ניצחון לאחים זיסאפל: ישלמו 10% מס בלבד על מכירת מאדג'

המחוזי קבע כי רשות המסים אינה רשאית לגבות מבעלי השליטה ברד-בינת מס של 35% על עסקת מכירת החברה האמריקנית מאדג': "נישום רשאי לבחור בכל שנה מחדש את מסלול המס המיטיב עמו" ■ המשמעות: חיסכון של מיליוני שקלים לאחים

ניצחון לאחים זוהר ויהודה זיסאפל, מבכירי תעשיית ההיי-טק הישראלית ובעלי השליטה בקבוצת רד-בינת, על רשות המסים: בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל אתמול (ב') את התביעה שהגישו האחים זיסאפל נגד רשות המסים בנוגע לשיעור המס שהם צריכים לשלם על עסקת מכירת מניות חברת המחשבים האמריקנית, Madge Networks (מאדג') ב-1999.

השופט מגן אלטוביה קבע כי רשות המסים אינה רשאית להחיל על האחים זיסאפל את "צו ההקלה" שחל בעבר על מכירת ניירות ערך ערך זרים, ומשמעותו הייתה כי הם צריכים לשלם מס בשיעור של 35% על עסקת מכירת מניות מאדג'.

לאור ההחלטה ישלמו האחים זיסאפל מס בשיעור של 10% בלבד על עסקת מכירת המניות, בהתבסס על המסלול שנקבע בסעיף 94ב' לפקודת המס. לפי ההערכות, משמעות פסק הדין הנה חיסכון במס בגובה מיליוני שקלים לאחים זיסאפל.

בפסק הדין נקבע עקרונית כי כאשר יש לנישום שתי אפשרויות חוקיות לתשלום מס - מס הכנסה אינו רשאי להכריח אותו לבחור דווקא במסלול מס שיוצר עליו חבות מס מוגברת.

לדברי בית המשפט, נישום רשאי לבחור בכל שנה מחדש את מסלול המס המיטיב עמו. "טענת רשות המסים, לפיה אין לאפשר לאחים זיסאפל 'לזגזג' ולהחיל על עצמם מסלול מס שונה ממסלול המס בו בבחרו בשנות מס אחרות, אינה נראית לי", קבע השופט. "לעולם רשאי נישום לבחור במסלול לגיטימי מופחת מס".

התנגדות לצו ההקלה

האחים זיספאל הם בעלי השליטה בקבוצת רד-בינת, המחזיקה חברות העוסקות בתחום המחשבים והטכנולוגיה העילית. בשנות ה-90 החזיקו האחים בין היתר במניות של חברת לננט תקשורת מחשבים (לננט), שמניותיה נסחרו בבורסה של ניו-יורק. ב-1995 בוצעה עסקת מיזוג בין חברת לננט לבין חברת מאדג', שנסחרה אף היא באותה עת בבורסה של ניו-יורק, ובתמורה לעסקה זו קיבלו האחים זיסאפל מניות של מאדג'.

ב-1999 מכרו האחים זיסאפל את מניות מאדג' שהיו ברשותם - עסקה שבעקבותיה נוצרה המחלוקת רשות המסים. מאחר שדובר בעסקה בה נמכרו ניירות ערך של "חברה זרה", רשות המסים ביקשה לחייב את האחים זיסאפל במס בגין עסקה זו בהתאם להוראות "צו ההקלה" החל על מכירת ניירות ערך זרים - הקובע מס בשיעור של 35%. בכך מנעה רשות המסים מהאחים זיסאפל להחיל בעניינם הוראת חוק, שהופיעה באותה עת בפקודת מס הכנסה, ושקבעה כי בהתקיים תנאים מסוימים, המס שיוטל על מכירת מניה של חברה ישראלית יהיה בשיעור של 10%.

האחים זיסאפל, וכן בעל מניות נוסף בחברת מאדג', בנימין הנגאל, הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה נגד רשות המסים.

באמצעות עורכי הדין ירון מהולל, נועה לב-גולדשטיין ואדם קדש ממשרד איתן, מהולל & שדות ושות', טענו האחים כי רשות המסים אינה מוסמכת לחייב אותם להחיל את הוראות צו ההקלה - שכן מדובר בהוראת חוק שנועדה להקל בנטל המס, ואילו בעניינם תוצאתה של הוראה זו היא הפוכה - ומשמעותה הטלת מס בשיעורים גבוהים בהרבה.

עסקת מסחר לגיטימית

השופט אלטוביה קבע כי מכירת מניות מאדג' תמוסה בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה - קרי בשיעור של 10% - ולא בהתאם להוראות "צו ההקלה".

השופט קבע כי כאשר יש שתי הוראות חוק המעניקות הקלת מס מסוימת, יש לאפשר לנישום לבחור מדי שנה את ההוראה המיטיבה עמו, וזאת במיוחד נוכח העובדה שתכליתו של "צו ההקלה" הנה להפחית בנטל המס, וכן לאור העובדה שהלכה למעשה, המניות שמכרו האחים זיסאפל היו מניות של חברה ישראלית (לננט).

כמו כן, נקבע כי עסקת מכירת המניות הייתה עסקה מסחרית לגיטימית, ולא דובר בתכנון מס שבוצע ללא כל טעם עסקי. לפיכך, השופט אלטוביה קבע כי רשות המסים אינה רשאית לשלול מנישומים, שביצעו עסקת מכירה של ניירות ערך זרים, את הזכות להיות ממוסים בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה.

תביעתו של הנגאל נדחתה, בנימוק כי עניינו נידון במסגרת הליכים שיפוטיים קודמים וכן לאור הסכמי שומות קודמים בין הצדדים. (ה"פ 871/08).