בנק ישראל לוועדת צמח: לא להגביל יצוא הגז

עמדת הבנק מצטרפת לעמדות נציגי משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה ■ תומכי היצוא סבורים כי השיקול של הבטחת שוק חופשי ומשוכלל למסחר בגז יבטיח לישראל ביטחון אנרגטי

בנק ישראל יתמוך בהטלת מגבלות מינימליות על יצוא הגז הישראלי, כך נודע ל"גלובס". הבנק החליט על עמדתו לאחרונה לקראת הגשת הדוח הסופי של הוועדה לקביעת מבנה משק הגז בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח. עמדת הבנק מצטרפת לעמדות חברי הוועדה מטעם האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה. תומכי היצוא סבורים כי השיקול של הבטחת שוק חופשי ומשוכלל למסחר בגז יבטיח לישראל ביטחון אנרגטי יותר מהטלת מגבלות על היצוא. עמדת בנק ישראל עולה בקנה אחד עם עמדת פרופ' איתן ששינסקי כפי שהובעה בראיון עמו שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר. נציג הבנק בוועדה, ד"ר רן שהרבני, הוא בעמדת משקיף.

מול קבוצת התומכים ביצוא גז עומד בעיקר המשרד להגנת הסביבה שדורש להחמיר את המגבלות שעליהן המליצה הוועדה בדוח הביניים באפריל. רוב חברי הוועדה האחרים טרם הביעו תמיכה מפורשת באחד הצדדים, אם כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, נוטה לתמוך בעמדת המשרד להגנת הסביבה. הדוח הסופי של ועדת צמח יוגש ככל הנראה לקראת ראש השנה, בעיכוב של כשלושה חודשים לעומת לוח הזמנים המקורי.

תומכי השוק החופשי ליצוא הגז סבורים שהמדינה אינה צריכה להכתיב ליזמים כיצד לייצא את הגז ובאלו דרכים לפתח את המאגרים. עם זאת, הם תומכים בהטלת כמה הסתייגויות שימנעו כשלי שוק. הסייג הראשון הוא שיובטח שהיזמים יכבדו הסכמים שכבר נחתמו עם צרכני גז ישראלים.

הסייג השני הוא להבטיח שלא יהיו מגבלות תשתית על היכולת של המאגרים הימיים להזרים את הגז לשוק הישראלי. המגבלה השלישית היא שתובטח עתודת גז אסטרטגית למדינה, לשימוש בעתות חירום.

סך כמות הגז שיש לישראל כיום נאמדת בכ-800 מיליארד מ"ק (BCM). בדוח הביניים שפורסם באפריל המליצה הוועדה להתיר לייצא כמחצית הכמות ולשמור את היתרה כעתודה אסטרטגית שתבטיח למשק הישראלי את כל הגז הדרוש לו עד 2040. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן קרא לדחות את ההחלטה על היצוא בכמה שנים.

בדיונים פנימיים בוועדה דרשה מנכ"לית המשרד אלונה שפר קארו להגדיל את העתודה האסטרטגית בכ-20%, בשיעור דומה לשיעור שבו הועלתה לאחרונה תחזית הביקושים לגז במשק של רשות הגז במשרד האנרגיה. המשרד להגנת הסביבה מוכן להתיר ליצוא 300-350 BCM, שנחשבת לכמות המינימלית לכדאיות כלכלית להקמת הקמת מתקן הנזלה חופי (LNG) הדרוש לצורך היצוא.

כמות זו אינה מצדיקה הקמת מתקן הנזלה צף (FLNG) בנוסף למתקן היבשתי. נציג האוצר בוועדה, סגן הממונה על התקציבים שאול מרידור, דרש תחילה להסתפק בכמות גז שתספיק לצורכי המשק ל-15 שנה, אך הסכים להתפשר על 25 שנה. בנק ישראל מסר כי "הבנק מסר עמדתו לוועדה ואינו מתבטא בנושא מעל גבי התקשורת".