זו לא החמצה גמורה

אם נגיע לבחירות בידיעה שביבי לא פרטנר, לא מנהיג ומכור לחרדים - הרווחנו

נניח שקדימה אכן תהיה בחוץ. אני לא מסכים שהשתתפותה הקצרה בממשלה היתה החמצה, כפי שטוענים רבים. כן, בהחלט, יש החמצה בכך שבסופו של יום, המדינה לא נכנסת לעידן של שוויון בגיוס. אבל יש גם הישג חשוב.

אני מדמה את מה שקרה כאן לסיפור של אהוד ברק, כאשר היה ראש הממשלה, עם יאסר ערפאת. ברק הלך לקמפ דיוויד עם הצעה שכמותה לא ניתנה לפלסטינים מעולם לפני כן. ערפאת, שבא בשביל להצטלם, אבל לא לחתום - נבהל, עשה אחורה-פנה, ובמקום שלום, קיבלנו אינתיפאדה.

גם אז קיבלנו כותרות לרוב על "החמצה היסטורית". זו היתה הצגת דברים מגמתית ולא נכונה, כי יצאנו מהאפיזודה הזאת עם נכס גדול וחשוב ביותר: יוזמת ברק פקחה את עינינו להבין עם מי יש לנו עסק, ובעיקר שאין עם מי לדבר. לדעת את זה חשוב לא פחות מלדעת את ההיפך.

לא ייעקר נטוע

אם הפרישה של מופז תיכנס לתוקפה, ואם היא תחזיק מעמד, נוכל להגיע לבחירות עם תובנה הרבה יותר ברורה לגבי נתניהו. יהיה ברור לנו שנתניהו אינו פרטנר, בוודאי לא מנהיג, לגבי שוויון, או בכל נושא שהחרדים מתנגדים לו. יהיה ברור לכולנו שהאיש נטוע עמוק במחנה החרדי, ושאת הנטוע הזה אין סיכוי ממשי לעקור בגלגול הזה של חיינו. זה יחייב כל אחד שמגיע אל הקלפי לקבל החלטה על הבסיס הזה.

כלומר, הפעם זה יהיה תלוי בנו, הציבור. לא נוכל לומר שלא ידענו. המהלך של מופז - שוב, ממש לא בכוונה - אינו מאפשר לנו לא לדעת.

האם זה באמת גמור?

התקשורת, רובה ככולה, מדווחת שמופז וחבריו בקדימה התפטרו מהממשלה. הנוסח הנכון הוא זה האומר שהם הודיעו על התפטרותם. ההבדל אינו תיאורטי. הוא מבוסס על חוק יסוד: הממשלה, הקובע כך: "שר רשאי להתפטר מהממשלה על ידי הגשת כתב התפטרות לראש הממשלה; כהונתו בממשלה נפסקת כעבור 48 שעות לאחר שכתב ההתפטרות הגיע לראש הממשלה".

לענייננו חשובה הסיפא של הסעיף: "זולת אם חזר בו השר מהתפטרותו לפני כן". כלומר, מופז עדיין יכול לחזור בו. וכאשר מדובר במופז, אני מתפלא על שעיתונאים מזדרזים להתייחס אל ההתפטרות כדבר ודאי.

כמובן שאפשר שהפעם מופז יקיים את מילתו. אבל ייתכן שלא. יותר מכך: כאשר מדובר במופז, ועל רקע ההיסטוריה העשירה שלו, אין זה מעבר לכישוריו ואופיו לחזור בו - גם לאחר שיעבור המועד הנקוב בחוק. צריכים להיות זהירים כאשר עוסקים בחומרים כמו מופז וביבי. אצלם באמת, אבל באמת, שום דבר לא גמור עד שהוא גמור. בעצם, שום דבר לא גמור גם לאחר שהוא גמור.

לא רוצים להגיב

שלחתי במייל בקשה למופז (באמצעות דוברו) לקבל את השעה המדויקת שבה תיכנס התפטרותו לתוקפה. ושוב ביקשתי. ושוב. ושוב. בסוף הגיעה תגובה שהם לא מעוניינים להגיב. למה?