שיכון ובינוי מכרה ביולי 118 דירות - 195% יותר מיולי שעבר

בחודש שעבר נרשם שיא של 15 חודשים במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים ■ מתחילת השנה מכרה שיכון ובינוי נדל"ן 527 דירות בסך כולל של כ-860 מיליון שקל

בחודש שעבר נרשם שיא של 15 חודשים במכירת דירות חדשות על-ידי קבלנים, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתוני מכירת דירות של אחת מחברות הנדל"ן למגורים הגדולות בענף, שיכון ובינוי נדל"ן, מעידות על המשך המגמה גם ביולי.

החברה דיווחה היום כי מכרה במהלך חודש יולי 118 דירות בפרויקטים השונים של החברה ברחבי הארץ בהיקף כספי כולל של כמעט 200 מיליון שקל. עוד דיווחה החברה כי מתחילת השנה נמכרו 527 דירות בסך כולל של כ-860 מיליון שקל.

נתונים אלה מעידים על עלייה משמעותית במספר הדירות שנמכרו בחודש זה לעומת אותו החודש בשנה שעברה אז מכרה החברה 40 דירות בלבד בשווי כולל כ-74 מיליון שקל. מדובר בעלייה של לא פחות מ-195%.

"המספרים לא מפתיעים אותנו, יש מגמה ברורה של חזרה למשרדי המכירות אחרי שהרוכשים הבינו שלא יקבלו מתנות והמחירים לא יירדו", כך אמר היום מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, תמיר דגן, ל'גלובס'. "לא היה טיפול פרקטי בצד ההיצע, ניתן לראות את זה גם בירידה בשיווק הקרקעות על ידי המינהל ומצד שני הייתה הכבדה על הביקוש. במקביל, המצב היום בענף בעייתי, מצוקת האשראי קיימת וכבר רואים ירידה בהתחלות הבנייה שלהערכתי רק תתגבר. זה יכול להוביל את הענף לכיוונים לא טובים וירידות מחירים בטח שלא יהיו. צריך לטפל גם בהיצע ולא רק בביקוש".

עוד סיפר דגן כי רוב הדירות שנמכרו היו בפרויקטים של החברה בחדרה, כרכור, זיכרון-יעקב ואשקלון, והסביר כי "אנשים כבר הבינו שכדי להשיג מחיר שפוי וקרוב ליכולת האמיתית של הרוכשים הם צריכים להתרחק מהמרכז".

חברה נוספת שנתוני המכירה שלה מחזקות את המגמה של חזרת הרוכשים למשרדי המכירות היא דיזינגוף סחר. לחברה פרויקט ("לגון") שבנייתו החלה בחוף הים של נתניה, ובחודשים האחרונים, ללא מסע פרסום, נמכרו בו 68 דירות.

"הפרויקט יצא לדרך כששוק הנדל"ן היה במצב לא טוב", מספר שלמה כהן, סמנכ"ל החברה הנמצאת בבעלות אהרון שעשוע ומנשה זליכה. "הצפייה הייתה שהמחאה החברתית תגרום להורדת מחירי הנדל"ן, אך בפועל השלו את הציבור. נכון להיום הביקוש רק המשיך לעלות וההיצע לא גדל. רוב הרוכשים בפרויקט הם ישראלים ויש בהחלט הרגשה של חזרת רוכשים לשוק. ההערכה שלי היא שתוך שנה השוק שוב 'ישתגע' לגמרי, והמחירים יהיו גבוהים יותר מפעם".

כהן מסביר כי הבעיה המרכזית היום היא פעולות סותרות שנעשות מצד גורמים שונים: "המדיניות של חברי הממשלה סותרת את הפעילות של בנק ישראל. מצד אחד משרד השיכון רוצה להוזיל את הבנייה ומצד שני הנגיד רוצה לשמור על הקופה ועל האינפלציה. כרגע ישנה סגירה של המימון הבנקאי ליזמים, הכבדה על המשכנתאות וקושי על הבנקים וזאת כיוון שדורשים מהם בטחונות גדולים יותר עבור המשכנתאות. כתוצאה מכך המחירים צפויים לעלות יותר".