מפגינים מצריים מול בית השגריר הישראלי: "תסתלק חזיר"

יממה לאחר הפיגוע שגבה את חייהם של 16 מצרים, הפגינו עשרות אנשים בקהיר דווקא מול בית השגריר הישראלי ■ משרד החוץ: איש מאנשי השגרירות לא נפגע

עשרות מצרים הפגינו הלילה מול בית השגריר הישראלי בקהיר, כך פרסמו כלי תקשורת מצריים. לפי הדיווח, המפגינים התגודדו מול ביתו של השגריר יעקב אמיתי בשכונת "אל-מועדי" בבירה קהיר. המפגינים דרשו את גירושו של השגריר מהמדינה עקב הפיגוע המשולב שלשום סמוך לגבול עם עזה. המוחים צעקו בהפגנה קריאות נגד השגריר, ביניהן "הסתלק!", ו"שגריר יא חזיר".

ההפגנה פוזרה ללא אירועים מיוחדים, ובמשרד החוץ מדגישים כי איש מאנשי השגרירות לא נפגע.

ביממה שלאחר הפיגוע שגבה את חייהם של 16 חיילים מצריים, נשמעו קולות רבים בעולם הערבי שהאשימו דווקא את המוסד הישראלי באחריות לפיגוע בדרום. ההצהרה שבעיקר הדאיגה את ישראל הייתה של ארגון "האחים המוסלמים" שבין אנשיו נמנה נשיא מצרים מוחמד מורסי.

מאז המהפכה במצרים, התגברו אירועי המחאה האלימים מול מוסדות ונציגויות ישראליות בבירה קהיר. האירוע החמור ביותר נרשם בתאריך ה-9 בספטמבר בשנה שעברה, אז פרצו לבניין השגרירות מאות מצרים זועמים וצרו על החדר המאובטח בשגרירות, כשביניהם לבין המאבטחים הישראליים הפרידה דלת ביטחון בלבד. תודות למבצע חילוץ מצרי בהוראה ישירה של נשיא ארצות-הברית ניצלו חייהם של אנשי השגרירות, והנציג הישראלי נאלץ לחזור הביתה.

החקירה נמשכת

חקירת מתקפת הטרור המשולבת שגבתה את חייהם של 16 שוטרים מצריים וכמעט גרמה לאסון גם בשטח ישראל - נמשכת ביתר שאת, כשפרטים חדשים שנחשפו מלמדים כי ישראל העבירה מידע מודיעיני למצרים לגבי כוונתם של ארגונים שונים לבצע פעולה שכזו בשטחה - אך זו בחרה שלא להגביר את העירנות ולתגבר את כוחותיה.

מתברר, כי השב"כ קיבל את תמונת המצב המודיעינית הרגישה כבר בסוף השבוע, שבה נמסר כי קיימת כוונה מצד ארגוני טרור מסוימים לבצע פיגוע משמעותי ולפגוע בכוחות צה"ל. גורמי הביטחון הישראליים מיהרו להעביר את המידע גם לרשויות בקהיר - שלא ייחסו לו משמעות רבה. יצויין, כי בהתרעה לא התקבל מידע שלפיו קיימת כוונה לפגוע בכוחות מצריים.

"האחים המוסלמים": המוסד הישראלי ביצע הפיגוע

בישראל שיגרו אמש מכתב תנחומים לעם המצרי על מות 16 מחייליו במתקפת הטרור אמש, אבל ב"אחים המוסלמים" - התנועה שאליה משתייך הנשיא, מוחמד מורסי, הפנו את האצבע המאשימה לביצוע הפיגוע דווקא לעבר ישראל.

"המוסד הישראלי משקיע מאמץ רב כדי לפגוע במהפכה של מצרים מאז שהתרחשה", מסרו בתנועה - שם ציינו כי הראייה לכך היא אזהרת המסע החמורה שפרסם המטה ללוחמה בטרור בימים האחרונים. "ההנחיות שפרסמה ישראל לאזרחיה לעזוב את סיני באופן מיידי מהוות הוכחה לכך".

במשרד החוץ בירושלים מיהרו להפריך את ההאשמות ומסרו כי "אפילו האנשים שמעלים טענות מסוג זה יתקשו להאמין לשטויות שהם עצמם אמרו".

פרט לישראל, העביר תנחומים על הרג החיילים המצריים במבצע גם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. בשיחת טלפון שקיים עם מורסי אמר כי הוא "מגנה בחריפות את המעשה הנפשע הזה" והדגיש את "החשיבות הרבה שיש לביטחונה ולשמירה על יציבותה של מצרים עבור העם הפלסטיני וחמאס".