דיור בר-השגה: רק בב"ש ובמודיעין יוכר ניקוד על שירות צבאי

מכסת הניקוד למשרתים מוצתה ב-500 יח"ד ששווקו מתוך 1,000 ■ ראש עיריית רעננה: "הניקוד למשרתים - תעלול תקשורתי"

סיבוך במכרזים החדשים לדיור בר השגה בשכירות: בשני המכרזים החשובים לדירות בשכ"ד מוזל, שעומדים לצאת ברעננה ובירושלים, קיים חשש כי מי שביצע שירות צבאי, לאומי או אזרחי לא יוכל לממש את הניקוד העודף הניתן למשרתים. בהיעדר ניקוד זה, הקריטריון הקובע יהיה מספר שנות נישואין - עובדה שתטה את המכרזים לטובת האוכלוסייה החרדית.

מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, הודיע בתחילת יולי על שיווק מכרזים ל-1,000 יח"ד במסגרת פרויקטים של דיור בר השגה בשכירות. מחיר השכירות אמור להיות זול ב-20% ממחיר השוק ובפיקוח משרד השיכון.

תוכנית המכרזים הכוללת לשנה זו, לפי ההודעה, אמורה להתקיים בערים מודיעין (164 יח"ד), באר שבע (318), רעננה (294), ירושלים הר חומה (130), כפר סבא (24) וראשון לציון (42).

על פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר השיכון אריאל אטיאס, בעניין דיור בר השגה להשכרה, הקריטריון העיקרי הוא ותק בשנות נישואין (עד 70 נקודות מתוך 100).

עם זאת, בהחלטת המועצה הוכנסה מגבלה מיוחדת שעניינה עדיפות לפי קריטריון שירות צבאי/אזרחי: "במחצית יחידות הדיור שישווקו לזכאים בכלל המכרזים בפועל באותה שנה, יבוא בחשבון הניקוד הבא: למשפחות שבהן אחד מבני הזוג שירת בשירות צבאי/לאומי/אזרחי לכל הפחות 12 חודשים, יינתנו 15 נקודות. למשפחות שבהן שני בני הזוג ביצעו שירות צבאי/לאומי/אזרחי לפחות 12 חודשים, יינתנו 25 נקודות. ולמשפחות שבהן אחד מבני הזוג הינו משרת מילואים פעיל, יינתנו 5 נקודות נוספות".

עד כה פורסמו המכרזים במודיעין ובבאר שבע, ובהם כ-500 דירות מתוך 1,000 דירות מובטחות. במכרזים אלה יינתן הניקוד העודף, שעשוי להגיע ל-30 נקודות מתוך 100, לאלה ששירתו שירות צבאי, לאומי או אזרחי. בשני המכרזים המינהל למעשה כבר מיצה את מכסת מחצית המכרזים השנתית עם הקריטריון של ניקוד עודף למי ששירתו. לנוכח החלטת המועצה, המכרזים הגדולים הבאים, בירושלים וברעננה, אמורים לצאת ללא הקריטריון המתעדף של שירות, ולכן יהיה בהם יתרון מובנה לאוכלוסייה חרדית.

הסיבוך חמור במיוחד לגבי הפרויקט ברעננה, משום שעיריית רעננה, בראשות נחום חופרי, עתרה לבג"ץ נגד הקריטריונים של ותק שנות נישואין - ודווקא ברעננה אמור לצאת מכרז שזהו הקריטריון היחידי בו.

"זריית חול בעיניים"

לדברי חופרי, "אני מקווה שעד שהתוכנית תקרום עור וגידים בעוד כמה שנים, יהיו קריטריונים ראויים ואולי בג"ץ יעשה סדר. הניקוד למשרתים הוא זריית חול בעיניים ותעלול תקשורתי, כי יש עדיפות מובנית לזוג שהתחתן מוקדם. גם אם הקריטריונים לא ישונו, כמה עשרות משפחות שייהנו הן ריכוך לגלולה המרה של הקריטריונים הנלוזים הללו".

המינהל הפנה את "גלובס" למשרד השיכון, וממנו לא הגיעה תגובה עד כה.