"הצרכן הישראלי מטומטם: מקטר - ואז נכנס לסופר וקונה הכול"

בדיקת "גלובס": מחירי המותגים הגדולים יקרים עד 132% ממחירי מוצרים דומים של מותגים קטנים ■ אז למה הצרכנים מתעקשים לקנות בעיקר מותגים גדולים?

מחירי המותגים הגדולים יקרים בעשרות אחוזים ממחירי מוצרים דומים של מותגים קטנים - כך עולה מבדיקת "גלובס". כך למשל, מחירו של קמח תופח אסם גבוה ב-132% ממחירו של קמח תופח של טחנות ישראליות; מחיר בייגלה "שטוחים" של אסם גבוה ב-63% ממחירו של "שטוח'לה" - מוצר דומה שמייצרת חברת מאיר בייגל; והדוגמאות עוד רבות.

יצרנים קטנים אומרים ל"גלובס" כי יש הצדקה לכך שהיצרנים הקטנים יעלו מחיר, אך אין כל סיבה לכך שהיצרנים הגדולים יעשו זאת. "היצרנים הגדולים היו מאוד חכמים, מחירי המחירון שלהם מאוד גבוהים, ויש להם מרווח מאוד גדול. זה נותן להם תמיד אפשרות לעשות מבצעים, וכשהזמנים קשים, הם פשוט מבטלים אותם. מבצע אפשר לבטל, מחיר קשה להעלות. עלית, למשל, לא באמת צריכה לבצע עליית מחירים. כשנוח לה יש לה את המחירון הגבוה, והיא תמיד יכולה לחזור אליו", אומר יצרן קטן.

לדבריו, "הרבה מפעלים קטנים עושים מותגים פרטיים לרשתות, והמחיר הוא מחיר נטו. אי-אפשר לשחק אתו, ואי-אפשר להעלות אותו, למרות שלעיתים הוא נמוך בעשרות אחוזים ממחירי המותגים הגדולים".

- המותגים הגדולים יכולים לטעון שהם משתמשים בחומרים טובים יותר במזון ושהוא יותר איכותי.

"שיפסיקו לבלבל את המוח. לקמח ולסוכר יש בערך ספק אחד בישראל. אז מישהו שם קקאו פחות טוב? אותם מפעלים שמייצרים מותגים פרטיים חייבים גם את אבטחת האיכות, כי אחרת שופרסל לא תיתן לנו לעשות מותג פרטי".

בחברת שסטוביץ, המחזיקה בחטיפי מאנה, אף טוענים כי "המוצרים שלנו הרבה יותר איכותיים והרבה יותר בריאים. אנחנו לא עולים עם קמפיין בטלוויזיה, ואנחנו מרוויחים הרבה פחות".

ברשתות השיווק טוענים כי האשמה היא בצרכן. לדברי בכיר באחת הרשתות, "כדי לעשות שינוי צריך להסביר לצרכן כמה הוא מטומטם. אם הוא ימשיך לקנות במחירים כאלה גבוהים, חבל על הזמן.

"קחי למשל את הנס קפה. את יכולה להכניס לארץ נס קפה חוץ מקפה עלית וטסטר צ'ויס? אי-אפשר. אנשים מתנהגים כאילו יש להם הרבה כסף. הם קונים טסטר צ'ויס ב-33 שקל ומוכנים לשלם. אסם יכולה להוריד את המחיר בקלות ל-25 שקל.

"זה אחד בפה, אחד בלב - מקטרים, אבל נכנסים לסופרמרקט וקונים הכול. לכי עם מצלמה לסופרמרקט ותגלי ש-99% מעגלת הקניות תהיה מלאה במותגים. אם היית מנהלת עסק והיית מקבלת בקלות את מה שאת רוצה מהצרכן, היית מורידה מחירים? רק אם את טיפשה".

מחירי המותגים
 מחירי המותגים