על רבעי אמת ובדותות

חיים רמון מגיב למתי גולן: המחרפים והמגדפים אותי לא ימנעו ממני להמשיך

מתי גולן, בעל טור קבוע ב"גלובס", אוהב לעסוק בי מדי פעם, כמעט אך ורק בהקשרים שליליים, כמו בגיליון סוף השבוע מה-26-27 ביולי 2012. תחת הכותרת "שלושת המורשעים", הוא כרך את שמי עם שם ה"האריה דרעי וצחי הנגבי" בתור "המאכערים שעובדים עבור עצמם".

כרגיל אצל גולן, הטור מבוסס על כתיבה בוטה, פעמים משמיצה, פעמים רדודה, ומקצתה מבוססת על רבעי אמת, הגרועים לדעתי משקר.

קשה להחליט על מה להגיב נוכח בליל ההשמצות. אבחר להתחיל מהסוף. שם מנסה גולן להפריך את מה שאומרים בקביעה הנחזית להיות שנונה, שאף כי רבים רואים בי אחד מ"הכי מתוחכמים בפוליטיקה הישראלית", הריני "כל כך מתוחכם", עד שאיני חבר בכנסת.

אלא, שגם גולן יודע שכיהנתי כמעט 30 שנה בכנסת, בשמונה מערכות בחירות נבחרתי בבחירות אישיות של המפלגות, כמעט תמיד במקום גבוה, מבלי שניהלתי מטות עם קבלני קולות וללא תרומות. גם לכנסת הנוכחית נבחרתי בבחירות אישיות, אך התפטרתי מרצוני.

ההשמצה אצל גולן בולטת, כאשר הוא מנסה להשכיח את מאבקיי ופעולותיי במשך 30 שנה. זו ההזדמנות לרענן את זיכרונם של מי ששכחו ולהסיר את המסכה מעל מי שרוצים להשכיח. עוד כחבר כנסת צעיר נלחמתי נגד המערכת הבנקאית רבת העוצמה שהשפיעה בדומיננטיות על המערכת הפוליטית, ובתומכיה רבי העוצמה בתוך המערכת הפוליטית. הבאתי, יחד עם חבר הכנסת דן תיכון, לסילוק כל האחראים למפולת מניות הבנקים של 1983. איימו על עתידי הפוליטי, ניהלו מעקב אישי אחריי - אבל, לא נרתעתי.

מילאתי את הבטחתי לציבור

בממשלת רבין הייתי ציר חיוני במו"מ על הסכם אוסלו בשליחות ראש הממשלה, ולא הכול אפשר לחשוף גם היום. למרות היותי קרוב מאוד לרבין, התפטרתי מהממשלה על רקע כישלוני הזמני בניסיון לקדם את חוק ביטוח בריאות ממלכתי. כך מילאתי את הבטחתי לציבור: שאם אכשל - אתפטר.

כבשתי בבחירות דמוקרטיות את ההסתדרות הישנה, אותו גוף שביהמ"ש קבע ששררה בו "מציאות מושחתת ומשחיתה". הצלתי את מערכת הבריאות (ואת קופת החולים כללית) מקריסה, לדעת רובם המכריע של המומחים בארץ ובעולם. ולמרות שמאז כהונתו הראשונה ועד היום עשה נתניהו כל דבר אפשרי כדי לדרדרה - היא נחשבת גם היום לאחת ממערכות הבריאות הטובות בעולם, למרות היותה מוכה, חבולה וקצוצה.

הצלתי את קרנות הפנסיה הוותיקות מפשיטת רגל, לאחר שההסתדרות הישנה שדדה בציניות את כספי הגמלאים למימון צבא עסקניה. שמתי קץ למשחק הכפול של ההסתדרות כמעסיק פושט רגל המפטר אלפי עובדים, ומייצג עובדים לכאורה. אחרי רצח רבין נעניתי לדרישתו של פרס לחזור לממשלה ולחזק את שורותיה, וכך נותרו רפורמות בהסתדרות שלא הספקתי להשלים. נתניהו עצמו העיד, שהייתי הגורם המרכזי להפלתו ב-1999.

סיכונים פוליטיים מרחיקי לכת

עוד ב-1987 וביתר שאת לאחר מכן, הטפתי ופעלתי למען יציאה חד-צדדית מעזה, ובאמצע שנות ה-2000 סייעתי רבות לאריאל שרון לבצע את תוכנית ההתנתקות מעזה. באמצע שנות ה-90 הייתי מהראשונים שקראו ליציאה חד-צדדית מלבנון, בשעה שעמדה זאת הייתה מאוד לא פופולרית.

לפני עשור, יזמתי את הקמת גדר ההפרדה, תוך עימותים חריפים עם רוב המערכת הפוליטית והצבאית, לרבות ראש הממשלה שרון. כך הפכתי יריב מר למתנחלים, בהם ראיתי גורם המסכן את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בדיעבד הודו הכול שהגדר מנעה מאות קורבנות בנפש ופגיעה באלפי אנשים וברכוש רב.

אחר כך פעלתי להקמת קדימה. כהוגה רעיון "המפץ הגדול", הצלחתי יחד עם אחרים, לשכנע את שרון להקים ולהוביל את מפלגת המרכז הראשונה שהנהיגה את המדינה. גם כאן, כמו קודם לכן, נטלתי על עצמי סיכונים פוליטיים ואישיים מרחיקי לכת, עד שתיארו אותי כ"פוליטיקאי רפורמטור בעל נטיות אובדניות", או כמי שאינו מהסס להלך על מעקה גג גבוה כדי להגשים את מטרותיו...

נכון, ב-2006 עשיתי מעשה לא ראוי, עליו הבעתי צער, אך בינו לבין מעשה פלילי לא היה דבר וחצי דבר. רבים מגדולי המשפטנים סברו כך, ואף היועץ המשפטי, מני מזוז, טען שאילו הייתי מבקש את סליחת הקצינה (לטעמו, כנראה, נכונותי לעשות כן בזמן העימות לא הייתה מספקת), הוא לא היה מגיש נגדי כתב אישום.

לאן נעלם גולן המשפטן?

פרט לכך, למרות ניסיונות מצד מתנגדיי, בכל שנות פעילותי הארוכות לא נמצא בי שום רבב לתלות בו האשמות. מכל מקום, במשפט הזה הורשעתי במעשה מגונה ללא הסכמה, אלא שיריביי, כולל משה לדור, מנסים שוב ושוב לדבוק בבדותה כאילו היה מדובר במעשה בכוח. ההרשעה הייתה, כמובן, ללא קלון, אבל גולן וחבריו מתעלמים מזה ומקביעות אחרות של בתי המשפט.

גולן הוא משפטן שאוהב להסתמך על קביעות בית המשפט, ובעיקר על בג"צ. אלא שכאשר הדברים נוגעים לי או בי, נעלם גולן המשפטן: אז מה אם השופטת ארבל קבעה, אף שהייתה בדעת מיעוט, שאני אינני עבריין; ומה אם השופטת פרוקצ'יה והשופט ריבלין, שדחו עתירות שהוגשו נגדי, ציינו שאין בי "דופי מוסרי מובנה" ו"כי מדובר במעידה חד-פעמית"; ומה אם בית המשפט שדן אותי דחה את המלצת שירות המבחן שלא להרשיע אותי רק בגלל ההיבט הציבורי, אבל קבע שעונשי "צריך להיות מזערי", "כדי שהנזק העתידי שייגרם" לי "יעמוד ביחס ישיר למהות העבירה ולנסיבות ביצועה". ומה אם בג"צ קבע שביהמ" ש "ביקש שלא לגדוע את פעילותו של מר רמון", כדי ש"יוכל לחזור לפעילות ציבורית, בין בכנסת ובין בממשלה ובין בכל מישור ציבורי אחר"? גולן בוחר כל הזמן, ככל שהוא עוסק בי, להתעלם מקביעות בתי המשפט. והעובדות לא יבלבלו אותו.

צורך חיוני במפלגת מרכז אותנטית

ומשהו על ההווה והעתיד: מה שהעיר את מר גולן מרבצו הוא פעילותי הנוכחית למען חידוש פניו של המרכז. גם היום יש צורך חיוני במפלגת מרכז אותנטית ומייצגת, אחרי שקדימה בגלגולה האחרון בגדה בעברה ומכרה את עתידה. ואם לא למפלגת מרכז אחת, אז לחזית פוליטית מרכזית אחת בוודאי. לא של משתפי פעולה בעבר, בהווה ובעתיד עם ממשלת הכישלון של נתניהו, ולא של פוזלים שמאלה למפלגת העבודה ולסוציאליזם הרדיקאלי נטול אג'נדה מדינית המעורב בתככנות פוליטית ושיתוף פעולה עם נתניהו, שהנהיגה שלי יחימוביץ. מרכז שיהיה חלופה לנתניהו ולא שותף קואליציוני מיד אחרי הבחירות.

אני מנסה להקים כוח מרכזי כזה כדי להביא את הקץ לממשלת נתניהו ובעלי בריתו הטבעיים: החרדים והמתנחלים, ממש כשם שהצלחתי להביא לקיצה של ממשלת נתניהו מודל 99'. אין שמץ של סיכוי שמתי גולן ודומיו המחרפים והמגדפים אותי, ימנעו ממני להמשיך במהלך הזה החיוני לעתידנו.