ביבי לא מסוגל ללכת ישר

מפלס הפארנויה בלשכה גאה ככל שהתרבו ראיונות אנשי קדימה בשבחו של אולמרט

את הזגזוגים סביב סוגיית חוק הגיוס קשה להסביר כשיש נעלם אחד גדול: נתניהו הוא עוד לא מצא את החלקיק האלוהי, שיפרום לו את הפלונטר שאליו נכנס מה שבטוח, הוא הצליח לעשות את מה שלא עשו 30 תנועות מחאה: למצוא את המחנה המשותף נגדו

אילו סנקציות יוטלו על חרדים שישתמטו משירות חובה וכמה מהם יגויסו הן שאלות חשובות ועקרוניות, אבל השאלה היותר מטרידה היא מה נתניהו רוצה ומה עובר לו בראש. פעם הוא בעד החרדים ופעם הוא בעד קדימה, ביום שני הוא מפרק את ועדת פלסנר וברביעי הוא מכנס את סיעת הליכוד כדי לאשר את מסקנות אותה הוועדה, ביום ראשון הוא ממנה את בוגי לנסח חוק על בסיס העקרונות, וברביעי הוא מורה לו לסגת מכל הסיכומים. תמצית כהונת נתניהו בשלושה שבועות. שאלוהים ישמור.

השבוע הוכיח נתניהו סופית שהוא לא מסוגל ללכת ישר. גם במרחק הליכה של עשרה מטרים הוא מצליח לזגזג חמש פעמים. כנראה שיש גם מנהיגים זיגזג. גם זו אומנות.

וזה לא שנתניהו לא יודע מה הוא רוצה. הוא יודע, אלא שזה משתנה משעה לשעה. בצהרים זה שונה ממה שרצה בבוקר, ובערב זה כבר משהו אחר לגמרי. תלוי מי לחש על אוזנו אחרון. מעניין מי היה מעורב הפעם, מי נתן לו את עצות הזהב, מי לחץ על הכפתור והפעיל את הפארנויות הכי גדולות שלו. בלשכה שבה מנכסים כל דבר, כולל זיהוי השריפה בכרמל, הפעם אין מי שלוקח אחריות. עצה כל כך טובה שאף אחד לא לוקח עליה קרדיט.

נתניהו אדם חכם עם ראייה היסטורית. קדימה העניקה לו קואליציה של 94 מנדטים ומרחב תמרון אין סופי לעשות ככל העולה על רוחו. הוא יכול לצאת למלחמה או לעשות שלום, אך לא מסוגל להחליט אם הוא רוצה קפה או תה. לא צריך להיות רופא בשביל לאבחן את המצב: מדובר בסימנים מובהקים של מי שלא החליט בינו לבין עצמו מה הוא באמת רוצה.

זה לא קדימה, החרדים או ליברמן. הנעלם היחיד סביב משבר גיוס החרדים הוא נתניהו. עד סגירת הגיליון הוא עוד לא החליט באיזה צד של המשוואה הוא נמצא. הוא עדיין מחפש את החלקיק האלוהי, זה שיפרום לו את הפלונטר שאליו נכנס. בינתיים מה שמשפיע עליו זה כוח הכבידה של אלקין ותורת היחסות של בוגי. האלוהות לא מתגלה בסיפור הזה.

אפקט אולמרט

כל מהלך פוליטי שקרה ביממה האחרונה יוחס במערכת הפוליטית לזיכויו החלקי של אולמרט. נתניהו הקשיח עמדות? זה בגלל אולמרט. מופז מאיים בפרישה? אפקט אולמרט. על פניו, כשבוחנים את לוח הזמנים, הפרשנות הזו נשמעת הזויה. מסלול המכשולים שרה"מ לשעבר עוד צפוי לעבור בדרך כל כך ארוך עד שכלל לא ברור אם הוא יספיק לדלג מעל כולם עד מערכת הבחירות הקרובה, גם אם היא תתקיים במועדה בעוד כשנה וחצי.

הערעור האפשרי של הפרקליטות בפרשת טלנסקי, ומשפט הולילנד שרק החל, מאששים את ההערכות שהדיון על התמודדות אפשרית של אולמרט בבחירות הבאות הוא תיאורטי לחלוטין, והסיכויים לכך שואפים לאפס. ובכל זאת, חלופת האס.אמ.אסים בין אנשי נתניהו לאנשי קדימה מעידה שהתרחיש הרחוק והעמום הזה הספיק לנתניהו להילחץ.

ביום שלישי ב-09:45, פחות משעה לאחר הכרעת דינו של אולמרט, החלה חלופת מסרונים בין גורמים בסביבת רה"מ לגורמים בקדימה. השאלה נוסחה ע"י בעלי תפקידים שונים בלשכת נתניהו בערך כך: "מה קורה? האם ממשיכים? מה המשמעות של החלטת בית המשפט? באמת אפשר לסמוך עליכם?".

בקדימה שפשפו עיניים, התעשתו וענו: "1. יש לנו הסכם אתכם. 2. תחוקקו תקבלו, לא תחוקקו לא תקבלו. 3. אוהבים את אולמרט, אבל הדרך עוד רחוקה מאוד".

לשכת נתניהו, שידועה כסובלת מהחמורות ביותר בפארנויות שאפיינו לשכות של ראשי ממשלות, עקבה מקרוב אחר הדיווחים השוטפים אחר זיכויו החלקי של אולמרט. מפלס הפארנויה הלך ועלה ככל שהתרבו הראיונות של אנשי קדימה בשבחו של אולמרט והברכות לזיכויו. ההיסטריה גברה עם כל הופעה של דליה איציק, רוני בר און ובכירים אחרים בטלוויזיה.

ב-19:50, לאחר התחבטויות גדולות והתייעצויות מרתוניות, החליט נתניהו להוציא הודעת ברכה על זיכויו של אולמרט, אבל שתי שיחות טלפון שבוצעו במהלך הלילה, העידו שליבו ופיו אינם שווים. את הראשונה קיבל ח"כ יוחנן פלסנר מהרמטכ"ל לשעבר, הקיבוצניק החילוני, השר משה (בוגי) יעלון, ובה הוא הודיע לו ללא כל הנמקות על החלטתו (כנראה בהוראת נתניהו) לחזור בו מרוב ההבנות שהושגו בדיונים שהגדיר בעצמו כ"טובים".

קרוב לחצות התקיימה שיחה מקבילה בין נתניהו למופז, שבה התבקש יו"ר קדימה לוותר על רכיב האחריות הפלילית בחוק החדש, ולהסכים להפרדת הצעת החוק מהצעת המחליטים שתוגש לממשלה. תשובתו היתה שלילית, בעיקר לאור העובדה שהחוק החדש קובע כי הסנקציה הפלילית על משתמטים חרדים תחול רק בעוד עשור, שגם זו פשרה גדולה שקדימה הסכימה לה לעומת האחריות הפלילית שחלה כיום על כל מועמד לגיוס החל מגיל 18.

חסרי החוליות

שתי השיחות האלו הובילו לנתק מוחלט בין יעלון לפלסנר, שהוביל לכינוס הבהול של סיעת קדימה. בישיבה התעקש מופז לקבל את הסמכת הסיעה שתהפוך אותו למקבל ההחלטות הבלעדי בסוגיה, כולל פרישה, ללא הצבעה בסיעה. הנחת העבודה בסביבת מופז היא שלו היה מבקש את הסכמת הסיעה לפרישה מהממשלה - לא בטוח שהיה לו רוב.

בעוד המורדים בקדימה (שיש מי שסבור שמייצגים את האינטרסים של לבני) מדברים על פרישה לאופוזיציה ופיצול המפלגה, החלו באחרונה ח"כים אחרים לגלגל רעיון לגבש שביעייה שתפעל בכיוון ההפוך: אם יחליט מופז לפרוש מהממשלה - הם ייפרדו ממנו לשלום ויישארו בקואליציה, באמתלה של העברת חוק חלופי לחוק טל, ועל הדרך אולי יקבלו תפקיד בממשלה. הסיבות של חלקם הן אולי אידיאולוגיות, אבל יש מי שסבור שלא רק טובת המדינה לנגד עיניהם. הקבוצה הזו עשויה להכתיר את אבי דיכטר למנהיג שלה.

את המורדים האלה, שמנהלים מגעים סמויים עם לשכת נתניהו, מכנים בקדימה "מסדר חסרי החוליות". פעם הם מגבים את מופז בכניסה לקואליציה, ופעם הם נגדו כשהוא רוצה לפרוש וחלום התיקים נגוז. קצת כמו נתניהו. וכך, לרגע אחד אתמול התאחדו האינטרסים של מי שנחשבים לנציגי לבני ומי שמואשמים כשגרירי נתניהו בקדימה והם הצביעו נגד מופז. המורד במורד - חבר.

ועם זאת בקשת מופז אושרה ברוב גדול. בינתיים הוא עוד לא שובר את הכלים, אבל הכל מחושב. הוא נותן לנתניהו עוד זמן, אבל סומך עליו שיעשה את כל הטעויות האפשריות בדרך. הכדור אצל נתניהו. הבחירה שלו עלולה להביא לו את תחילת מפלתו. את מה שלא יצרו 30 תנועות מחאה, הוא עלול ליצור בעצמו: מחנה ומכנה משותף נגדו.

אולמרט: "אין לי שום כוונה להיכנס לפעילות פוליטית"

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אינו מתכוון לחזור לפוליטיקה. בנאום פומבי ראשון שנשא מאז זיכויו החלקי התייחס הבוקר (ה') אולמרט לשמועות על כך שבכוונתו לחזור לחיים הפוליטיים ולהקים מפלגה חדשה, ואמר כי: "יש לי רק מפלגה אחת והיא קדימה".

בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שנערך בתל אביב במלאת שש שנים לפרוץ מלחמת לבנון השנייה, הצהיר אולמרט, כי "אין לי שום כוונה להיכנס לפעילות פוליטית. אינני מעורב ואינני מתכוון להיות מעורב".

"מוקדם יותר הבוקר הצהיר יו"ר תנועת "יש עתיד", יאיר לפיד, כי אין בכוונתו לחבור לאולמרט. "אין, ולא היו לתנועת 'יש עתיד' כל כוונה או תוכנית לחבירה פוליטית עם מר אולמרט, שכן הוא חבר במפלגת קדימה", מסר לפיד."אהוד אולמרט הוא חבר משפחה ואני שמח על זיכויו, אבל אנחנו לא רצים ביחד לבחירות, וכל הפרסומים בעניין הם המצאה מקושקשת, או גרוע מזה - ניסיון של אינטרסנטים לפגוע ב'יש עתיד'".