ועדת שטרוזמן להתאחדות: חייבו מועדונים לחשוף דוחות כספיים

עוד מההמלצות שהוגשו: רוכש של קבוצה מליגת העל יהיה חייב להחזיק בהון עצמי של 3.5 מיליון ש' ■ לוזון: "לא יכול להבטיח שנקבל ב-100% את ההמלצות"

האם הכניסה של גורמים מפוקפקים לכדורגל הישראלי תהיה מעתה קשה יותר? האם "תופעות לוואי", במסגרתן ראינו בשנה האחרונה את גל יוסף מעורב בניהול בית"ר ירושלים, למרות שהלכה למעשה הוא אינו מכהן כבעלים ואף שימש במקביל כבעלים של קבוצה אחרת (הכח עמידר ר"ג) - ימשיכו להתקיים?

ועדת שטרוזמן, בראשות השופט בדימוס אורי שטרוזמן, הגישה הבוקר (א') את המלצותיה להתאחדות לכדורגל. הוועדה עסקה בחודשים האחרונים בגיבוש המלצות להתאחדות, כיצד לנהל את בחינת הכשירות וההתאמה של יחידים ותאגידים לרכישת זכויות ניהול ובעלות בקבוצות כדורגל ישראליות.

מי שחשב שהוועדה הולכת לבצע שינוי מקיף בכדורגל, קיבל כבר היום הסתייגויות ראשוניות מהמלצותיה, עם דבריו של יו"ר ההתאחדות אבי לוזון, שאמר היום: "אני לא יכול להבטיח שנקבל במאה אחוז את המלצות הוועדה, אבל אני יכול להגיד שנעשה מאמץ ליישם 90% מהמסקנות, שיידרשו מאיתנו לבצע שינויים כאלו ואחרים של התקנון".

‏החלק המהותי של מסקנות הוועדה דן במחזיקי זכויות הניהול בפועל של המועדונים. בוועדה טענו כי ההתאחדות צריכה לפעול שלא יוכל להיות מצב שבו הבעלים הרשום בפועל של הקבוצה, ישמש לכאורה כאיש קש של גורם אחר, המנהל את הקבוצה בפועל.

עוד המליצה הוועדה כי מחזיקי זכויות הניהול יהיו תאגידים וחברות בלבד, בין אם זה חברות פרטיות ובין אם ציבוריות - אך איש פרטי לא יוכל להירשם כבעלי קבוצה; עוד נקבע כי האישיות הרוכשת קבוצת כדורגל תהיה מחויבת להחזיק בהון עצמי של לפחות 3.5 מיליון שקל (בליגת העל), ומיליון שקל לפחות בליגה הלאומית, או לחילופין להפקיד ערבות בנקאית בשווי דומה בבקרת התקציבים (בנוסף ל-1.25 מיליון שקל שכבר היום נדרשים להפקדה בבקרה).

‏הוועדה תמליץ לבדוק אפשרות לפיה בעלים יוכל להחזיק קבוצת כדורגל לא כמלכ"ר, כנהוג היום, אלא כעסק פרטי לכל דבר, וכך גם ליהנות מהרווחים שהקבוצה תפיק. סביב סעיף זה יש חילוקי דעות בקרב חברי הוועדה - דעת הרוב מציעה שבעלים שיפעילו את הקבוצות כחברות פרטיות ימשיכו ליהנות מכספי הקצבות ציבוריות כאילו היו מלכ"ר, בעוד דעת המיעוט בוועדה טוענת כי מי שירצה להפעיל את הקבוצה כעסק פרטי, לא יוכל עוד ליהנות מההקצבות הציבוריות להן זכאית חברת מלכ"ר.

‏בנוסף, הוועדה תמליץ על שינוי בתקנון המשפטי שיאפשר סמכות נרחבת גדולה יותר לקבוע מי רשאי או לא רשאי להיות בעלים. אם עד היום בית הדין העליון של ההתאחדות קבע כי מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון בטרם חלפו שבע שנים מיום ההרשעה לא יכול לשמש כבעלי קבוצה - הרי שמהיום תהיה הוועדה שמאשרת את החלפת הזכויות בקבוצות כדורגל רשאית שלא לאשר אישיות רוכשת שהורשעה בכל עבירה פלילית, ללא קשר לקלון, אלא אך ורק לפי שיקול דעתה הבלעדי של הוועדה להעברת זכויות.

‏בנוסף, הוועדה המליצה שהכדורגל הישראלי יהיה מעתה חשוף, ומציעה לחייב כל קבוצה בפרסום דוחות רווח והפסד ותזרימי מזומנים. ‏‎‏