הירידים והשווקים בי-ם: גורם עירוני-עסקי מחולל שינוי

הלל שחר מחברת עדן: מרכז העיר ירושלים עבר תהליך פיתוח פיזי ותנועתי מואץ בעשר השנים האחרונות ויצר מרחב ציבורי חדש, ידידותי ומזמין למבקרים

ירידים היו מאז ומתמיד ועדיין מהווים מוקד למפגש חברתי. מתחם ירידים הוא מארג שלם של בילוי משולב בעסקים שבמסגרתו אנשים נפגשים וחווים חוויה מקיפה. תפיסה זו הביאה את חברת עדן להציב לעצמה מטרת-על והחליטה לקיים את הירידים והשווקים השונים במרכז העיר ירושלים - להפוך אותם לגורם עירוני-עסקי מחולל שינוי ומשפיע.

עדן פועלת מזה עשור בפיתוח הפיזי של מרכז העיר: ניקוי חזיתות, שיקום הרחובות, מענקים לחלונות ראווה, פיתוח שפת רחובות ותשתיות - הפיתוח העסקי הוא המשך ישיר של הפיתוח הפיזי.

מרכז העיר ירושלים עבר תהליך פיתוח פיזי ותנועתי מואץ בעשר השנים האחרונות ויצר מרחב ציבורי חדש, ידידותי ומזמין למבקרים. תהליך שעורר גם את הסוחרים ובעלי העסקים להיערכות חדשה.

חברת עדן מעודדת ורותמת לצד הארגוני את מינהל קהילתי לב העיר, את נציג הסוחרים אלי לוי ואת כל אגפי העירייה. זאת במטרה להעצים, למקסם ולמנף את התנופה שנוצרה. קיום הירידים הוא רק חלק מפעילות זו, אם כי הוא משמעותי ביותר בחיבור הקהילה העסקית, התרבות, התיירות והתושבים.

תחום הגיזרה של הפעילות הוא מאזור הפיתוח של ממילא ממזרח ועד שוק מחנה יהודה ממערב. במרחב הגיאוגרפי חולק מרכז העיר לשבעה מתחמים, וכל מתחם קיבל אפיון ומיצוב משלו; ובכל מתחם נערך ביום אחד בשבוע, יריד ייחודי, קבוע, בנושא אחר, שתואם את אופי המתחם. הירידים והשווקים הנערכים במרחב הציבורי מהווים אם כך נכס היסטורי-תרבותי, וכעת גם יש להם פן עסקי.

אנחנו מבקשים להפוך את ירושלים לעיר רומנטית, להציע חוויית שוטטות בדומה לנעשה בערים אירופיות גדולות - שאתה זוכר בהן את הרחובות, חזיתות הבתים, הכיכרות וכו'.

אני מאמין שעריכת ירידים במקומות שהוחלט עליהם תורמת לכל הרמות של הקהילה, יוצרת מגע עם העולם העסקי ומעצימה את הכוחות שפועלים מסביב; וכך ניתן לחבר את כל מה שפותח והתפתח לכלל חוויה עירונית מרתקת.

איפה ומתי?

הירידים פועלים בחודשי הקיץ, עד תום חגי תשרי, ואחרי החורף, לקראת עונת האביב הם מתחדשים. מציגים בהם גם גופים שונים מחוץ לירושלים. להלן מידע על כמה מהירידים:

* יריד בצלאל לאמנים - בצלאל שץ - ימי שישי, בין השעות 16:00-9:00

יריד בצלאל הוא היריד השבועי הראשון שהוקם במרחב הציבורי של מרכז העיר וירושלים בכלל, והוא תולדה של רצון להביא פעילות לרחובות המחודשים. היריד בצלאל פועל זה שנתיים וחצי, ומאז הקמתו עלה היקף המכירות בעסקים במתחם, ונפתחו בו גם עסקים חדשים. מספר המבקרים הן מהארץ והן מחו"ל גדל משמעותית, והיריד תורם למיתוג, למשיכת מבקרים, לפריחה עסקית והוא מהווה מקור פרנסה לעשרות אמנים, אספנים, מעצבים, וגם עידוד ליזמות וליזמים פרטיים.

* יריד רטרושלים לאספנים במדרחוב אבן ישראל - ימי חמישי מ-10:00
* יריד המעצבים - רחוב הלל - ימי שלישי, יבין השעות 16:00-23:00
* יריד מסי-בר - רחוב ריבלין, ימי רביעי, בין השעות 17:00-23:0
* יריד בלקני, ברחוב החבצלת שמובילה מסעדת ראצ'ה

כל יריד מוקם ופועל בשיתוף בעלי העסקים וברוב המקרים הוא גם משלים את המסחר הקיים.