ש"ס תתנגד לגזירות הכלכליות; העצמאות עדיין על הגדר

בסוף השבוע שעבר הודיעה ישראל ביתנו כי בכוונתה להתנגד לגזירות, אולם בסופ"ש הגיעו שטייניץ וליברמן להבנות

לקראת הדיון בממשלה מחר בחבילת הגזירות ובקיצוץ בתקציב משרדי הממשלה מחדדות השותפות הקואליציוניות את עמדותיהן. בש"ס הודיעו לפי שעה כי לא יתמכו בקיצוצים ובגזירות בממשלה. במהלך סוף השבוע נפגש יו"ר ש"ס, אלי ישי, עם שר האוצר יובל שטייניץ אולם פגישה זו לא הביאה לשום התקדמות. בסביבתו של ישי אומרים כי בש"ס נחושים להצביע נגד, אלא אם יהיו שינויים דרמטיים. עם זאת, במערכת הפוליטית מעריכים כי לאחר שנתניהו בא לקראת החרדים בסוגיית חוק הגיוס, לא יוכלו בש"ס להצביע נגד הקיצוצים, וככל הנראה שרי המפלגה יגיעו בסופו של דבר להסכמה ויתמכו או שיעדרו מההצבעה.

בקרב שרי העצמאות עדיין לא התקבלה החלטה כיצד יצביעו. מחר בבוקר צפויים שרי המפלגה להתכנס לפני ישיבת הממשלה כדי לדון כיצד יצביעו. במפלגת העצמאות מוחים על הקיצוץ המתוכנן בתקציבי החינוך של משרד התמ"ת וחושבים כי יש לבטל את הקיצוץ, בדיוק כפי שהוחלט לגבי תקציבי משרד החינוך. בנוסף, דורש יו"ר המפלגה, שר הביטחון אהוד ברק, להתחיל בתר"ש של צה"ל ומערכת הביטחון ולוודא כי לא ייפגעו המשאבים הנדרשים לתכנית הרב שנתית של צה"ל, זאת "כדי להיערך מול המזרח התיכון המשתנה לנגד עיננו".

פרט לתמיכת הליכוד, זוכה נתניהו גם לתמיכתה של ישראל ביתנו. במהלך סוף השבוע הגיעו שר האוצר, יובל שטייניץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, להסכמה כי בתמורה להחרגת משרד הקליטה מהקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, תתמוך מפלגתו של ליברמן בכל החבילה.

עם זאת, שרי המפלגה מוחים על הקיצוץ במשרדם. לדברי השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, המשמעויות המיידיות של קיצוץ זה הינן סגירת תחנות משטרה ופגיעה
- בפריסת ניידות ושוטרים בשטח בדגש על טיפול במגזר ערבי כפי שאישר ודרש נתניהו.

בנוסף, ביטול כוחות משיממה של משמר הגבול האמונים על הלוחמה באלימות, וכן פגיעה במתקני כליאה של מסתננים וקושי ביישום הרפורמה במערך כיבוי האש. בנוסף יפגע הקיצוץ במשרד בתוכניות לאומיות דוגמת עיר ללא אלימות, שיטור עירוני וברשות למלחמה בסמים ובאלכוהול. לדברי אהרונוביץ וגורמים המקצוע במשרדו, "הקיצוץ מהווה מכה ניצחת על תהליכי עבודה קיימים, פגיעה בגוף כמו משטרת ישראל תהווה פגיעה בביטחון האישי של כל אחד ואחת מאיתנו ואסור שדבר שכזה יקרה, זו פגיעה בחברה אשר משוועת לתחושת בטחון ולנוכחות וטיפול משטרתי איכותי, לא יעלה על הדעת כי דווקא כעת בוחרים ראש הממשלה ושר האוצר לפגוע פגיעה כה קשה בביטחון האישי ובתוכניות אשר ראש הממשלה עצמו אישר אותן".

בתוך כך, יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון פנתה לשרי הממשלה בבקשה כי יידרשו מהאוצר לגבות מסים לפי חוק מחברות שעשו שימוש ברווחים הכלואים, וכי לא יאשרו את הוראת השעה המעניקה להם פטור ממס על הרווחים הקיימים.

גלאון כתבה במכתב לשרים: "הפחת שיעור המס על "הרווחים הכלואים" הינה גזל של קופת המדינה בסך מיליארדי שקלים והענקתה לחברות שהתחמקו עד כה מתשלום המסים אותם עליהם לשלם לפי חוק הינו בגדר הוספת חטא על פשע. יש לצמצם את הגירעון על ידי קביעת שומות לחברות אלה ולא על ידי מתן הטבות נוספות".