הערכה: מחיר הביצים צפוי לעלות בשיעור של 16%

זאת, לטענת ארגון מגדלי העופות, עקב עליית מחירי המזון וביטול תהליך ההנשרה

ארגון מגדלי העופות הודיע כי מחיר הביצים צפוי לעלות בשיעור של 16% בעקבות עליית מחירי המזון וביטול תהליך ההנשרה.

מזכיר הארגון, מוטי אלקבץ, מפרט כי התייקרות של כ-10% נובעת מעליית מחירי התירס והסויה, אשר אינה בשליטת המדינה אלא נובעת מעלייה של 40% בעקבות הבצורת בארה"ב, והיא תחול מיידית; אולם את ההפרש העומד על 6%, שיתווסף במהלך 2013 לעליית המחירים הצפויה, הוא משייך להחלטה לבטל את תהליך ההנשרה בענף הלול.

לדבריו, החלטה זו תוביל לעלויות שהוא מגדיר "מרחיקות לכת ושלא לא נבדקו עד תומן", ואותן הוא מעריך בעלות של כ-100 מיליון שקל, שבסופו של דבר תגולגל אל הצרכן.

תהליך ההנשרה נמשך כשבוע ומאפשר למטילות לחדש את הטלת הביצים. מדובר בתהליך שבמהלכו מפחיתים את כמות המזון לתרנגולת לשם הגברת תפוקתה. תהליך זה מאריך את אורך חיי המטילה לממוצע של 28 חודשים.

בעקבות פניית ארגונים ירוקים במטרה לשפר את חיי התרנגולות בלולים, בין היתר על-ידי הרחבת שטחי הלול, הוחלט על הפסקת תהליך ההנשרה.

לפי אלקבץ, התהליך יחייב את מגדלי העופות לבצע שחיטה מוקדמת של מטילות שיפסיקו להטיל ביצים בטווח זמן של כ-18 חודשים, כאשר הן מסיימות את ייצור הביצים, ולהכניס מטילות צעירות במקומן. התהליך יביא להגדלת מחזורי הגידול של מטילות, שכרוך כידוע בהשמדת זכרים בני יומם.

תהליך ההתייקרות הראשון יחול ככל הנראה על כל מוצרי הביצים, כולל אלה שבפיקוח.

קריאת ארגון מגדלי העופות, המתייחסת לגל ההתייקרות השני, מתמקדת במוצרים המצויים בפיקוח ממשלתי. מטבע הדברים, אלה אמורים להיות מוצרים זולים ונגישים לכולם, אך לטענת אלקבץ, הממשלה היא זו שמאפשרת למחיר לעלות מבלי שהיא מתערבת.

נשאלת שאלת האינטרסים: מול אלה הירוקים והחשובים לטובת הסביבה ובעלי החיים עומד האינטרס הכלכלי בדמות המחיר שישלם על כך הצרכן - שגם הפעם נמצאים בשני קצוות של המתרס.

"התעללות אכזרית"

מעמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים נמסר בתגובה: "בתעשיית הביצים הישראלית נהוג להרעיב את התרנגולות לתקופה הנעה בין 10 ימים לשבועיים, על מנת להגביר את תפוקת הביצים. זו התעללות אכזרית שנאסרה באיחוד האירופי, מנוגדת למדיניות של איגוד יצרני הביצים בארצות-הברית ואסורה לפי פסקי הלכה של רבנים בולטים. נוסף על כך, מחקרים מראים כי בלולים המבצעים את ההרעבה קיים סיכון גבוה לסלמונלה.

"ועדה מטעם משרד החקלאות המליצה כבר ב-2008 לאסור על ההרעבה מטעמים של בריאות הציבור. לפי נתונים שהציג משרד החקלאות בינואר האחרון, עלות ביטול ההרעבה מוערכת ב-2 אגורות לביצה בלבד - מדובר במרכיב זניח במחיר הביצה".