אולי זו לא השמדה מכוונת?

אם הייתה פורצת שריפה בכספת של שר הביטחון, לא היינו דורשים לדעת מה אבד?

לשכת שר הביטחון היא אחד המוקדים הביטחוניים המרכזיים של המדינה. נמצאים בה החומרים הכי סודיים שיש. הכי-הכי. והנה מתברר שמסה של חומרים הלכה שם לאבדון. זה לא משהו שאמות הספים היו צריכות לרעוד בגינו?

אבל אצלנו מדברים על כך אך ורק בהקשר אחד: פרשיות גבי אשכנזי והרפז. אני מציע לשים את אשכנזי והרפז בצד, ולהחזיר את ההיגיון והשפיות אל הסיפור העיקרי, שהוא פרשת ההשמדה. מישהו יודע מה היה שם? אם הייתה פורצת שריפה בתוך הכספת עמוסת המסמכים של שר הביטחון, לא היינו נחרדים? לא היינו דורשים לדעת מה הלך לאיבוד? ואיך? ולמה? ומי? והאם האש פרצה במקרה או שמא...

ואללה, חוסר מזל

גרסת ברק ואנשיו היא שההקלטות הושמדו בגלל תקלה כלשהי - במחשב, במערכת המיזוג; הושמעו כל מיני סיבות. תקלות יכולות לקרות. בכל מקום. אבל לא במקום שבו מרוכז המידע הביטחוני הכי רגיש שלנו.

במקום כזה לא צריכות להיות תקלות המשמידות מסמכים ושאר חומרים ביטחוניים. במקום כזה צריכים להיות סידורים שהופכות תקלות, כל תקלה שהיא, לבלתי אפשרית. למשהו שרק מקרה יוצא דופן ביותר יכול לגרום לו. ואנחנו, הטמבלים, תסלחו לי, אומרים לנו שהייתה תקלה טכנית או חשמלית, ומה התגובה? ואללה, איזה חוסר מזל...

גם אם מקבלים את גרסת ברק על תקלה טכנית, יש כאן שבר ביטחוני גדול. ואם הגרסה אינה נכונה, כלומר שההקלטות הושמדו בכוונה - אז יש לכך שתי פנים. מבחינה בטיחות הביטחון, דווקא מרגיע לדעת שזה לא קרה בגלל שלא ננקטו צעדי מניעה. אם הייתה השמדה מכוונת, זה היה אומר משהו על ברק, אבל מבחינה ביטחונית נטו זה פחות מדאיג.

שבר ביטחוני ראשון במעלה

מה אנחנו יודעים על הסיבה האמתית שגרמה להשמדת המסמכים? ברק מינה ועדת בדיקה שמורכבת מאנשי משרד הביטחון, ואלה אישרו את גרסתו. איזו הפתעה! מישהו האמין או ציפה שהקביעה תהיה שונה? איזה ברק זה, אין גבול לאנליטיות התחמנית שלו.

מכל מקום, עכשיו מדווחים שתיערך בדיקה נוספת של המבקר. יפה. אבל במקביל הנושא הזה צריך לעבור לגורמים כמו המשטרה ושב"כ. החקירה צריכה להתנהל על ידי הטובים והמיומנים שבחוקרים. זה משהו שצריך לטפל בו ככשל ביטחוני ממדרגה ראשונה. לא כדי לקבוע רק מי אחראי, אלא בעיקר מה אחראי. כדי להבטיח שדברים כאלה לא יוכלו לקרות יותר - בטח לא במקומות שבהם מונח ביטחון המדינה.

על מי לסמוך?

"בעת משבר אין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו - וגם על אבינו שבשמיים" - עובדיה יוסף? לא, שטייניץ שמתחנף אל עובדיה יוסף.