מישהו הזיז את הגרעין שלי

כנראה שאנחנו מעדיפים פטריות-הזיה על פני פטרייה גרעינית

"פנים אמיתיות", א' 21:00, ערוץ 10

עוד שנייה נגיע לדימונה. מבטיח. רק שקודם כל יואיל מישהו להסביר לי היכן נמצא מרכז הכובד של אמנון לוי.

"שומר מסך", שהייתה מעין "כלבוטק" עם ניואנסים חדשים, הפסיקה לשמור על המסך שלה ושלנו בגל הקיצוצים האחרון של ערוץ 10. כמעט במקביל עלתה אז העונה השנייה של "פנים אמיתיות" שהביאה סיפורים אישיים ודיוקנאות, מהרב עובדיה ועד לבכירים בעולם התחתון.

העונה הנוכחית נפתחת בכתבת תחקיר, מהסוג שמסבך אותך עם הצנזורה. לא שיש לי בעיה עם זה, כמובן, וברור שאני שמח על אלטרנטיבה תבונית שמעמיד ערוץ 10, לעיתים, מול גל הריאליטי המתנפץ אל חופינו מדי קיץ. ועדיין, תקראו לי שמרן, אבל כשאני משלטט לתוכנית מסוימת, אני אוהב לדעת מה אני מקבל, לפחות מבחינת הסגנון.

את העונה החדשה שלו פותח לוי בפיצוץ אטומי. בישראל מתנהל כבר עשרות שנים משחק של חתול ועכבר בין מי שאמונים על טיפוח מדיניות העמימות של ישראל ביחס לפצצה, ובראשם המלמ"ב, יחידה של משרד הביטחון שבמרוצת השנים ניכסה לעצמה את המשימה, לבין מי שמנסים לעסוק בה, אפילו ברמה התיאורטית. הכלל הוא שהעיתונאי אומר או כותב משהו, ואז צריך להגיד מהר את המשפט "לפי מקורות זרים", רגע לפני שתופסים אותו. ככה הוא ניצל.

אנחנו עוסקים כל העת בגרעין האיראני, יודעים היטב היכן ממוקמים הכורים באיראן, ממי הם רוכשים את הידע, איפה הם אוהבים לקנות את האוראניום שלהם, ואפילו, כאילו היינו מופקדים על הצהרת ההון הגרעינית שלהם: ממה בדיוק הוא התעשר, האוראניום החשוד הזה.

כל ילד בגן יודע לצטט ידיעות על האיראנים כאילו היה חבר ב"פרויקט מנהטן", ואילו על מה שקורה אצלנו, כלומר - על-פי מקורות זרים, אנחנו לא יודעים, ואולי לא רוצים לדעת.

העמימות כהישג בטחוני

גם התוכנית הזאת של לוי, שתשודר הערב, לא עברה בלי מערכה נגד הגורמים האמונים על אכיפת אותה מילה חמקמקה שנקראת "עמימות". יש שרואים בעצם העמימות את ההישג הביטחוני-מדיני הכי גדול של ישראל, יש שרואים בה צרה צרורה. יש שיודעים כמה מסוכן לגרד את הציפוי העדין שלה (תשאלו את רונן ברגמן, שכמעט גמר את הקריירה העיתונאית שלו באותו תא מעצר ביחד עם תא"ל יעקוב יצחק "יצה", בגלל שהעז לגעת בפרשה בת יותר מ-45 שנה).

למרות שהתוכנית נמצאת "על המדף" כבר כמה שבועות, לא צפיתי בעותק מלא שלה, ועדיין אני אשב מסוקרן, לפחות בתחילתה, אלא מול המסך. האם יצליח מישהו לספר סוף סוף לעם ישראל בעברית את מה שכתוב באותם "מקורות זרים?". העדות היחידה לאיכות התחקיר הערב היא הפאניקה שעורר בקרב ה"מעממים הרשמיים" של מדינת ישראל. נכון שאלה אמונים על ראיית "צל-הרים כהרים", ובכל זאת, באיכות הדיון הציבורי על הנושא הרגיש ביותר בביטחון ישראל, גם צל-הרים יתקבל בברכה.

ואולי בעצם לא צריך למנוע, אלא פשוט לסמוך על הציבור הישראלי שמעדיף לדעת כמה שפחות? הרי הערב, על כל צופה אחד שיישב מול תוכניתו של לוי, יהיו שלושה שלא יחמיצו את תחילת שלב הנבחרת של "כוכב נולד". כאלה אנחנו - מעדיפים פטריות-הזיה על פני פטרייה גרעינית.