רבנים לאפל: "הסירו את הפרוטוקולים של זקני ציון"

החיבור העתיק והמזויף שמתיימר לחשוף קונספירציה יהודית להשתלטות על העולם, מופץ באמצעות שירות האייטיונס של אפל ■ ארגון רבני אירופה דורש מאפל להסירו ■ אפל לא הגיבה

גזענות ופורנו - אסור, אבל אנטישמיות - מותר: ועידת רבני אירופה פנתה הערב לחברת אפל בדרישה להסיר משירות התכנים המקוון שלה, iTunes, את אפליקציית "הפרוטוקולים של זקני ציון" - חיבור מזויף שמעליל על היהודים קונספירציה להשתלטות על העולם.

ועידת רבני אירופה, שמייצגת קהילות יהודיות אורתודוקסיות בכל היבשת, דורשת מאפל להפסיק למכור את הגרסה הערבית של הפרוטוקולים של זקני ציון, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות איי.פי. לטענתה, קיומה של גרסת האפליקציה מקלה על חובבי תיאוריות קונספירציה להפיץ ביניהם את תכני השטנה הללו. "'הפרוטוקולים של זקני ציון' צריכים להיות זמינים לשימוש אקדמי בקונטקסט הנכון", ציינו הרבנים, "אבל הפצתו של מסמך שטנה חריף במסגרת אפליקציה סלולרית היא מסוכנת ובלתי נסלחת", מסר נשיא הועידה, הרב פנחס גולדשמידט.

"הפרוטוקולים של זקני ציון" הוא חיבור אנטישמי מסוף המאה ה-19, שנחזה כסיכומי פגישות בין רבנים שהחליטו לבצע השתלטות יהודית על העולם. למרות שהאותנטיות שלו הופרכה לא מעט פעמים על ידי בתי משפט במדינות רבות, הפך המסמך לחיבור האנטישמי הנפוץ בעולם. הוא שימש את הנאצים להצדקת מעשיהם, וכן הפך לפופולארי מאוד בעולם הערבי, בין היתר בזכות הרוח הגבית שקיבל משליט מצרים לשעבר נאצר. גם היום מופץ החיבור במדינות ערב בעידוד השלטונות ונחשב לאחד מהיסודות בבסיס היחס ליהדות ולציונות.

מאחורי האפליקציה עומדת חברה בשם Innovation Group, והיא כוללת אזהרה לפיה הפרוטוקולים תוארו כזיוף. אך לדברי הרב גולדשמידט, העובדה שהאפליקציה מוצעת לכל דורש במחיר של 99 סנט מוכיחה כי מדובר בניסיון להפיץ שנאה. יולי אלדשטיין, שר ההסברה, הגיב גם הוא ואמר כי אסור לאפל להרשות מכירה של חומרים כאלה ב-iTunes: "הם לא מאפשרים למכור חומרי פדופיליה ופורנוגרפיה, ואסור שיאפשרו למכור חומרים המעודדים שנאת זרים, אנטישמיות או גזענות".

סוכנות איי.פי מסרה כי אפל לא הגיבה למספר פניות בנושא.