"הצעתי לרן בן שמעון מענק עלייה לצ'מפיונס 600 אלף דולר נטו!"

איזי שרצקי עוסק בפנטזיות על ליגת האלופות והכסף הגדול; הוא עדיין בהלם מהפרידה המכוערת מבן שמעון; ולגבי העונה הקרובה? "יש לי קבוצה לאליפות"

אגף ההנהלה בבית "איתוראן" באזור הוא סגפני משהו. בשבוע הבא ייקח איזי שרצקי, הבעלים של עירוני קרית שמונה, את הבן ניר למשחק הסופר-קאפ בין צ'לסי לאתלטיקו מדריד במונאקו. סיכוי מציאותי שיום קודם לכן הוא יישב לצדם של אלכס פרגוסון וז'וזה מוריניו בהגרלת שלב הבתים של ליגת האלופות. הפער בין המשרד הצנוע באזור לארמון שושלת גרימלדי פתאום נסגר. עירוני קרית שמונה הקטנה כבר הבטיחה את מקומה בשלב בתים - השאלה היחידה שנותרה פתוחה אם זה יהיה של הליגה האירופית או של ליגת האלופות.

מדובר כמובן בבוננזה אדירה עבור המועדון, אבל שום סכום שלא ייכנס לקופה לא ימנע את ההשקעה השנתית של איתוראן. "אני חייב להביא מהחברות שלי מדי שנה לקבוצה קרוב ל-10 מיליון שקל, גם אם ההכנסות שלי יגיעו ל-70 מיליון", מסביר שרצקי, 66, תוצר מחלקת הנוער של מכבי ת"א ששיא הקריירה שלו היה כקשר אחורי במכבי רמת עמידר בשנות השישים. "כך בניתי את המערכת. יש לי הסכמים עם החברות שלי, חוזי פרסום להרבה שנים בהרבה כסף, שהם חייבים להביא".

על השולחן שלו מונחת כתבה מ"הארץ", יולי 2003. שרצקי, אז בעלים של קבוצה בליגה השנייה, הכריז: "עד 2010 נהיה בליגת האלופות. גם 2012 יהיה בסדר גמור". כתוב. ראיתי.

***

שרצקי כבר יודע בדיוק מה יעשה עם הכסף הגדול, 17.5 מיליון שקל מינימום בגרסת הליגה האירופית או 40 מיליון שקל מינימום בגרסת ליגת האלופות - בקרית שמונה. "אני בונה עכשיו אצטדיון לנוער. אם נגיע לבית האלופות נוכל לפתח את עניין האקדמיה שהוא נושא מאוד מורכב. אם מישהו חושב שעכשיו, עם עוד 50 מיליון שקל, אפסיק להביא כסף, הוא טועה. קרית שמונה היא פרויקט שלי ושל החברה שלי, לא רק בכדורגל. אם נקבל 50 מיליון שקל, הבטחתי לתת תרומה לתיאטרון בקרית שמונה. אם נעלה לליגת האלופות נעשה שם הצגה שתרוץ בכל הארץ".

תבוא הבקרה התקציבית ותשאל מה פתאום אתה משקיע כסף של הקבוצה בתיאטרון.

"מי שואל אותם בכלל? אני חי מתקציבים. עד היום לא הבאתי שחקנים מעבר לתקציב שלי. אני לא בונה, כמו הפועל ת"א, תקציב על אפשרות לעבור לשלב הבתים. אני בניתי תקציב כאילו אני לא עובר".

שרצקי מדבר על 21 מיליון שקל תקציב, לפני ההצלחה באירופה. מדובר בתקציב החמישי בליגה אחרי מכבי ת"א, מכבי חיפה, הפועל ת"א והפועל ב"ש. "עכשיו אני יכול להביא רכש. השאלה מה להביא", הוא מתחיל לבנות את שלב הבתים. "נתתי לשחקנים פרמיות בסך של 3.5 מיליון שקל על ההישגים באירופה עד כה. את מענקי האליפות (מענקי מיקום - ר"ע) עוד לא קיבלתי מההתאחדות, ושילמתי אותם כבר מזמן".

אם תגיע רק לליגה האירופית, כמה מתוך ה-17.5 מיליון שקל תשקיע ברכש?

"תלוי בהרבה דברים. אני לא מביא סתם שחקנים. אם נביא סתם שחקן, אז ניקח אותו מהנוער. אני לא מביא כדי להגיד שהבאתי. לא הייתי מביא את דג'מבה-דג'מבה. עזוב, אני לא מביא שחקנים בני 32. חלק גדול מהכסף ילך לשדרוג המועדון. מה-17.5 מיליון הלכו כבר חמישה".

מה תעשה עם 40 מיליון במידה ותעבור את באטה בוריסוב?

"מה זאת אומרת? בורח מהארץ... איתוראן פרסמה השבוע מאזן. אתה יודע כמה היא הרוויחה ברבעון הזה? 40 מיליון שקל. קודם כל, זה יהיה מצוין. זה יעשה לי מהפכה גדולה במועדון, זה יקדם את האקדמיה. אני לא יכול אחרת. בשנה שעברה כל ההכנסות ממכירת כרטיסים היו 750 אלף שקל. רק האבטחה עלתה לי מיליון. אין לי מאיפה להביא. לא קל לי, אין לי ספונסרים - רק מהחברות שלי. ההכנסה הזו תשנה את המועדון. יכול להיות שנחלק את ההכנסה הזו לכמה שנים. יש פרויקטים מיוחדים שניתן להם כסף. אחרי שאשקיע באקדמיה, הכסף הזה יכול להספיק לחמש שנים. אני לא צריך יותר מ-24 מיליון שקל תקציב".

אתה מפנטז על נסיעה לברצלונה?

"אני נוסע לשם למשחקים אמנם, אבל האמת היא שזה חלום. לשבת במונאקו בחלוקת שחקן השנה למסי - ואני ראיתי 50 פעם את 'החולצה מספר 14' על יוהאן קרויף בקולנוע מקסים - זה חלום גדול. אתה יודע מה זה ברצלונה ברמת גן?"

***

ופתאום, באמצע הפנטזיות, תתחיל הליגה בסוף השבוע, ושם תצטרך קרית שמונה להגן על תוארה בניגוד לכל תחזית אפשרית. ממילא אליפות כמו זו שזכתה במאי מתרחשת אחת לדור, אז שתיים ברצף? "בנינו קבוצה מצוינת", מרגיע שרצקי את הפרשנים, "יש לנו שחקנים מצוינים מהנוער. גם בשנה שעברה, בינואר, אמרו לי כולם - כולל המאמן שלי - שאם לא נתחזק, לא נגיע לכלום. אמרתי לרן בן שמעון: 'נביא זר אחד (סולארי - ר"ע) ואת השאר תיקח מהנוער'. נעשה את הכל כדי להיות אלופים גם השנה. בשבילי זה לא פעם בדור".

בסדר העדיפויות: אליפות או אירופה?

"כרגע אירופה, כי זה משדרג את המועדון. לא אוותר על האליפות, יש לי קבוצה לאליפות. יכולתי להקפיא את סולארי שנפצע להרבה חודשים, אבל הוא אוהב את המדינה, רצה להביא את אחיו לקבוצה, יש לו פה בחורה והוא גם עשה ברית. הוא יחזור לשחק בפברואר-מארס. אני אקפיא אותו כדי להביא שחקן? אני לא יכול לעשות לו את זה. אצלכם כדורגל זה רק כדורגל, אצלנו בקרית שמונה זה משהו אחר".

הקמתן של עמותות האוהדים בבית"ר ירושלים והפועל ת"א לא גרמו לשרצקי, בניגוד לאנשי ציבור אחרים, להרים תרומה מתוקשרת. "מה לי ולהם?" הוא תוהה, "הייתי שם כסף על הפועל ת"א? אני לא מאמין בדבר הזה. זה בלוף שאין סיכוי שלא יתפוצץ. ואל תשוו לגרמניה או לברצלונה. אתה יודע כמה חייבת ברצלונה לבנק? פה אתה יכול להיות חייב שקל אחד לבנק? ראיתי שחיים רמון אמר שאנשים שהבטיחו לו כסף, לא הביאו. מה יהיה בשנה הבאה? אלה שאספו עכשיו בבית"ר ירושלים 2 מיליון שקל, מאיפה יביאו בעונה הבאה? זה הכל דיבורים, אין לזה סיכוי להצליח. אפילו הפועל ת"א כדורסל לא רצתה לעלות ליגה".

***

איזי שרצקי לא מסתיר דבר. אוהד מכבי ת"א מלידה. "אני והילדים שלי למדנו להגיד 'מכבי' לפני שלמדנו להגיד 'אבא' ו'אמא'. יש לנו מנויים למכבי ת"א כדורסל, אבל זה לא מכבי ת"א היום. אלה אנשים אחרים. יושבים אצלי אלדד בוקשפן (יו"ר אגודת מכבי ת"א - ר"ע) וחברים, אלה מכבי. מישהו שם במכבי יודע מה זה מכבי? מי מכבי בקבוצה? אכפת להם ממכבי? בכדורסל יש שמעון מזרחי, אבא של דייויד פדרמן היה מכביסט. רקנאטי נולד מכבי. בכדורעף, שרגא שמש נמצא במכבי מגיל אפס. בכדורגל, מי שם מכבי?"

יש שני אנשים שמרגיזים את איזי שרצקי. אחד הוא איתן טיבי, הבלם שלו, שמעדיף את אוסקר גארסיה והמהפכה הספרדית במכבי ת"א על-פני קבוצה שתיכף בליגת האלופות, והשני הוא רן בן שמעון, המאמן שהביא לקרית שמונה אליפות היסטורית ומאמן היום, מבחירה, בקבוצה לא בכירה בקפריסין. "לפני חמש שנים, אני זה שסידרתי לו, כשהיה לו חוזה איתי, ללכת למכבי חיפה. אמרתי לו שחיפה זה הטופ. סידרתי לו פגישה והתברר לי שהוא עשה לנו תרגיל והיה סגור כבר שבועיים במכבי ת"א מבלי שידענו. אמרתי לו: 'אתה כמו הבן שלי'. לא תבעתי אותו למרות שהיה לו חוזה איתי. עשינו עונות יפות, חשבתי שאם אנחנו אלופים, מוטב שנלך יחד קדימה. הבעיה שלו שכל מה שהוא מדבר איתי, הוא מדבר עם התקשורת. הוא שולט בתקשורת".

אברם גרנט ב'?

"אברם יכול להיות תלמיד שלו, תאמין לי. אם הייתי רוצה, רן היה בקרית שמונה. אני החלטתי לאחר כל הניסיונות איתו, להוציא אותו. אי אפשר לעשות ממני צחוק. הוא הבין שהוא טעה שהוא לא נשאר למרות ההצעות שנתתי לו. נתתי לו בפברואר חוזה לשלוש שנים עם תנאים מדהימים, הרבה כסף. אם היה מגיע לשלבים האלה של ליגת האלופות, הוא היה מרוויח מה שהרוויח בחמש שנים. הצעתי לו 600 אלף דולר".

בונוס עליה לליגת האלופות?

"נטו! נטו! זה היה בהתחלה כדי לגרות אותו להישאר. כשהוא רצה אחר-כך להישאר, לא הייתי מוכן להוסיף לו שקל".

מינית במקומו את גילי לנדאו, מאמן בן 54, ללא תארים, שלא אימן באופן רציף בליגת העל וירד ליגה בעונה האחרונה. עד עכשיו המהלך שלך מצליח.

"אני חייב לשלוט על גילי אחרי שהוא הכניס לי גול ביד בגמר גביע... אני מכיר אותו הרבה שנים, לא פעם ניהלתי איתו מו"מ. גם כשלקחתי את רן, זה היה רן או גילי. הוא מתאים לי, כמו שרן התאים לי מאוד. הייתי עם הקבוצה עכשיו במחנות ונסיעות 17 יום, ומתברר שאני לא צריך להתערב".