מסתמן: ועדת צמח תתיר יצוא גז בהיקף של יותר מ-50%

רזרבות הגז לחישוב אפשרות היצוא יכללו גם רזרבות מוכחות וגם רזרבות צפויות, כלומר השותפויות יוכלו לתכנן יצוא גז ממאגרים שטרם הוכחו כתגלית ■ הוועדה: לשמור על עתודות גז לצרכי פנים למשך 25 שנה

מסתמן: הדוח הסופי של ועדת צמח יקל על שותפויות הגז לייצא יותר גז לחו"ל; מדובר בריכוך מסקנות הביניים של הוועדה.

לפי טיוטת הדוח הסופי, הוועדה לקביעת מבנה משק הגז בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח תאפשר לשותפויות הגז לייצא יותר מ-50% מעתודות הגז שברשותן מכל מאגר גדול (מעל 200 מיליארד מ"ק, כמו "תמר" ו"לווייתן"). מאגרים בינוניים (בגודל 100-200 מיליארד מ"ק) יוכלו לייצא 60% ומאגרים קטנים (מתחת ל-100 מיליארד מ"ק) אפילו 75%.

הוועדה מדגישה בדוח כי היצוא לא יבוא על חשבון הבטחת הצרכנים הפנימיים של המשק: "התפיסה שהתרת היצוא תחליפית להבטחת צרכי המשק אינה נכונה. התרת יצוא גז טבעי איננה מונעת אלא מקדמת הבטחת צרכי המשק המקומי ופועלת לעודד פיתוח תעשיה מקומית מבוססת גז טבעי".

חברי הוועדה הזהירו גם מהססנות ודחייה בקבלת החלטות: "מדיניות ממשלתית לא ברורה איננה מאפשרת ליזמים לקבל את ההחלטות הנדרשות ואת המימון ההכרחי לפיתוח המאגרים ולכן יוצרת חוסר ודאות בכל שרשרת הערך במשק הגז הטבעי, בדגש על פעילות חיפוש ופיתוח. רק לשם המחשה, דחיית פיתוח מאגר 'לווייתן' בשנה אחת יביא לאיבוד הכנסות ישירות של המדינה בהיקף 400-700 מיליון דולר, כתלות ברחישים שונים".

עוד עולה מטיוטת הדוח הסופי כי רזרבות הגז לחישוב אפשרות היצוא יכללו גם רזרבות מוכחות וגם רזרבות צפויות, כלומר השותפויות יוכלו לתכנן יצוא גז ממאגרים שטרם הוכחו כתגלית.

עוד תמליץ הוועדה לשמור על עתודות גז לצרכי פנים למשך 25 שנה, בטענה ש"הבטחת אספקה לפרק זמן ארוך יותר אינה כדאית מבחינה כלכלית". היצוא יתאפשר רק כאשר לישראל יהיו לפחות 450 מיליארד מ"ק של גז (היקף זה יתעדכן בעוד 5 שנים).

כאמור, בשבועות האחרונים הדיונים בוועדה הגיעו לישורת האחרונה כאשר ל"גלובס" נודע כי בדיונים הובילו נציגי האוצר ומשרד רה"מ קו הקורא להגמיש ככל האפשר את מדיניות יצוא הגז. רה"מ רואה ביצוא כלי מדיני-אסטרטגי, שעשוי להביא להידוק היחסים עם מעצמות באסיה, ובראשן סין, הזקוקות לגז טבעי.

ראש הממשלה ושר האוצר לא היו היחידים שתמכו בהחלטה להגמיש את מדיניות יצוא הגז. לפני מספר ימים חשפנו ב"גלובס" כי גם בנק ישראל תומך בהטלת מגבלות מינימליות על יצוא הגז הישראלי.

תומכי היצוא סבורים כי השיקול של הבטחת שוק חופשי ומשוכלל למסחר בגז יבטיח לישראל ביטחון אנרגטי יותר מהטלת מגבלות על היצוא. עמדת בנק ישראל עולה בקנה אחד עם עמדת פרופ' איתן ששינסקי כפי שהובעה בראיון עמו שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר.