שיכון ובינוי בשת"פ ישראלי-אמריקאי לטכנולוגיה סביבתית

הטיפול בשפכים תעשייתיים מהווה אתגר אסטרטגי בפעילותם של מפעלי תעשייה בישראל ■ שת"פ בין "שיכון ובינוי מים", לחברת "Envirogen" האמריקאית, עשוי להביא בשורה בתחום

שיתוף-פעולה בין "שיכון ובינוי מים" לבין Envirogen Technologies האמריקאית, יאפשר ליישם במפעלי תעשייה ורשויות מקומיות, טכנולוגיות טיפול בשפכים ובמי תהום, השונות מאלה המקובלות היום בישראל.

תחום הטיפול בשפכים תעשייתיים, והבאתם לרמת איכות שתאפשר השבתם לתהליכי היצור ואף לשימוש חקלאי, הוא אתגר אסטרטגי משמעותי בפעילותם של מפעלי תעשייה ישראלים, בין אם מדובר במפעלי מזון ומשקאות, ובין אם בתעשיית הכימיה והמתכת. התקנות החדשות והמחמירות של המשרד להגנת הסביבה ורשות המים, נכנסו לתוקף לפני פחות משנה, והפכו את הנושא למורכב עוד יותר.

טכנולוגיה מסוג שונה

"התעשייה הישראלית והרשויות, מבינות את חשיבות הנושא, ומיישמות תהליכי טיפול בחצרות המפעלים, עוד קודם להזרמת השפכים למט"ש, אך הטכנולוגיות המוכרות בארץ עד היום, שונות מזו של Envirogen, ולא יעילות כמוה", אמר אורי בן-פורת, מנכ"ל שיכון ובינוי מים.

"אנו נביא ונלווה את הפתרונות של Envirogen, מה שיהווה עבורנו יתרון בידולי בפרויקטים גדולים שאנו מבצעים. כך למשל, במסגרת השת"פ, נתמקד בהטמעת טכנולוגיות המצריכות פחות אנרגיה, וזה עוד לפני שדיברנו על כך שהן דורשות שטח פנים מצומצם מזה שמקובל היום", הסביר.

עוד אמר בן-פורת, כי הטכנולוגיה של החברה האמריקאית, המיועדת ליישום במפעלים וברשויות, עונה על הגדרת BAT (הטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר), מה שיאפשר למפעלים בישראל, להבטיח לעצמם עמידה בקריטריונים המחמירים של המשרד להגנת הסביבה ורשות המים הזהים ואף מחמירים מאלה הנהוגים באיחוד האירופאי.

פתרונות בני קיימא

הטכנולוגיה אותה מביא שיתוף הפעולה היא מסוג FBR (Fluidized Bed Reactor), זאת בשונה מהטיפול הביולוגי המקובל היום - MBR (Membrane Bioreactor). בלי להיכנס ליותר מדי הסברים ומונחים ביולוגיים ופיזיקאליים, היתרון טמון ביעילות, כמו גם בפתרון הייחודי לטיפול במזהמים מסוימים, דוגמת דלקים, חמרי נפץ,עומס אורגני ותמלחות.

"התרשמנו מכך שלצוות הפיתוח של Envirogen, יש ניסיון עשיר בהתאמת פתרונות ביולוגיים לקשת רחבה של מזהמים", ציין בן-פורת. "העובדה שתוך כדי כך הם דואגים לשמירה על טביעת רגל כללית קטנה של המתקן, ומקפדים על פעילות בת קיימא - תואמת את החזון הסביבתי שלנו. אנו מעריכים כי יש צורך אמתי בשוק בפתרונות יעילים וידידותיים לסביבה, במיוחד בתקופה מאתגרת מבחינה כלכלית".

מייק סטארק, נשיא ומנכ"ל Envirogen Technologies, האמריקאית, בירך על הפתיחה לשוק הישראלי. לחברה, שמשרדיה הראשיים נמצאים בקינגווד שביוסטון, טקסס, ניסיון במדינות בעלי אוריינטציה סביבתית דוגמת קליפורניה, ומוניטין של מי שמקפידה לבטא את חשיבות הקיימות, והיעילות לאורך כל חיי המוצר. מלבד התמחות בטיפול בשפכים והשבתם לשימוש ברמת איכות גבוהה, יתמקדו החברות בפיתוח פרויקטים מוניציפאליים, בתוכם טיפול במי שתייה, וטיפול וטיהור של מי תהום.