לדור: "אסור שהפרקליטות תחשוש להגיש כתבי אישום"

(עדכון) - לדור: "החקירה היא כורח המציאות; אילו פעלנו אחרת הייתי מנסה לתרץ את זה שנמנענו מלהגיש כתב אישום" ■ "אנו עדים להצגה חוטאת למציאות לפיה הפרקליטות גרמה להדחה של ראש ממשלה מכהן. זה לא כך"

"עלינו ללמוד את הכרעת הדין המפורטת וכך אנו מתכוונים לעשות", כך אמר היום פרקליט המדינה משה לדור, במסיבת עיתונאים לאחר הכרעת הדין בעניינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

"עלינו ללמוד את המצאים החמורים, ואת החלקים בהם כן הורשע בפלילים אני ממליץ לכם לקרוא. החוק מחייב אותנו להגיש כתבי אישום במקומות שבו יש סיכוי סביר להרשעה. זו חובתנו הציבורית. אם לא היינו עושים זאת היינו מועלים בתפקידנו. הייתה חובה להגיש נגד אולמרט כתב אישום. אנו עדים להצגה חוטאת למציאות לפיה הפרקליטות גרמה להדחה של ראש ממשלה מכהן. זה לא כך. מערכת האכיפה, בתוכה הפרקליטות, מילאה את תפקידה וחובתה".

"החקירה היא כורח המציאות, עם אישור מלא של ביהמ"ש העליון. יתרה מזאת, כזכור, הפרקליטות הייתה זו שביקשה לבצע את העדות המוקדמת בדלתיים סגורות והיא הגנה על אומלרט כשהייתה עתירה לבג"ץ להפסיק את כהונתו. בדמוקרטיה ובשיטתנו המשפטית אין ביהמ"ש חייב לקבל את עמדת התביעה".

"אסור לראות בזיכויים כשל כשלעצמו", הוסיף לדור. "אין דין מיוחד המחייב ראיות חזקות יותר נגד רוה"מ לעומת כל בנאדם אחר. זו תמציתו של השוויון בפני החוק. ההרשעה לגבי הפרת אמונים היא חמורה. בטח כשמדובר בראש ממשלה. זו התנהגות פלילית מובהקת ופסולה. אסור שהפרקליטות תחשוש להגיש כתב אישום נגד אישיות ציבורית מחשש על הפרקליט. אילו פעלנו אחרת הייתי מתייצב לפניכם ומנסה לתרץ את זה שנמנענו מלהגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה".

הפתעה בפרקליטות לאחר הזיכוי

בפרקליטות המדינה שררה הפתעה גדולה עם היוודע הכרעת הדין במשפטו של אהוד אולמרט. בדקות הראשונות לאחר שהשופטים הודיעו כי החליטו לזכות את אהוד אולמרט מרוב האישומים, ישבו עו"ד אלי אברבנאל ועו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, שהובילו את צוות התביעה, כשהם נתונים בהלם.

בהמשך הודה אברבנאל מול המצלמות כי הופתע מאוד מהזיכוי. "לא ציפיתי לכך", אמר אברבנאל, "בית המשפט לא קיבל את עמדתנו". עם זאת ציין אברבנאל שבית המשפט ביקר בחריפות את התנהלותו של אולמרט.

בפרקליטות ניסו, עם זאת, להכניס את תוצאות המשפט לפרופורציות הגיוניות יותר, ולשים את הדברים בהקשרם הרחב.

"נפל דבר בישראל, ראש ממשלה לשעבר הורשע בפלילים", אמר קורב בראיון לגלי צה"ל, "זה לא עניין של מה בכך, זה לא דבר שאפשר להקל בו ראש. כשנגיע לטיעונים לעונש, אני מניח שחלק מהזחיחות של הצד השני תלך ותתפוגג. ההרשעה של אולמרט היא הרשעה מהדהדת, נוקבת וחד משמעית, בפרשה של מרכז ההשקעות".

לדברי קורב, "אם יש קו כזה, להציג את היום הזה כיום מוצלח מבחינתו של אולמרט, וכישלון מהדהד מבחינתינו - זה קו שאני דוחה אותו בשתי ידיים. אכן היו שני זיכויים מחמת הספק, והיתה הרשעה נוקבת, חד משמעית בעבירה של מרמה והפרת אמונים. אני רואה בהליך שנוהל נגד אולמרט וזקן תעודת כבוד עצומה למדינת ישראל. הוגש כאן כתב אישום ראוי בכל סעיפי האישום. ביתה משפט לא אמר ולו ברמז את ההיפך".