בדיקת "גלובס": כך תיזהרו מההבטחות של מכוני הסרת השיער

החיפוש אחר גוף חלק עובר במכוני הקוסמטיקה ובמכשירים הביתיים להסרת שיער ■ בענף פרוץ ובהיעדר פיקוח, "גלובס" בודק מאילו הבטחות כדאי להיזהר

החיפוש אחר דרכים שיבטיחו הסרת שיער בקלות ולצמיתות נמשך כל העת, כאשר כל קוסמטיקאית וכל מכון מציעים את שירותיהם לכל דורש. אבל לזמינות הגבוהה מתלווה בורות רבה, ולא רבים יודעים באמת להצביע על ההבדל בין השיטות, להעריך את משך הטיפול או להבין אילו תופעות לוואי עלולות להיגרם. רבים גם לא מתייעצים מבעוד מועד עם רופא עור לבחירת סוג הטיפול ולהתאמתו לסוג השיער ולגוון העור.

לא רק נשים. גם גברים רוצים גוף חלק. בשנים האחרונות עלה מספר הגברים הפונים למכונים ורוכשים מכשירים ביתיים להסרת שיער. לדברי אייל גילפז, מנכ"ל רשת אמריקן לייזר, "כ-40% מלקוחותינו הם גברים שנעשים יותר מודעים לגופם". לדברי רעות רונן, מנהלת שיווק של המותג ME בחברת סינרון ביוטי, "אנחנו מקבלים לא מעט תגובות מנשים שרכשו את המכשיר להסרת שיער וחולקות אותו עם בן זוגן", היא אומרת.

ענף פרוץ

השיטות הפופולריות כיום הן לייזר ומכשירים שונים המבוססים על הבזקי אור (IPL), כאשר במכשירי הלייזר רשאים להשתמש רק רופא או אחות בפיקוח רפואי, ואילו המכשירים הפועלים בשיטת IPL אינם דורשים פיקוח רפואי, עלותם נמוכה יותר והשימוש בהם נפוץ יותר אצל קוסמטיקאיות.

באיזו מידה מסוגל משרד הבריאות לפקח על הענף? בתשובה לפניית "גלובס" נמסר מהמשרד ש"הסרת שיער אינה מוגדרת כפעולה כירורגית הטעונה רישוי, ומכונים קוסמטיים להסרת שיער אינם טעונים רישוי, אולם בעקבות אישור חוק הציוד הרפואי מכין המשרד תקנות בנושא הסרת שיער במכשירי לייזר. עד לכניסתן לתוקף, מאשר המשרד שימוש במכשירי לייזר ומקורות אור להסרת שיער בשני תנאים מצטברים בלבד: שהמכשיר בשימוש רופא או אחות ובפיקוח רופא בלבד, ובהתאם להנחיות ה-FDA והגופים המאשרים במערב אירופה, בקנדה ובאוסטרליה. המשרד בוחן את הרחבת הפיקוח על מכוני קוסמטיקה באופן שיאפשר שימוש במכשירי לייזר נמוכי עוצמה לציבור הרחב".

בינתיים, כאמור, הענף יחסית פרוץ, הן מבחינה צרכנית והן מבחינת פיקוח בריאותי. כך למשל, בתוכנית "יצאת צדיק" שתשודר השבוע בקשת, הסתבר שמספר מכונים בשיטות הלייזר וה-IPL טענו שיוכלו להסיר שיער מפניהן של התחקירניות, אף שמומחים שבדקו אותן מבעוד מועד התריעו מפני תופעת לוואי הפוכה שעלולה להיגרם: צמיחה מוגברת של שיער. אחד המכונים אף ביקש לגבות 6,000 שקל עבור הסרת השיער ללא הגבלה על מספר הטיפולים וללא אפשרות לקבל את הכסף בחזרה אם המטופלת אינה מרוצה. "גלובס" גייס 3 מומחים לרפואת עור - ד"ר שלומית הלחמי, ד"ר מרינה לנדאו וד"ר משה לפידות, מנהל יחידת הלייזר במרכז הרפואי רבין, כדי לבדוק מה צריך לדעת לפני שבוחרים שיטה להסרת שיער.

מה חשוב לדעת?

בטרם חתימה על עסקה, יש לבדוק מה הכשרתו של המטפל, ולבדוק אם יש אישורים מתאימים, ניסיון מקצועי ומכשור מתאים. כדאי לזכור כי בכל השיטות השונות להסרת שיער יש צורך לחזור על הטיפולים על מנת להגיע לתוצאה המבוקשת, מאחר ובכל מחזור טיפול לא כל זקיקי השיער נמצאים בשלב צמיחה זהה. לרוב מדובר על 8-12 טיפולים, תלוי באזור.

כמו כן, התוצאה המתקבלת תלויה בסוג השיער, באזור בו בוצע הטיפול ובגורמים כמו גיל, השפעות הורמונליות ועוד. מומלץ לא השתזף לפני הטיפולים, ולבעלי עור כהה ושיער פלומתי כדאי להימנע משימוש בלייזר והבזקי אור ולדבוק בשיטות הוותיקות כגון שעווה וגילוח.

מי שחוששים מהכאב המתלווה לטיפולים ומתופעות הלוואי ישמחו לגלות כי בשנים האחרונות פותחו מכשירי לייזר הפועלים על אנרגיה נמוכה יותר, עם כאב מופחת בזמן הטיפול. אצל מרבית היצרנים הגדולים ניתן למצוא מכשירים כאלה. יתרונם בבטיחות גבוהה יותר ובכאב מופחת. חסרונם בכך שאינם יעילים להסרת שיער עדין ובהסרה באזורים קשי טיפול כגון ירכיים ובטן.

אפילציה/ מחט חשמלית

מה? מדובר בשיטה ותיקה במסגרתה הסרת השיער נעשית בעזרת מחט דקיקה המוחדרת לזקיק ובאמצעות זרם חשמלי הורסת את שורש השערה באופן ישיר ומונעת צמיחה מחודשת של השערה.

לעיתים יש לחזור על הפעולה המדוברת מספר פעמים עד להרס מוחלט של שורש השערה.

סיבה נוספת לצורך בטיפולים חוזרים ונשנים היא שטיפול בודד אחד אינו בהכרח גורם לנזק בלתי הפיך לזקיק.

למי? לכל סוגי השיער: בלונדיני, ג'ינג'י, ושיער שיבה.

כמה כואב? כאב מצטבר הדורש הרבה סבלנות.

יתרונות: שיטה מוצלחת ויעילה המתאימה לכל סוגי השיער, ולכל גווני העור. מתאימה בעיקר לאזור הפנים ולאזורים קטנים בגוף.

חסרונות: שיטה סיזיפית וכואבת, המצריכה החדרה של המחט לכל שערה ושערה ולכן הטיפול נמשך זמן רב. לא מתאימה לאזורים גדולים בגוף.

עלויות: 100-150 שקל לטיפול של חצי שעה.

הבזקי אור

מה? בדומה לטיפול בלייזר גם כאן משתמשים באנרגיית האור, רק שהבזקי אור מדובר על מכשירים עם טווח של קרני אור באורכי גל שונים הנספגים בשערה וגורמים להרס שורשיה. מכשירים הפועלים בטכנולוגיה זו נחשבים למכשירים קוסמטיים ואינם מצריכים בינתיים (הנושא בדיון במשרד הבריאות) הכשרה רפואית או פיקוח רפואי ישיר , ולכן הם נפוצים יותר אצל קוסמטיקאיות ולאחרונה גם בתחום המכשירים הביתיים.

למי? לכל מי שאינו בעל שיער בהיר ועור כהה מאוד.

כמה כואב? כאב קל שניתן לאלחוש בעזרת משחה לפני הטיפול

יתרונות: דומה לטיפול בלייזר רק שכאן מחירי הטיפול זולים מעט יותר.

חסרונות: הטיפול אינו מתאים לכל סוגי השיער והעור, עלול לגרום לכוויות, לשיעור יתר כמו הלייזר ולכאב בזמן הטיפול. מאחר והפיקוח אינו מחמיר כמו בטיפולי לייזר זהו תחום יותר פרוץ ולא תמיד הטיפול נעשה על ידי מטפלים מומחים.

עלויות: בית שחי: 600-2,000 שקל כ-10 טיפולים;

רגליים: 3,000-4,000 שקל, כ-10טיפולים; שיער גב לגברים: 3,000-4,000 שקל, כ-10 טיפולים.

לייזר

מה? טכנולוגיה המבוססת על קרני אור באורך גל אחיד הנספגות בפיגמנט הכהה של השיער, וגורמות להרס השורש של השערה. ניתן להקטין את ספיגת אור הלייזר בשכבות העור על ידי קירור של העור. לפיכך, הרבה מכשירים מהדור החדש להרחקת שיער בלייזר, מכילים מערכות קירור להקלה על הכאב.

הנזק הנגרם לזקיקי השיער הוא חלקי ולכן יש לחזור על הפעולה מספר פעמים על מנת למנוע צמיחה מחודשת של שיער. הטיפולים מדללים את השיע אך לא תמיד ניתן להסיר את כולו לצמיתות.

למי? מאחר וקרן האור נספגת באופן בררני בפיגמנט החום, השיטה מתאימה לשיער כהה ולא לבעלי שיער ג'ינג'י, בלונדיני או לשיער שיבה וכמו כן אינה מתאימה לבעלי עור כהה, העלול לספוג את הקרניים ולסבול מכוויות. ככל שהשערה כהה יותר, והעור בהיר יותר, כך השיטה יעילה יותר ובטוחה יותר.

כמה כואב? הטיפול מלווה בכאב קל אך ניתן למרוח משחה מאלחשת כשעה לפני הטיפול.

יתרונות: לאחר סדרת טיפולים חלק מהשיער לא יצמח כלל אך לא תמיד ניתן להסיר את השיער לצמיתות, אלא לדלל אותו באופן ניכר.

מדובר בשיטה בטיחותית כל עוד היא נעשית אצל מומחים בתחום, ומותאמת לסוג השיער והעור. השיטה מאפשרת להסיר שיער באזורים נרחבים בגוף, כגון, בתי שחי, מפשעות ורגליים.

חסרונות: עלולה לגרום לכוויות ולפיגמנטציה, אם כי בשיעור נמוך. לא מתאימה לבעלי עור כהה ולבעלי שיער בהיר. אסור לטפל בעור שזוף עקב סכנת כוויה.

במחקרים רפואיים מצאו כי יש סכנה של עד 10% לתופעה הנקראת צמיחה פרדוקסלית, שבה מופיעה האצת צמיחת השיער כתוצאה מהטיפול בשיער עדין באזורים מסוימים בפנים אצל נשים ובגב העליון אצל גברים. על כן יש לבחור בקפידה את האזור המטופל.

עלויות: רגלים: 4,200-12,000 שקל ל-8-12 טיפולים; בתי שחי: 1,000-3,000 שקל ל-6-8 טיפולים; מפשעות: 1,200-3,000 שקל ל-8-12 טיפולים; גב וכתפיים לגברים: 4,000-1,000 שקל ל-8-12 טיפולים .

לא תמיד מספר הטיפולים מספיק ונדרשים עוד טיפולים להשלמה, מטופלים צעירים יותר יזדקקו למספר גבוה יותר של טיפולים.

מכשירים ביתיים להסרת שיער

טכנולוגיית הבזקי האור, שאינה דורשת פיקוח רפואי או שימוש של מטפל מומחה בלבד, הפכה להיות פופולרית גם בקרב המכשירים הביתיים. יתרונות המכשירים הביתיים היא העלות הנמוכה יותר מאשר טיפול במכונים, הטיפול נעשה באווירה ביתית ולרוב הוא נוח וקל. החסרונות מתייחסים ליעילות: המכשירים הביתיים יעילים פחות ממכשירים מקצועיים מאחר והם מפיקים רמת אנרגיה נמוכה בהרבה.

בין המכשירים הקיימים בשוק:

me מבית סינרון מדיקל

השיטה: מבוסס על שילוב של אנרגיית גלי רדיו ואנרגיית אור.

למי מתאים? למגוון רחב של גווני עור וצבעי שיער, מתאים לשימוש בגוף ובפנים.

מה עוד? המכשיר מגיע יחד עם מנורות els הכוללת 5,400 פולסים. אנרגיה זו חודרת לשכבת הדרמיס בעור, מחממת ומטפלת בזקיק השערה ביעילות ובבטיחות מרבית ופועלת לדיכוי גדילה מחודשת של השיער.

מחיר: 1,990 שקל (להשיג ברשת סופר פארם).

I-Light של רמינגטון

השיטה: פועל על בסיס טכנולוגיית גלי האור.

למי מתאים? לנשים ולגברים המעוניינים להסיר שיער מאזור החזה, בית השחי, הרגליים וקו הביקיני.

מה עוד? למכשיר נורה המאפשרת 1,500 פולסים (שווה ערך לטיפול בגוף שלם).

מחיר: 1,990 שקל (להשיג ברשתות החשמל).

Silk'n SensEpil של הום סקינוביישנס

השיטה? מכשיר ביתי המבוסס על טכנולוגיית אור המותאמת להסרת שיער לטווח ארוך בשימוש ביתי יעיל ובטיחותי, עם נורה מתכלה המפיקה 750 הבזקי אור.

למי מתאים? לכל מי שאינו בהיר שיער וכהה עור.

מה עוד? המכשיר מצויד בחיישן צבע עור אשר מודד את צבע עורו של המטופל ומונע שימוש על עור כהה מדי או שזוף מדי, ובכך מבטיח שלא ייעשה בו שימוש מסוכן.

מחיר: 1,290 שקל כולל נורה מתנה במעמד הרכישה. (להשיג במשביר ובניו-פארם).