אליהו עשוי לפצל את מכירת ביטוחי החיים שלו

בנוסף למכירת תיק ביטוחי החיים שלו להראל ב-250 מיליון שקל, עשוי שלמה אליהו למכור גם את מערכות התפעול והמחשוב הנלוות לתחום, לבית ההשקעות פסגות, תמורת עשרות מיליוני שקלים ■ המהלך יוכל לסייע לפסגות ליצור זרוע ביטוחית

האם שלמה אליהו ייפגש בסוף עם הסכום המקורי שאותו דרש עבור מכירת פעילות ביטוחי החיים שלו? בהמשך למגעים המתקדמים המתקיימים עם הראל למכירת תיק ביטוח החיים שלו, בתמורה לכ-250 מיליון שקל, ל"גלובס" נודע כי אליהו ובית ההשקעות פסגות בוחנים בימים אלה את האפשרות לעסקה נוספת, שבמסגרתה ירכוש בית ההשקעות מידי אליהו את מערכות המחשוב והתפעול הנלוות לתחום ביטוחי החיים.

על פי ההערכות, מכירה שכזו, אם תבשיל לכדי הסכם ותושלם בהצלחה, תקדם את פסגות במהלך ליצירת זרוע ביטוחית לבית ההשקעות, ותניב לאליהו הכנסות נוספות של כמה עשרות מיליוני שקלים. הצדדים סירבו להגיב.

הבוקר, בהמשך לחשיפת "גלובס" מתחילת השבוע על אודות המגעים בין אליהו לבין קבוצת הביטוח הראל, שבשליטת יאיר המבורגר, הודיעה האחרונה לבורסה כי "אתמול אחה"צ התקיימה פגישה שבה גובש מתווה עקרונות של עסקה. על פי מתווה העקרונות, העסקה אמורה להיעשות במסגרת של רכישת פעילותה (זכויות והתחייבויות) של אליהו ביטוח במגזר ביטוח חיים, זאת על בסיס תמורה של כ-250 מיליון שקל". עם זאת, כך הבהירו בהראל, מדובר עדיין במגעים שטרם עוגנו במסמך כלשהו, ועדיין לא "ניתן להעריך את הסיכויים לביצוע העסקה".

המגעים עם הראל החלו לאחר שאליהו ניסה, ככל הידוע, לעניין שורת גורמים בשוק הביטוח ברכישת התיק שאותו הוא מחויב למכור על מנת להמשיך ברכישת השליטה בקבוצת הביטוח מגדל. אליהו, שנמצא בלחץ זמן להשלים את מכירת תיק ביטוחי החיים שלו, פנה לגופים אלה לאחר שנפסקו מגעים שקיים קודם לכן עם פסגות, על מכירת כל פעילות ביטוחי החיים שלו בתמורה לכ-350 מיליון שקל.

אליהו מחויב למכור את תיק ביטוח החיים של אליהו חברה לביטוח לצד שלישי, לנוכח מגבלת נתח השוק המותר לרכישה על-ידי גוף מוסדי (להבדיל מצמיחה אורגנית) בשוק החיסכון הפנסיוני (הכולל ביטוחי חיים, פנסיה וגמל) העומדת על 15% מהשוק. מגדל לבדה מחזיקה בכ-19% מנתח השוק של החיסכון הפנסיוני.

עיכוב ברכישת השליטה במגדל

אי-מכירת תיק ביטוח החיים מעכבת בינתיים את אליהו מלקבל את אישור הרגולציה לרכישת השליטה בקבוצת מגדל, אם כי בשוק ההון צופים כי זו תאושר. בכל מקרה, הרגולטורים לא יאשרו את עסקת מגדל בטרם ימכור אליהו את תיק ביטוחי החיים של החברה שבבעלותו, הגם שהוא יקבל ארכה למכירת מניותיו בבנקים לאומי ואגוד (שיועברו להחזקה בנאמנות עד אשר יימכרו).

מבחינת פסגות, בניהול חגי בדש ובראשות היו"ר אהוד שפירא, רכישת מערכות המחשוב והתפעול של ביטוחי החיים של אליהו מהווה אפשרות מעניינת, שעשויה לקדם את בית ההשקעות צעד חשוב לקראת השקת פעילות ביטוחי החיים, לאחר שהגיש לאוצר בעבר בקשה לקבלת רישיון מבטח.

כך, בפסגות עשויים להמשיך ולפעול להקמת זרוע ביטוחית, הן באמצעות רכישת חברה או פעילות ביטוח (בעבר היו במגעים בנושא, שלא הבשילו לכדי הסכם, גם עם איילון וגם עם הכשרה חברה לביטוח), או בהקמת פעילות מאפס.

כמו כן, תמיד קיימת גם האופציה שלא להשקיע מאות מיליוני שקלים ביצירת זרוע ביטוחית, תוך המשך ועיבוי ההתמקדות בפעילויות ניהול הכספים שכבר קיימות בבית ההשקעות.

תחום ביטוחי החיים מהווה קודקוד מרכזי בשוק החיסכון הפנסיוני, יחד עם קרנות הפנסיה וקופות הגמל לתגמולים. מבחינת פסגות, חשיבותו גדולה אף יותר משום שמדובר בשוק צומח (הגם שבקצב נמוך משמעותית מאשר הצמיחה המהירה בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות), המאופיין בשמירה על הלקוח לאורך שנים, וזאת בניגוד לשוק הגמל שנמצא כיום בהליך "ראן-אוף".

לפסגות פעילות קטנטנה ולא משמעותית עדיין בתחום הפנסיה החדשה - שבמסגרתה מנוהלים כיום נכסים בהיקף כולל של כ-101 מיליון שקל, ופעילות גדולה בשוק בתחום הגמל ה"צולע" - בהיקף של כ-47 מיליארד שקל.

המגעים בין פסגות לאליהו בעבר כללו הן את תיק ביטוחי החיים שלו, כולל ביטוחי הסיעוד והבריאות, והן את מערכות התפעול והמחשוב, בעוד שמבחינת הראל אין צורך במערכות הללו. התיק הנרכש של אליהו, אם אכן יירכש, ייבלע במהירות בתוך התיק הגדול יותר שבבעלות הראל.