700 אולמות בארץ; "בלי הסדרה, יהיה עוד אסון ורסאי"

יהודה כהן, מנכ"ל התאחדות אולמות וגני האירועים בישראל: "זוג שמתחתן משלם 150 אלף שקל ללילה אחד, במקום לחסוך לדירה"

ריבוי החגיגות המשפחתיות בתרבות הישראלית, שאולי אין דומה לו בתרבויות אחרות, הגיע בשבוע שעבר לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, כשעל סדר היום עמדו הארנונה, הרישוי ומעמדם הסטטוטורי של אולמות וגני האירועים.

בעקבות הדיון החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) לבקש משר הפנים אלי ישי להכין תוכנית מתאר ארצית לאולמות וגני אירועים.

"רשויות המדינה רואות בנו פרה חולבת", מתריס יהודה כהן, מנכ"ל התאחדות אולמות וגני האירועים בישראל, בראיון ל"גלובס", והוא מתכוון לכך שמבנים בענף שלו מסווגים לצורכי הארנונה כשירותים, מסחר ומשרדים שתעריפי המקסימום עבורם הם 300 שקל למ"ר בנוי, זאת לעומת בתי המלון המשלמים 100 שקל.

"פעם זוגות היו מסתפקים בחתונה במועדון ההסתדרות, היום משקיעים באולמות האירועים עשרות מיליונים ומעסיקים בהם מעל 100 עובדים", אומר יהודה כהן, ומוסיף "אנחנו לא סופרמרקט שגובים ממנו 300 שקל למ"ר והוא עובד 365 ימים בשנה. אנחנו עובדים 185 יום בשנה, כי יש תקופות שאסור לנו לעבוד כמו ימי בין המצרים, ספירת העומר, מוצאי שבת בקיץ וימי שישי בחורף. אבל המדינה מתייחסת אלינו כאילו אנחנו עובדים כל השנה, והמלונות המתחרים בנו באירועים, משלמים פחות ארנונה. זו תחרות לא הוגנת". כהן מזהיר שהארנונה הגבוהה נופלת בסוף על בעלי השמחה. התוצאה, כדבריו, היא ש"זוג שמתחתן משלם 150 אלף שקל ללילה אחד, במקום לחסוך לדירה".

כיצד קרה שהארנונה התייקרה כל כך?

"בדרך כלל משלמים בין 150 ל-200 שקל למ"ר בנוי וזה יכול להגיע עד 300. זה התשלום על מ"ר באולם. הסיבה להתייקרות היא שאת השטח בחוץ, שמשמש לקבלת פנים וחופה, הפכו בצווי הארנונה לקרקע בנויה".

הגיוני בעיניך שלאולמות רבים אין רשיון ואין היתר? "זה כבר לא המצב. כמות המקומות הלא חוקיים צומצמה, והתופעה של בקשה למחסן שהופכים אותו לאולם אירועים, נמחקה. יש עוד בעיות ספורות של גנים שנמצאים על קרקע חקלאית והם בדיונים בבימ"ש, יש אולמות שמתעכב להם הרישוי בגלל ביורוקרטיה. אנחנו פועלים מתוך אילוצים שכופה עלינו הממסד. גם הביורוקרטיה של הליכי הרישוי קשה וזה לא סוד שההליך הזה לא תמיד נקי".

מה נשיג מהסדרה בתמ"א? "כרגע אין לשימוש בענף יעוד מוגדר בתוכניות. חייבים הסדרה תכנונית בשביל בטיחות והגנה לציבור. בלעדיה יהיה חשש לעוד אסונות ורסאי. כיום, באזורי מגורים אסור לבנות אולמות וגני אירועים, גם לא באזורי תעשייה, חקלאות, סמוך לנחלים, בגנים לאומיים ובשמורות טבע".

יש בארץ כיום 700 אולמות. כמה ולמה צריך עוד? "אנחנו 7 מיליון ב-2012, והתחזית שב-2030 נהיה 10 מיליון. אי אפשר יהיה לשלוח את כולם להתחתן בבתי המלון, כי לאנשים יהיה קשה לשלם. עד 2030 לא יחזיקו מעמד האולמות שכבר היום הם ישנים. צריך להוסיף לפחות 100-200 חדשים, ואיפה נשים אותם בלי תכנון?".