הנבואה ניתנה לשחקני המעו"ף

חוכמת ההמונים מתפשטת לשוק ההון. האפשר לנבא בעזרתה את הפקיעה מחר?

הטרנד החברתי הפיץ את השימוש ב"חכמת ההמונים" לתחומים חדשים, כמו למשל ניווט בתנועה - באפליקצייה הפופולרית WAZE. חברות רבות עוקבות אחר פעילות במנועי חיפוש ופורומים כדי לזהות מגמת ביקוש למוצרים, ולאחרונה הגיעה בשורת "ההמונים" גם לשוק ההון, והולידה נסיונות לנבא מי תהיינה המניות המנצחות לפי כמות האיזכורים החיוביים שלהן בדיוני גולשים באינטרנט.

אבל האם אפשר לנצל את חכמת ההמונים בדרך פשוטה יותר, שתתאים כמעט לכל משקיע? האם ניתן באמת לעשות מזה כסף ללא פיתוח אלגוריתם של שנים?

עיקרון בסיסי בשוק ההון הוא שאם יותר אנשים חושבים שמחיר מנייה זול, הם יקנו אותה ויעלו את מחירה. יישום פשוט וברור של חכמת ההמונים בעולמנו, המשקיעים, הוא שאם נוכל לדעת מה חושבים מספר רב של אנשים לגבי כיוון מניה או מדד, נשפר את התשואה על השקעותינו.

כדי לבדוק אם זה עובד, יצאתי לבחון אם ציפיות שחקני המעו"ף, שאותם משקיעים בשוק האופציות, לגבי מדד הפקיעה מצליחות בממוצע לנבא את הפקיעה. הפורום שבו השתמשתי הוא פורום טלנירי לאופציות מעו"ף. בחצי השנה החולפת, מנהל הפורום בין חבריו תחרות פקיעה, שנסגרת מספר ימים לפני הפקיעה.

אם חכמת ההמונים עובדת, הרי שממוצע הניחושים של חברי הפורום, יהיה קרוב למדד הפקיעה.

הנתונים הקיימים, תומכים בהחלט בטענה שניתן להשתמש בחכמת ההמונים כדי להרוויח. אמנם מדובר על חמש תצפיות בלבד, אך אחוזי הפגיעה מצויינים. למעט פקיעת יולי, בה ממוצע ניחושי חברי הפורום היה רחוק ממדד הפקיעה, שאר החודשים היו ברמה קרובה מאוד למדד הפקיעה האמיתי.

פקיעה בטווח הנמוך - עד 1% מהציפיות (כפי שקרה בחודשים יוני, אפריל ומרץ השנה) מאפשרת לאנשי מקצוע להניב רווח באמצעות אסטרטגיות שונות לפקיעה. גם פקיעה במרחק 1.4% מאפשרת רווח למשקיע סולידי יותר.

האם ניתן לבנות אסטרטגיית אופציות פשוטה בשבוע הפקיעה המבוססת על ממוצע הניחושים של חברי הפורום?

לכאורה כן, ייתכן וחכמת ההמונים תהווה אסטרטגייה מנצחת לאורך זמן אם תנוצל נכון על ידי משקיעים מתוחכמים.

אבל יש בעיות רבות בניתוח לעיל.

מיעוט החודשים ("תצפיות" במינוח המקצועי), אינם מאפשרים בחינה סטטיסטית אמיתית של הנושא. גם רמות נמוכות של סטיית תקן בשוק כיום, מעוותות את הפרשנות, ויש לבחון את התהליך לאורך זמן ארוך יותר בתקופות תנודיות יותר. (אולי מישהו ירים את הכפפה ויערוך מחקר ארוך יותר?)

כמו כן, המונים רבים ככל שיהיו, לא יכולים להשפיע על אירועים חיצוניים לשוק. גם אם קונצנזוס השוק יחזה מדד גבוה, אך באותו השבוע תפרוש יוון מגוש האירו, יהיה אירוע בטחוני, או תקופה של מימושים בשווקים בחו"ל, הרי שחכמת ההמונים לא תשפיע על השוק. במקרה הזה החכמה הינה יותר צופה מהצד מאשר משפיעה. גם אינטרסים שונים לפקיעה במחזורים דלילים יכולים להשפיע על המסחר, כמו עליה של כמעט 3% ביומיים שקדמו לפקיעת יולי, בה נרשמה החטאה של התחזית.

למרות זאת, הבדיקה הפשוטה הזו, שניתן לבחון אותה במחקרים עמוקים יותר, מראה כי ייתכן וניתן להרוויח ממוצע תחזיות של שחקני השוק לאורך זמן ועל ידי ניהול מקצועי של אסטרטגיות מעו"ף.

אז מה התחזית לפקיעה הקרובה? אתמול (ג') נסגרה התחרות באתר ומחר (ה') נדע את התשובה לגבי חודש אוגוסט.