חשבונות החשמל ליוני-יולי יהיו יקרים ב-35% מאשתקד

התייקרות החשמל נובעת משילוב של עלייה של 25% בתעריף בשנה האחרונה וזינוק בצריכת החשמל כתוצאה מגלי החום של יוני ויולי

חשבונות החשמל לחודשים יוני-יולי שיגיעו בימים הקרובים יהיו יקרים ב-30%-35% מהחשבונות אשתקד - כך מזהירים בחברת החשמל.

התייקרות החשמל נובעת משילוב של עלייה של 25% בתעריף החשמל בשנה האחרונה וזינוק בצריכת החשמל כתוצאה מגלי החום של יוני ויולי. על-פי נתוני חברת החשמל, צריכת החשמל בחודשים אלה הגיעה השנה ל-1,429 קוט"ש - עלייה של כ-9% לעומת הצריכה בחודשים המקבילים בשנים 2011 ו-2010, שעמדה על כ-1,300 קוט"ש.

המגמה תימשך

בחברת החשמל צופים כי המגמה תימשך גם בחודשים אוגוסט וספטמבר, אם כי בצורה מתונה קצת יותר. צריכת החשמל החזויה לחודשיים הקרובים תעמוד על 1,523 קוט"ש - עלייה של כ-10% לעומת צריכת החשמל באותה תקופה ב-2011, אך עדיין נמוך יותר מצריכת השיא שנרשמה ב-2010. גל חום קשה באוגוסט 2010 הביא לכך שצריכת החשמל בחודשים אוגוסט-ספטמבר באותה שנה הגיעה ל-1,630 קוט"ש - שיא של כל הזמנים.

בתוך כך יערוך הערב (ב') מנכ"ל האוצר, דורון כהן, ישיבה רבת-משתתפים לדיון בדרישתה של חברת החשמל לתוספת מיידית של 3 מיליארד שקל. בחברה מזהירים כי ללא קבלת הכספים לא יהיה די כסף לרכישת דלק לייצור חשמל בחודשים אוגוסט וספטמבר. החברה דרשה כבר בתחילת השנה לקבל ערבויות מדינה לגיוס סכום של כ-6 מיליארד שקל, אך עקב התנגדות החשבת הכללית אישר האוצר גיוס של 3 מיליארד שקל בלבד.

גיוסי ההון הם חלק משורת צעדים שנועדו לגשר על הבור התזרימי שנוצר בגלל הפסקת הזרמת הגז ממצרים. עקב המחסור בגז נאלצת חברת החשמל לרכוש סולר ומזוט לייצור חשמל, כשמחיר הסולר גבוה פי שישה ממחיר הגז המצרי.

בחברה אומרים כי עלות הדלק לייצור חשמל מגיעה בימי ביקושי שיא ל-100 מיליון שקל, ובמהלך הקיץ נאמדה ב-60-100 מיליון שקל. בסך-הכול הזדקקה חברת החשמל ל-10 מיליארד שקל נוספים במהלך שנת 2012 על מנת לממן את העלות העודפת של רכש הדלקים.

המחסור בגז טבעי אמור להסתיים באפריל 2013, עם תחילת ההזרמה של הגז ממאגר "תמר".

העלייה
 העלייה