עיכוב נוסף בתוכנית לבניית 4,018 דירות בגליל ים

בעלי קרקעות בתוכנית גליל ים עתרו בטענה כי התוכנית מקפחת את בעלי הקרקעות שיפותחו בשלב הראשון של התוכנית, שיוכלו לבנות רק 2.3 דירות לדונם‏

בעוד בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה לווד"ל מחוז תל-אביב שלא לפרסם את תוכנית הבנייה שעל אדמות קיבוץ גליל ים ליד הרצליה בעקבות עתירה שהוגשה נגד התוכנית, מתברר כעת כי לבית המשפט הוגשה עתירה נוספת לביטול אישור התוכנית, בטענה לקיפוח בעלי השטחים שיפותחו בשלב הראשון, בו תהיה צפיפות קטנה יותר של דירות.

‏תוכנית גליל ים, שהינה "ספינת הדגל" של וד"ל מחוז תל-אביב, חלה באזור השדות המשיק להרצליה מדרום, בין נתיבי איילון, קיבוץ גליל ים ורחוב הרב קוק בהרצליה. התוכנית משתרעת על פני 835 דונם ומאפשרת בניית 4,018 דירות בסך-הכול.

וד"ל מחוז תל-אביב אישר בחודש יוני מתן תוקף לחלק מהתוכנית - המתייחס ל-1,075 דירות. אלא שבית המשפט המחוזי הורה לווד"ל בשבוע שעבר שלא לפרסם את התוכנית בעקבות עתירת מתנגדים, שטוענים כי לא ניתן לקדם את התוכנית במסגרת הווד"ל, היות שהיא מחוסרת הקריטריון לפיו המדינה מחזיקה בלפחות 80% מהקרקע.

‏בנוסף לעתירה זו הגישה גם קבוצת בעלי קרקעות פרטיות עתירה מינהלית לביטול אישור התוכנית, באמצעות עו"ד רונן ריכלין, בטענה כי התוכנית כפי שאושרה בווד"ל יוצרת אפליה בין בעלי הקרקע בשלב הראשון של התוכנית לאלה המחזיקים קרקעות שיפותחו בשלב הבא שלה.

"התוכנית יוצרת הבדלי צפיפות בנייה עצומים בין שתי התוכניות המפורטות של תוכנית גליל ים, שתוצאתה הכלכלית היא דרמטית לרעת משתתפי התוכנית", נכתב בעתירה.

לטענת העותרים, קרקעותיהם נכללות בשטח שיפותח במסגרת התוכנית המפורטת הראשונה בגליל ים, הכוללת 1,075 דירות, ובמסגרתה ניתן יהיה לפתח לדבריהם כ-2.3 דירות לדונם - לעומת התוכנית המפורטת השנייה, במסגרתה ניתן יהיה לבנות בצפיפות של 8 דירות לדונם.

‏העותרים טוענים כי במסגרת הדיון בהתנגדות שהגישו, טענה הווד"ל כי למרות הפערים בין כמות הדירות שהוקצתה בתוכנית הראשונה לבין כמות הדירות שהוקצתה בתוכנית השנייה, הפער מתקזז כביכול נוכח הבדלי הוודאות והזמינות בין שתי התוכניות.

‏בעתירה נטען כי קיבוץ גליל ים, יוזם התכונית המתארית ו"בעל העניין הגדול והמשמעותי ביותר בתוכנית מכוח היותו חוכר של חלק ניכר משטחיה, נחזה להיות המרוויח העיקרי מהתוכנית ומההחלטה".

‏‏אי-השוויון בין היקפי הצפיפות השונים בשתי התוכניות המפורטות נובע, לטענת העותרים, מהעמסת רוב שטחי הציבור של התוכנית הכוללת על גבה של התוכנית המפורטת הראשונה, הכוללת את קרקעותיהם.

בעקבות טענה זו הוכנה בתוכנית טבלת הקצאות חדשה, אך בעתירה הם טוענים כי טבלה זו עדיין מתעלמת מטענת הקיפוח ביחס לכמות הדירות.

‏משרד הפנים מסר בתגובה: "תשובת משרד הפנים תימסר בבית המשפט".

עיריית הרצליה מסרה בתגובה: "כל טענות המתנגדים לתוכנית כבר הועלו על-ידם במסגרת הליך ההתנגדויות, נידונו על-ידי הווד"ל ונדחו על-ידה באופן מנומק וענייני".