"ידיעות" תפטר עשרות עובדים; "ישראל היום גרם להרס העיתונות"

בכל אחת ממערכות ‏‏ynet‏ ו"כלכליסט" יפוטרו כ-10 עיתונאים ■ ‎‎בכיר ב"ידיעות": הגורם לקיצוצים הוא "ישראל היום" שאינו מתנהל בצורה כלכלית ושובר את השוק‏‏ ■ "ישראל היום": "ידיעות" הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בתחום העיתונאי והעסקי

‏‎‎גל הפיטורים בשוק התקשורת לא פוסח על "העיתון של המדינה": קבוצת "ידיעות אחרונות" עומדת בפני צעדי התייעלות ופיטורים של עשרות עיתונאים, ובהם כתבים ועורכים ותיקים.

בנוסף, כחלק ממהלך כולל של חיסכון בעלויות, מוסף הבריאות של העיתון מופץ באחרונה רק למנויים. ל"גלובס" נודע כי כך מתוכנן גם לגבי מוסף "מסלול" של העיתון.

בשלב זה נראה כי בכל אחת ממערכות הקבוצה - ‏‏ynet‏ ו"כלכליסט" - צפויים להיות מפוטרים כ-10 עיתונאים.

‏‏בכיר בקבוצה אמר היום (ב') ל"גלובס" כי "אנחנו נמצאים ערב קיצוצים מאוד קשה וגדול ב'ידיעות אחרונות', בכל קבוצת 'ידיעות' למעשה. זהו, גם אנחנו הגענו לקו האדום. אין יותר שומנים עודפים ב'ידיעות אחרונות'. אם להיות ריאליים, אני לא רואה את זה כתקופת ביניים. אני מקווה שזה הקיצוץ האחרון".

‏‏לדברי הבכיר, ההחלטה לפטר נובעת מחוסר ברירה וחוסר יכולת להמשיך ולהחזיק "צי של כתבים ועורכים, כפי שהוא החזיק עד היום. כל אחד מהמפוטרים הם עיתונאים טובים - חלקם אפילו נמצאים כאן שנים רבות".

‏‏‏הבכיר מסביר כי ההחלטה לקצץ ולפטר נובעת ישירות מקיומו של העיתון "ישראל היום" שבבעלות המיליארדר האמריקני שלדון אלדסון.

לדבריו, "חייבים לדעת ש'ישראל היום' גורם להרס העיתונות הישראלית - גם ברמה המקצועית, עם הטיפול המערכתי המביש שלהם, אבל גם בעניין הכלכלי. 'ישראל היום' לא מתנהל בצורה כלכלית. הם שוברים את השוק עם מודעות במחירי אפס, והתוצאה היא שהעיתונים האחרים לא מסוגלים לשרוד כשמחירי המודעות יורדים כל הזמן".‏

‏‏"העיתון הזה גמר את 'מעריב' ועכשיו הוא גם מחסל את 'הארץ'", הוסיף הבכיר. "העובדה שקם פה מיליארדר ששופך כספים ברחובות והורס עיתונים כגון 'מעריב' ו'הארץ' היא נושא שלא מדובר מספיק. אדלסון פשוט הביא להרס שוק העיתונות הישראלי, והפוליטיקאים הישראלים, שנהנים מהסיקור המחמיא בעיתון, איפשרו לתופעה חסרת התקדים הזאת להתרחש בגלל סיבות פוליטיות שיביאו כאמור חורבן על השוק הזה".‏

"ישראל היום": דמעון תנין

‏‏מ"ישראל היום" נמסר בתגובה: "חבל על עובדי 'ידיעות אחרונות', שמוצאים את עצמם כלי משחק בידי נוני מוזס ואנשיו, המזילים דמעות תנין בניסיון למצוא אחראים לכישלונותיהם. 'ידיעות אחרונות' הוא האחרון שיכול להטיף מוסר, ערכים או יושר בתחום העיתונאי וגם העסקי.

"העובדות הן כי ירידת התפוצה והחשיפה של 'ידיעות אחרונות', 'מעריב' ו'הארץ' החלה כבר בתחילת שנות ה-2000, הרבה לפני ש'ישראל היום' יצא לאור.

"כך גם לגבי ירידת הרווחים: הפעם האחרונה שבה דיווח 'מעריב' לבורסה על רווח לעיתון היתה ב-2004, ומאז עבר העיתון להפסדים של עשרות מיליוני שקלים בשנה ואף יותר, וההפסדים הולכים ומעמיקים. עד כה לפי דיווחי 'מעריב' לבורסה, הם מסתכמים ביותר מחצי מיליארד שקל.

"'ישראל היום' יצא לאור לראשונה ב-30 ביולי 2007, לפני 5 שנים בדיוק. הוא הציע לקוראים אלטרנטיבה ציונית, ישראלית ופטריוטית, בניגוד לקו המאפיין את כלי התקשורת האחרים - ולכן הצליח, ויצליח.

"'ישראל היום' אימץ מודל עסקי שונה ממה שהיה נהוג בעיתונות הכתובה עד להופעתו, וזאת לנוכח ריבוי אמצעי המדיה ובעיקר בניו-מדיה המציעים לקוראים תכנים ללא תשלום. המודל של "ישראל היום" מוכיח את עצמו משנה לשנה, והוא מאומץ כיום בחלקו גם על-ידי העיתונים האחרים בארץ.

"יתר על כן, הקמת 'ישראל היום' הכניסה תנופה חדשה לתחום העיתונות המודפסת, יצרה מאות מקומות עבודה חדשים, ובניגוד למגמת הירידה בקריאת עיתונים בעולם - הגדילה את סך כל קוראי העיתונות המודפסת בישראל.

"כניסתו של 'ישראל היום' לתחרות גם הביאה לכך שמשקיעים נוספים הזרימו כסף לשוק התקשורת, הן ל'מעריב' והן ל'הארץ'. הדפסת 'ישראל היום' הזרימה גם היא כסף לתחום הדפוס.

"אולם העובדות הן, לפי 5 סקרי TGI רצופים, שהציבור מעדיף את 'ישראל היום', שכבר שנתיים וחצי מוביל בתחום כעיתון הנקרא ביותר בישראל.

"'ידיעות אחרונות' מפיץ יותר מ-100 אלף עותקי חינם, 'מעריב' מפיץ גם הוא עותקי חינם - ובכל-זאת, לפי סקר TGI האחרון, שפורסם רק בשבוע שעבר, 'ישראל היום' מוביל על פני כולם.

"טוב יעשו 'ידיעות אחרונות', 'מעריב' ודומיהם אם יבדקו את מעשיהם ומחדליהם, ישאלו את עצמם כיצד איבדו במו-ידיהם מאות מיליוני שקלים (במקרה של 'מעריב' - בכסף שמקורו בחברות ציבוריות), ויפסיקו לחפש את אשמת כישלונם במקומות אחרים". ‏‎‎‏