע מהשקפת עולם מאוד עמוקה של רצון להתבדל. זה רצון בעצם לבוא ולומר, אנחנו נמצאים במדינה כי אנחנו צריכים לחיות באיזשהו מקום; ננסה עד כמה שאפשר עד כמה שאפשר לנצל ונשתמש בכוח הפוליטי שלנו... זה מנוגד לגמרי להשקפת העולם של העולם הספרדי שש"ס אמורה לייצג אותו. כאן השבר הגדול".

- למה לא שומעים את קולם של אנשים כמוך?

"כי הם מפחדים".

- ממה הם מפחדים?

"תראי מה קורה לעולם הספרדי. למה יצאתי, בין היתר, נגד ראשי ש"ס? כשמקימים מוסדות שרוצים לחנך כביכול בדרך של החזרת עטרה ליושנה - זה הסלוגן של ש"ס - אבל ראשי ש"ס, הרבנים, אפילו הנכדים של הרב עובדיה יוסף, לומדים איפה? במוסדות האשכנזיים. אז זה מין רגשי נחיתות כאלה ורצון כל הזמן לחקות מה שעושים האשכנזים הליטאים וזו בגידה מאוד מאוד עמוקה ברעיון".

- עסקנים פוליטיים מונעים מהציבור החרדי להשתלב?

"למה כל המדינה מפרפרת כמו תרנגולת בידי השוחט בגרונה? מפני שכל הממשלות, וגם רה"מ בנימין נתניהו, שומע את האזהרות של 'נבוא איתך חשבון אחרי הבחירות'. אנחנו כוח גדול. הציבור החרדי בחלקו - לא הניכר - אבל בחלקו הגדול, הייתי אומר 40%, כן מעוניין להתערות בחברה; ואם המחיר להתערות בחברה פירושו של דבר לשרת, אז הוא ישרת כי הוא רוצה לעבוד. נמאס לו כבר לחיות בעוני ובצמצום".

אמסלם מספר גם על המחיר האישי שנדרשים חרדים לשלם בעקבות ההשתלבות בחברה: "אם אתה שובר את הנורמה בצורה התרסתית, מתחילות לך הבעיות; בבית כנסת שלך יתחילו למדר אותך, לא יעלו אותך בשבת לתורה, חברים יתרחקו ממך, בנך בתלמוד תורה יתחיל להיות מוקצה".