חח"י הזמינה חלקי חילוף לטורבינות ב-50 מ' ש'

חברת החשמל הזהירה היום מפני הפסקות חשמל בנות שעה וקראה להפחית שימוש במכשירים זוללי חשמל

תקלות בטורבינות הגז של חברת החשמל הן גורם הסיכון העיקרי להפסקות חשמל בשבועות הקרובים. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל הזמינה בימים האחרונים בבהילות חלקי חילוף ב-50 מיליון שקל עקב החשש מתקלות בטורבינות הגז, שמייצרות כמחצית מכושר ייצור החשמל במדינה.

רזרבה של 1,000-700 מגה-ואט

חברת החשמל הזהירה היום מפני הפסקות חשמל בנות שעה וקראה לציבור להפחית את השימוש במכשירים זוללי חשמל בעיקר בין השעות 12:00 ל-17:00. הביקוש לחשמל צפוי להגיע היום ל-10,400 מגה-ואט, מה שמותיר בידי חברת החשמל עודף יכולת ייצור של 700 מגה-ואט עד 1,000 מגה-ואט.

רזרבה כזו מאפשרת לחברת החשמל לספק את מלוא הביקוש לחשמל גם אם תתרחש תקלה באחת מיחידות הייצור הגדולות שלה, ונדרשת תקלה בשתי יחידות ייצור גדולות בעת ובעונה אחת כדי לגרום להפסקות חשמל יזומות.

עם זאת, בחברת החשמל שורר חשש אמיתי מפני תקלות שיכולות להיגרם כתוצאה מהפעלה ממושכת של הטורבינות בסולר ובמזוט. מדובר ב-8 טורבינות שנועדו לפעול בגז טבעי, עם אפשרות להפעלה בדלק חלופי נוזלי במצבי חירום.

בפועל מופעלות הטורבינות בסולר ובמזוט זה יותר משנה משום שלחברת החשמל אין די גז טבעי עקב הפסקת הזרמת הגז המצרי ועקב הידלדלות מאגר הגז הישראלי של ים תטיס.

נזק נוסף של מיליארדים

בעולם אין ניסיון רב בהפעלת טורבינות כאלה לפרק זמן כה ארוך בסולר ובמזוט, אך מומחים מעריכים כי הדבר מגביר את הסיכון לתקלות ומקצר במידה משמעותית את אורך החיים של הטורבינות.

אם האזהרות יתאמתו, עשוי להיגרם למשק נזק נוסף במיליארדי שקלים כתוצאה ממשבר הגז המצרי, שנזקיו עד היום מוערכים ב-15 מיליארד שקל.