שיא של 3 שנים: כ-16 אלף ישראלים פוטרו מעבודתם ביולי

מספרם של דורשי העבודה זינק בחודש יולי לרמה של כ-211 אלף איש, זאת לעומת כ-198 אלף בחודש הקודם

מספרם של דורשי העבודה זינק בחודש יולי לרמה של כ-211 אלף איש, זאת לעומת כ-198 אלף בחודש הקודם (נתונים מקוריים). מספרם הכולל של דורשי עבודה חדשים הסתכם ב-24,573 איש. כך מדווח היום (ג') שירות התעסוקה. בניכוי השפעות עונתיות, הנתונים מראים כי בחודש הקודם חלה עלייה של 1.2% (יותר מ-2,300 איש) במספרם הכללי של דורשי העבודה, זאת בהשוואה לחודש יוני 2012. נציין, כי מרבית דורשי העבודה החדשים - כ-81% - הם אינם אקדמאים או מקבלי הבטחת הכנסה.

נתון מעניין נוסף אותו יש לבחון, הוא משקלם ומספרם של המפוטרים בקרב דורשי העבודה (כמה אזרחים חיפשו עבודה לאחר שאיבדו את מקום עבודתם וכמה חיפשו עבודה מפני שהחליטו להצטרף למעגל העבודה, א.פ). הנתונים שהתקבלו מעורבים: אם בחודש יוני היוו אותם אנשים כ-73% מסך דורשי העבודה, ביולי ירד משקלם משמעותית לרמה של כ-65.5% - כ-6.5 נקודות אחוז פחות. עם זאת, מספרם גדל מ-12,447 איש לכ-16,084.

כמו כן, לפי נתוני המגמה, גם בחודש הקודם לא חל שינוי במספרם של תובעי הבטחת הכנסה ומסתמנת יציבות במספרם. נתונים אלו, נציין, מתיישבים היטב עם נתוני הלמ"ס שדיווחו על גידול קל בשיעור האבטלה המוסברת בעיקר בעלייה המקבילה והמתמשכת בשיעור ההשתתפות, שגם עליה דיווחה הלמ"ס.

שיעור השתתפות נמוך

נזכיר, כי עליות בשיעורי ההשתתפות גורמות לעיתים קרובות מאוד לעליות מתונות באבטלה. שכן, לא כל אזרח בגיל העבודה שמחליט להצטרף למעגל העבודה מצליח לעשות זאת באופן מיידי. עוד עולה, כי הנתונים לגבי שיעור דורשי העבודה שצברו למעלה מ-270 ימי אבטלה, מתוך סך כל דורשי העבודה (המתארים את מה שמכונה "עומק האבטלה" ומתייחסים למובטלים שסיכויים לשוב לשוק העבודה נמוך במיוחד) - מצביעים על שיפור ניכר במגמה. חלקם של דורשי העבודה הללו מתוך כלל דורשי העבודה, ירד בחודש יולי לרמה של 35%, זאת לעומת שיעור של 37.3% ביוני 2012. מדובר על השיעור הנמוך ביותר מאז נובמבר 2009.

לעומת המשקים המפותחים האחרים, לרבות אירופה וארצות הברית, הבעיה המרכזית בשוק העבודה הישראלי אינה שיעור אבטלה גבוה, אלא שיעור השתתפות נמוך. כלומר, משקל גדול של אזרחים בגיל העבודה שמחליטים שלא להצטרף למעגל העבודה, לרבות גברים חרדים ונשים ערביות.

סך דורשי עבודה
 סך דורשי עבודה