מנשה סמירה: "סגירת ערוץ 10 תוביל לשממה תרבותית"

סמירה, עד לפני 3 חודשים מנכ"ל הרשות השנייה, גיבש מתווה לפתרון משבר ערוץ 10 והמשבר בשוק התקשורת בכלל

"סגירת ערוץ 10 תוביל לשממה תרבותית. אם תיפסק ההשקעה בתוכן של ערוץ 10, כל ההישגים שהגענו אליהם יירדו לטמיון, ולא יהיו יותר תכנים ביקורתיים או בעלי עומק" - כך אומר היום (ד') ל"גלובס" מנכ"ל הרשות השנייה לשעבר, מנשה סמירה, שעד לפני 3 חודשים היה אחד האנשים החזקים בשוק התקשורת בישראל.

כזור, מוקדם יותר היום נודע כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מפעיל לחץ על נציגו של רון לאודר וסגן יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, אבי בלשניקוב, לעכב את הפיטורים של 150 מעובדי הערוץ, שכן הוא כבר נמצא במשא-ומתן מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעקבות הפנייה החליט הדירקטוריון להקפיא בשלב זה את הפיטורים.

במכתב ששלח אמש (ג') לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ ולשר התקשורת משה כחלון, מציע סמירה מתווה לפתרון סוגיית ערוץ 10 בשלב הראשון ופתרון לכל המערכת בשלב השני.

למרות שסמירה כבר אינו משמש בתפקיד רשמי, הוא עדיין נחשב לאוטוריטה בתחום השידורים בישראל עקב ניסיונו ארוך-השנים בתחום.

לדברי סמירה, הבעיות המרכזיות של תחום שידורי הטלוויזיה המסחרית הן: הפסקת שידורי "ישראל 10" וסגירת ערוץ 10; הפסקת השקעות בתוכן מקורי ומיתון חריף בשוק ההפקה; הידלדלות מקורות המימון ובעיקר קיטון בהיקף עוגת הפרסום; חשש לאובדן העצמאות של גופי השידור, בעיקר בתחום החדשות; המעבר של גופי השידור הקיימים למשטר הרישיונות תקוע; וחסרונה של מסגרת ארגונית להסדרה כוללת של מכלול הבעיות באופן מערכתי ולא בשיטת הטלאים.

"אי-מתן מענה סדור וכולל לבעיות אלה עלול להוביל ל'כאוס שידורי' הטומן בחובו סכנות ומחירים רבים", כותב סמירה, שהוסיף בשיחה עם "גלובס" כי "התרשמתי שחסרה תוכנית שתהווה מצע שעל-פיו יושתת פתרון לסוגיה הכוללת. כולם מפגינים שרירים, אך עדיין לא הונחה תוכנית על השולחן".

לדבריו, כדי לאפשר את המשך קיומו האיכותי של ערוץ 10 וכן לסייע לגופי השידור האחרים בהתמודדות עם הקשיים הכלכליים, יש לדרוש מהזכייניות לשלם באופן מיידי את התמלוגים לשנת 2012, בהיקף כולל של 28 מיליון שקל, ולהמיר את עודפי התקציב של הרשות בסך 58 מיליון שקל, לטובת השקעה בתוכן.

סמירה מסביר כי המדינה יכולה לבחור באחת מבין 3 האפשרויות הבאות לגבי 58 מיליון השקלים העודפים הנמצאים בידה כעת: להחזיר את כל הכסף לזכייניות; לבלוע את הכסף אל תוך קופת המדינה; או להפנות את הכסף ליצירה ישראלית.

לטענתו, לאור המצב הקיים יש להפנות את הכסף לטובת השקעה בתוכן ויצירה. "כך תתאפשר דחייה דה-פקטו של תשלומי החובות בגין דמי הזיכיון, כפי שמבקשות הזכייניות, שכן השקעה בתוכן יצירה מתבצעת על-פי קצב ההפקה ולא בפעם אחת - כך תינתן הקלה אך ללא ויתור כלשהו על גבייה ותשלום".

בהמשך מציע סמירה תיקון חקיקה, אשר יתיר לשדר ברישיון תוך שימוש במותגים 2 ו-10 ובאפיקים 22 ו-10 בהתאמה. סמירה מציע כי תינתן אפשרות לזכיינים להתמודד על האפיקים ולזכות בהם בעת המעבר לרישיונות, "במועדים חדשים שייקבעו".

כמו כן מבקש סמירה כי תתאפשר "פריסת חובות הזכיינים להשקעה בתוכן איכותי לשנים שלאחר תקופת הזיכיון, על מנת להעשיר את המסך; וכן תיקון חקיקה כך שהמינימום הנדרש להשקעה בסוגה עילית בתקופת הרישיונות יעמוד על-פי מפתח זה: במצב של סגירת ערוץ 10 וקיומו של ערוץ מסחרי אחד בלבד - 150 מיליון שקל; במצב של שני ערוצי מסחריים - 75 מיליון שקל לכל אחד; במצב של 3 ערוצים מסחריים או יותר - 60 מיליון שקל לכל אחד.

עיקרי הבעיות שמציג מתווה סמירה

* סגירת ערוץ 10 תוביל לנסיגה בתחום השידורים.

* הפסקת השקעות בתוכן מקורי לצד מיתון מחריף.

* הידלדלות מקורות המימון של הגורמי השידור.

* חשש לאובדן העצמאות של חברות החדשות.

* המעבר של גופי השידור למשטר רישיונות תקוע.

* אין מסגרת רגולטורית אחת שתטפל בכל הבעיות.