"אין להחזיר את השוטרים למגרשי הכדורגל"

זוהי ההמלצה העיקרית של ועדת צור למניעת אלימות בספורט; עוד המליצה הוועדה: הקמת יחידה משטרתית למלחמה בהטיית משחקים

בתום כשלושה חודשי עבודה, הגיש היום (א') ניצב בדימוס דוד צור לשרת התרבות וספורט לימור לבנת את מסקנות הוועדה הציבורית לבחינת יישום החוק למניעת אלימות בספורט. למרות האירועים האלימים בכדורגל הישראלי שאפיינו את החלק האחרון של עונת 2011/12, הרי שההמלצה העיקרית של הוועדה היא שאין להחזיר את השוטרים למגרשים. לפיכך, אכיפת הביטחון בתוך המגרשים תישאר בידי כוחות אזרחיים של סדרנים ומאבטחים.

ניצב צור, שהוועדה בראשותו הוקמה בעקבות האירועים האלימים בכדורגל בעונה שעברה, התייחס לדוח, ואמר: "בחודשים האחרונים קיימנו בדיקה יסודית ומקיפה של יישום החוק למניעת אלימות בספורט, שמענו את כל הגורמים המעורבים ביישום החוק, וראינו נתונים המצביעים על ירידה בממדי תופעת האלימות במגרשים מאז החלפת השוטרים בסדרנים. לכן המלצתנו היא שלא להחזיר את השוטרים למגרשים, אולם כדי להתמודד עם האלימות שעדין קיימת במגרשים יש לבצע שורה של צעדים ומהלכים במישור המודיעיני, ההרתעתי והאכיפתי, במישור של מצבם הפיזי של המתקנים, בעלי התפקידים בהם ושיפור חוויית הצפייה".

המלצה משמעותית נוספת של הוועדה היא הקמת יחידה משטרתית מיוחדת למאבק בהימורים בלתי חוקיים ובהטיית משחקים, ובהשפעת גורמים אלה על תופעת האלימות במגרשים. בוועדה ציינו כי ההמלצה באה אחרי שהתרשמו כי קיים קשר ישיר בין הימורים בלתי חוקיים לאלימות במגרשים.

המלצה מעניינת נוספת קשורה להעסקת אנשי האבטחה במגרשים. הוועדה ממליצה לעודד העסקת נשים כסדרניות במגרשים על ידי הורדת סף גיל העסקת הסדרנים, מגיל 21 כיום לגיל 20, על מנת שחיילות משוחררות יוכלו לשמש בתפקיד. בנוסף, הומלץ להכליל את הסדרנות במגרשים כ"עבודה מועדפת" על מנת למשוך חיילים משוחררים לתפקיד.

המלצות נוספות של הוועדה:
* הקמת דסק מודיעיני במטה הארצי לתחום האלימות בספורט. תפקיד הדסק יהיה בין השאר איסוף מודיעין ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט ומתן הנחיות לדרגי השטח.

* הכנסת מצלמות ואמצעים טכנולוגיים אחרים למגרשים לאיתור ומעקב אחר מתפרעים ומפרי חוק.

* היערכות המשטרה לקליטת מתפרעים המורחקים מהמגרשים, ואכיפה אפקטיבית של החוק כך שהרחקתם מהמגרשים תשתמש גורם מרתיע. הועדה ממליצה כי המשטרה תשתמש לשם כך באמצעים טכנולוגיים העומדים לרשותה, כגון אזיק אלקטרוני וכד'.

* שינוי חקיקה לשדרוג השתלמות מנהלי האירועים והוספת תנאים ודרישות מקצועיות טרם הסמכתם. מומלץ כי מנהל האירוע יועסק על ידי מועדון הכדורגל, וסמכויותיו יורחבו משמעותית, כך שיהיה אחראי גם על בטיחות, הנחלת ערכי הגינות בספורט לחברי הקבוצה וישמש איש הקשר בין הקבוצה לבין מועדון האוהדים.

* עידוד הגעת נשים וילדים למגרשים באמצעות הידוק פיקוח ההתאחדות על הקצאת כרטיסים מוזלים עבורם. על ההתאחדות לכדורגל להגביר את הפיקוח והבקרה על הקבוצות, בין באמצעות סימון כרטיסים או בכל דרך אחרת, ולדאוג להקצאה של לפחות 20% מהכרטיסים הנמכרים לציבור לילדים ולנשים במחיר מוזל.

* שיפור חווית הצפייה באמצעות שדרוג חדרי שירותים, מושבים מסומנים, אזורי עמידה מורשים ועוד.

* הוועדה סבורה שיש להעביר את שידורי ליגות הכדורגל לערוצים פתוחים ובכך לחשוף את המשחק לכולם - ילדים, נשים וגברים.

* יישום מלא של הנחיות היועמ"ש ומפכ"ל המשטרה הנוגעות לקיום מסלול ענישה מהיר ומחמיר של עבירות אלימות וגזענות במגרשים.