מה לעשות במקרה שארה"ב תגלוש ל"צוק פיסקאלי"?

אם ארה"ב אכן תגלוש למצב של "צוק פיסקאלי" ויפקע תוקפן של הקלות המס על רווחי הון, כדאי למשקיעים להכין כמה חלופות לכסף ■ בין החלופות: לקנות זהב ולהתרחק מהימורים

אי אפשר לומר מה, אם בכלל, יעשו המחוקקים בקונגרס האמריקני כאשר הכלכלה תתקרב למה שנקרא "מצוק תקציבי" בסוף שנה זו. אבל למשקיעים כדאי שתהיה תוכנית, אולי אפילו שתיים-שלוש, כדי להגן על עצמם.

אתם צריכים לכל הפחות להחליט מה לעשות עם התיק שלכם אם קיצוצי ההוצאה, המתוכננים לקבל תוקף אוטומטי, אכן יקבלו אותו, ובמקביל יפקע תוקף הקלות המס מכהונת הנשיא הקודם ג'ורג' וו. בוש.

נסביר לכם מה עומד לקרות: ב-1 בינואר 2013 כל קיצוצי המס שיזם הנשיא לשעבר בוש יפקעו, ושיעורי המס הבסיסיים יעלו, ביחד עם מיסים על רווחי הון ארוכי-טווח ועל דיבידנד של מניות.

לדוגמה, המס המרבי על רווחי הון ארוכי-טווח ממכירת ניירות ערך יעלה ב-2013 ל-23.8%, מ-15% השנה. במקביל, יחודש המס על הדיבידנדים כהכנסה רגילה, כפי שהיה לפני כהונת בוש. בהתחשב בהכנסתם האישית, ישלמו המשקיעים האמריקנים מ-15% עד 43.4% מס על הדיבידנדים הללו, לפי כמה חישובים.

בתרחיש כזה, כלומר ללא חקיקה אחרת בקונגרס שעליה יחתום הנשיא אובמה, מומחים כמו מייקל קיצס, רוברט קיבלר ואנדרו פרידמן מציעים "לקצור" את רווחי ההון כעת.

בהנחה שהעלאות המס וקיצוצי ההוצאה ייכנסו לתוקפם בו-זמנית, קציר רווחי ההון ב-2012 הוא רעיון טוב מכמה סיבות. הראשונה היא, כמובן, שרווחי ההון של המשקיעים ימוסו בשיעור נמוך יותר השנה מאשר ב-2013. הסיבה השנייה היא שמשך הזמן שנחוץ כדי להניב אותה תשואה אחרי מס יתארך מאוד אם בנקודה כלשהי יוחזרו הקלות מס מתקופת הנשיא בוש. והסיבה השלישית היא שסביר יותר שיהיה למשקיעים רווח מס ב-2012 מאשר מאוחר יותר, בייחוד אם הכלכלה תידרדר שוב למיתון ושוק המניות יתחפר.

אם ארה"ב אכן תגלוש ל"מצוק התקציבי" (פיסקאלי) הזה, הכלכלה תתכווץ כנראה ב-1.3% במחצית הראשונה של 2013, ושיעור האבטלה יעלה ל-9.2%, לפי תחזית משרד התקציבים בקונגרס האמריקני (CBO).

1. אל המקלט המוזהב. דיימונד ברגלו, יועץ השקעות עצמאי, נמנה עם אלה הסבורים כי השפעה של גלישה למצוק פיסקאלי תהיה דרמטית. "אם אכן נגיע למצב שכזה, הצמיחה של ארה"ב תהיה איטית יותר מהצפוי, ותרחישי המיתון יקבלו משנה תוקף".

הוא מציין וממליץ למשקיעים לחשוב אפילו כעת על קנייה של זהב, בעיקר דרך קרן הסל SPDR Gold (סימול: GLD).

2. להתרחק מדיבידנדים. מקצועני ההשקעות מתווכחים כעת אם יהיה חכם לקנות עכשיו מניות שמשלמות דיבידנדים, בהתחשב בכך שהמס עליהן יכול לעלות פי שלושה בשנה הבאה.

המחנה הראשון כולל את פרידמן, מנהל חברת הייעוץ Washington Update, שמאמין שמניות הדיבידנדים הולכות לקראת בעיות. קודם כל, הוא אומר, חברות שמשלמות דיבידנדים כעת לא צפויות להגדיל אותם בעתיד. החברות צפויות להשתמש בכספן כדי לקנות חזרה את מניותיהן מהציבור, כדי שבעלי המניות ירשמו רווחי הון במקום הכנסה מדיבידנדים.

שנית, פרידמן מעריך שמחירי מניות הדיבידנדים צפויים לרדת, מפני שהם לא משקפים את התרחיש של העלאת המס.

3. דיבידנדים דווקא עכשיו. אחרים, לעומת זאת, אומרים שזה הזמן לקנות מניות דיבידנדים. שון בארון, מנהל תיקים בחברת Delta Trust & Bank, אומר שמחיר המניות כן מגלם את העלאת המס האפשרית על הדיבידנדים. "זה לא אירוע מפתיע, ואם יש שינוי בערך אחרי מס של מניה, שנובע מהעלאת מס דיבידנד, חלק מהעלייה הזו כבר אמור להשתקף במחירים", הוא כתב באחרונה.

בסקירה שלו מדגים בארון מה יכול לקרות למחיר מניית דיבידנד ספציפית, של קבוצת אלטריה (סימול MO), במקרה שהקלות המס של כהונת בוש יפקעו, אם המניה מוחזקת בחשבון פטור ממס ובחשבון שמשלם מס.

על פי מודל פשוט, של ניכוי דיבידנד שגדל באופן קבוע מערך המניה, הוא אומר שהערך של אלטריה לא ישתנה למשקיע שמחזיק את המניה בחשבון פטור ממס. לעומת זאת, הערך ייפול במקרה הגרוע ביותר ב-7.7% למשקיע שמחזיק את המניה בחשבון שניתן למיסוי, וזו ירידה לא כזו משמעותית.

"מאחר שרוב המניות תלויות בצמיחה עתידית, ושוק המניות מכיר את אופק המס הזה כבר עשר שנים, אני צופה שהאפקט על מדד 500 S&P יהיה מינימלי", כותב בארון. "הניחוש שלי הוא משהו כמו 1.5% עד 2.5%, וספק אם בכלל נרגיש את זה מעבר לתנודות היומיות של המדד".

לאלו שאין להם כעת מניות דיבידנד, ג'ייסון ברגלואו, שותף ב-Foley & Lardne, ממליץ להוסיף לתיק קרנות סל כמו Vanguard High Dividend Yield VYM)) ו-Vanguard Dividend Appreciation (VIG) בשתי מנות - לפני ואחרי המצוק התקציבי החזוי.

"יהיה קשה לאסטרטגיה כזו לצבור תאוצה לקראת 1 בינואר, כאשר המס על הדיבידנדים, 15%, יעלה אם ההקלות לא יוארכו", אומר ברגלואו, "אבל האסטרטגיות הללו ישרתו לדעתי היטב את המשקיעים בטווח הארוך יותר. למשקיעים לא תהיה בעיה עם התנודתיות הצפויה במכשירים שקשורים לדיבידנדים לקראת המצוק התקציבי, הם יכולים להיכנס לפוזיציות מלאות".

4. להתרחק מהימורים גדולים. ואחרון אחרון, ג'ף אוגוסטין מ-Augustine Financial Solutions מסכים עם דייויד גרינלואו, כלכלן של מורגן סטנלי, שהמדיניות ביחס לשיעורי המס תהיה תנודתית מאוד. "הקונגרס מצוי כעת בשיא היסטורי של קיטוב, והיות ורוב חבריו עומדים להתחלף בבחירות הבאות, הם ינסו לחוקק הכול בזמן הקצר שנשאר להם", הוא אומר.

"אני מתמקד בהקצאת הנכסים ובהחלטות כאלה, זה נראה לי הכי חשוב", מוסיף אוגוסטין, "ואני מניח לתיקים של הלקוחות שלי להיות קצת בתת-השקעה בנכסים מסוכנים". ההמלצה שלו היא "להתרחק מהימורים גדולים יחסית להקצאת הנכסים האופטימלית של הלקוח".

צריך, כמובן, לזכור שהתוכניות הללו יעבדו רק אם קיצוצי ההוצאה וביטול הקלות המס ייצאו לפועל. צריך לתכנן עוד כמה תוכניות חלופיות למקרה שהקונגרס יחליט לפעול, אבל זה לא צפוי לקרות לפני הבחירות בנובמבר. במילים אחרות, יש לכם זמן לעבוד על תוכניות ב', ג', ד' ואפילו עוד.

*** כל הזכויות שמורות ל- MarketWatch.com 2012

לקראת 2013
 לקראת 2013