ענף הזית הישראלי במצוקה: השרים הקימו ועדה מיוחדת

חקלאים בענף הזית מתלוננים על תחרות קשה עם שמנים מיובאים מאירופה ■ לטענתם, "חקלאים רבים נאלצו לעקור מאות דונמים של מטעי זית"

שר התמ"ת שלום שמחון ושרת החקלאות אורית נוקד הורו על הקמת ועדה בין-משרדית, שתגבש בתוך 30 יום מהלכים שיובילו להצלת ענף הזית בישראל. ההחלטה למנות את הוועדה התקבלה אתמול (א'), על רקע הימשכות המשבר בענף שמן הזית שנובע מיבוא של שמן זול מאירופה.

לדברי מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, ד"ר עדי נעלי, המשבר הכלכלי באירופה גורם ליצרניות שמן ביוון, באיטליה ובספרד לייצא לישראל מוצר נחות באיכותו מהמוצר הישראלי אך זול ממנו באופן ניכר, זאת תוך סיכון ענף הזית המקומי.

"ברוב המקרים הצרכן הישראלי מעדיף לקנות את השמן הזול, שהוא ישן יותר מזה הישראלי ובאיכות ירודה. המוצר הישראלי סופג ירידה בביקוש, וחקלאים נאלצים לעקור או לכרות מטעים שלמים", אמר היום (ב') ל"גלובס" ד"ר נעלי.

לדבריו, "החקלאים מתביישים לספר שהם עוקרים מטעים, אבל אנחנו שומעים על מה שקורה בענף ומזהים את המגמה. מגדלים מפסידים כסף, והם אומרים בקול רם שהם לא יוכלו להמשיך כך לאורך זמן. אני מעריך שעד כה נעקרו כמה מאות דונמים של זית מתוך כ-330 אלף דונם מטע. עלויות הגידול פשוט גדולות באופן משמעותי מעלויות העקירה".

במועצת הצמחים הזהירו כי בחלק מהמקרים מיובא לארץ שמן זית מזויף, שלא רק שאינו מועיל מבחינה בריאותית ותזונתית, אלא מסכן את המשתמשים בו. "שמן זית מומלץ לשימוש עד כשנה וחצי מאז שיצא מבית הבד, ואילו כאן נתקלנו בשמן זית ששכב בבתי בד במשך 4 שנים", הזהיר נעלי.

בראש הוועדה הבין-משרדית להצלת ענף הזית יעמוד מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי. בוועדה תהיה גם נציגות למינהל סחר החוץ במשרד התמ"ת, רשות המסים, התאחדות התעשיינים, משרד האוצר, מועצת הצמחים, מינהל התקינה במשרד התמ"ת, מכון התקנים ומשרד הבריאות.

הגנה על הייצור המקומי

השרים שמחון ונוקד מסרו היום כי הוועדה תגבש תכנית חמש-שנתית לפתרון המשבר בענף, שתכלול גם המלצות להגנה על הייצור המקומי, פיקוח יעיל על איכות המוצר המסופק לשוק, עדכון התקן שעל-פיו מתאפשר יבוא שמן הזית מאירופה, הגברת רמת המודעות של הצרכן המקומי לאיכות המוצר ועוד.

לדברי ד"ר נעלי ממועצת הצמחים, אחד מכלי הסעד שמבקשים מגדלי הזית הוא הגנה מכסית - כלומר להעלות את המכס על יבוא שמן זית שאיכותו ירודה ביחס לאיכות המוצר המקומי, אך בשל מחירו הנמוך מוריד את הביקוש למוצר הישראלי. מגדלי הזית מבקשים להעלות את רמת המכס במסגרת הוראת שעה למשך שנתיים מ-6.5 שקל לקילו ל-9.5 שקל, וזאת כדי להבטיח את רווחיות הייצור בישראל.

"אין לנו בעיה ששמן זית שאיכותו גבוהה, שמיוצר באותן מדינות באירופה ייכנס לארץ וייתן תחרות הוגנת למוצר הישראלי", אומר נעלי, "ייווצר מצב שבעוד שנה או שנתיים, כשהמשבר הכלכלי באירופה יסתיים, מחיר השמנים יחזור להיות ריאלי, אלא שאז בישראל לא תישאר תעשייה של שמן זית כי החקלאים יקרסו, ואנחנו נאלץ לייבא שמן זית יקר באיכות ירודה מאוד".

חשש ממונופול

לא ברור מה תהיה עמדת משרד האוצר לבקשה של מגדלי הזית בישראל להגנה שתגביל את היבוא של השמן הזול. בשנה האחרונה, בקשה להגנה דומה - שהגישה חברת ש. כהן מקריית-גת להיטל על יבוא של צמר סלעים כדי להציל את הייצור המקומי - הובילה לעימות בין משרד התמ"ת למשרד האוצר.

משרד התמ"ת תמך במהלכים שיאפשר להגן על הייצור המקומי, אך משרד האוצר התנגד וטען כי היטל כזה יהווה התערבות בוטה במהלכי המשק, ובכל מקרה יקנה לש'. כהן כוח מונופוליסטי.

בינתיים, הצרכן מרוויח

בעוד האוצר דבק לסירובו העקרוני להגביל את התחרות החופשית באמצעות היטלים - בינתיים גם הצרכן יכול ליהנות ממחירים נמוכים של שמן זית - מצרך שבייחוד במהלך השנים האחרונות הפך לנפוץ ומרכזי במטבח הישראלי.

במהלך השנה האחרונה, על רקע המחאה החברתית ויוקר המחיה, הובילה הוועדה לבחינת רמת התחרותיות בשוק המזון, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, המלצות שבבסיסן חשיפת שוק המזון בארץ לתוצרת מיובאת, זאת כדי להגביר את התחרות עם הייצור המקומי ולהוזיל משמעותית את המחירים.

‎יצרני שמן הזית באירופה מחפשים קונים

ספרד, איטליה ויוון הן היצרניות הגדולות של שמן הזית בעולם ומייצרות כ-70% ממנו. בשנים האחרונות חקלאים ממדינות אלה הרחיבו את מטעי הזית שלהם על רקע צפי לעלייה בתצרוכת השמן במזרח הרחוק. אלא שהביקוש לא טיפס באופן שבו ציפו, וברקע פרץ המשבר הכלכלי, שהותיר את היצרנים עם מלאים גדולים של שמנים - בלי דורש.

מנתוני מועצת הצמחים עולה כי בישראל יש כ-250 אלף דונם של מטעי זיתים בעל ועוד כ-75 אלף דונם מטעי שלחין. על-פי התוכניות, בשנים הקרובות המטעים הרבים ברחבי הארץ יניבו כ-20 אלף טון שמן.

בשנים האחרונות הושקעו בענף הזית כ-300 מיליון שקל, בעיקר בחידוש בתי הבד ובהטמעה של מיכון חדיש שאמור לייעל את מלאכת המסיק והייצור.

ענף שמן הזית
 ענף שמן הזית