וינוגרד: "תקיפה באיראן תוביל לגשם של טילים"

השופט בדימוס במתקפה חריפה על רה"מ ושר הביטחון, בראיון לגלי צה"ל: "אתם הולכים הולך לסכן את כל המדינה שלנו, כל מה שבנינו. גם את המדינה פיזית וגם את כל הכלכלה"

שש שנים לאחר שהסתיימה מלחמת לבנון השנייה, ארבע שנים-וחצי לאחר שהגיש את הדין-וחשבון הסופי שלו ושל יתר ארבעת חברי ועדת הבדיקה הממשלתית שבראשה עמד בעניין המערכה ההיא, כשרוחות מלחמה-צפויה כבר מורגשות היטב, שופט בית המשפט העליון בדימוס, הדוקטור אליהו וינוגרד, מוטרד מאד.

"אינני משוכנע שמקבלי ההחלטות, שיושבים עכשיו על המדוכה וצריכים להכריע האם לתקוף או לא לתקוף באיראן, אכן יישמו את מסקנות הדו"ח ההוא", הוא אומר בראיון מיוחד ל"בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. "ואם כך", הוא אומר כשהוא מצביע על כרך הדין-וחשבון העבה שמונח על שולחנו, "אנחנו כולנו בצרה גדולה".

"האם הממשלה כולה, ברגע שתחליט על כך, קיבלה מהמטה לביטחון לאומי את כל ההשלכות, את כל האופציות האפשרויות בעד ונגד הפעולה הזו? והממשלה תשקול בכובד ראש האם באמת כל מה שאני מתאר כדברים צפויים יילקחו בחשבון? האם משרד החוץ ערוך לתת תשובות מה עלול לקרות לנו מבחינה מדינית עם ארצות הברית? ארצות הברית מתחננת, לוחצת 'אל תעשו את זה בלעדינו', ואובמה מבקש ואומר 'אל תעשו את זה לפני הבחירות'", אומר וינוגרד.

יש לציין כי וינוגרד אינו נגיש עוד לחומר בטחוני, ואינו חשוף עוד להערכות מודיעין. את התמונה הוא מנסה לצייר בעיקר מתוך כלי התקשורת, והיא מבחינתו מטרידה, ולא פחות - מכעיסה. הוא זועם על ההתעלמות של דרג מקבלי ההחלטות - מהעמדה האחידה של ראשי מערכת הביטחון, שיוצאים קטגורית נגד תקיפה ישראלית באיראן.

"כל ראשי הממסד הבטחוני, השב"כ והמוסד בעבר ובהווה והמודיעין, כולם אומרים 'אל תתקפו! אל תתקפו!'. ורק ברק ונתניהו יחליטו כן? בשביל מה? עם כל הסכנות האלו וכל מה שקורה - אולי יש פתרון אחר? אולי נחכה ואז בשלב מסוים האמריקנים יגידו 'בואו נעשה פעולה ביחד', 'בואו נפעל כך או אחרת'? בינתיים פועלים עם סנקציות והכל. מה אומר נתניהו: 'אני לוקח על עצמי אחריות - אם תהיה פשלה זאת אחריותי'? זה מנחם אותי מאד...זה פותר לי את הבעיה?", מתרעם וינוגרד.

"נתניהו כועס על אלו שמרבים לדבר, אבל מדבר יותר מכולם"

"האם נלקחת בחשבון המציאות החדשה שלתוכה ניקלע כולנו, אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין?", תוהה וינוגרד, "האיראנים יגיבו במטח של טילים, ולא בירי ספוראדי, והם עשויים לגרור אחריהם גם בני ברית נוספים שלהם באזור. זו מציאות שמעולם לא התמודדנו איתה".

"אם נתקיף את איראן יש להניח לא רק שהיא תנסה את כוחה בירי טילים - ויש לה את האמצעים לכך - לכל מיני נקודות אסטרטגיות בישראל", מסביר וינוגרד, "יחד איתם עלולים חיזבאללה לקבל את ההזדמנות הזו לעזור לאיראן, והחמאס מעזה ומסיני. בקיצור, אנחנו צפויים לגשם של טילים מכל הכיוונים, ואני לא יודע עד כמה העורף מוכן. אנחנו רואים את הדיווחים בעיתונות, שהעורף רחוק מלהיות מוכן. לא רק בעניין של מקלטים - אלא גם מסכות".

וינוגרד תוקף גם את ראש הממשלה, ואומר כי הוא "כועס על אלו שמרבים לדבר, אבל מדבר יותר מכולם". "בשביל מה הדברת הזו?", מתרעם, "אתה מתכוון לפעול - שב ושתוק! תחליט בחשאי אם אתה תוקף, ואם תחליט לתקוף - תתקוף! אבל מה אתה מדבר? בשביל שהאיראנים יהיו מוכנים עוד יותר ויכינו את הטילים ישר מכוונים לכיווננו?".

בדבריו החריפים, השופט בדימוס כורך יחד את ראש הממשלה נתניהו ואת שר הביטחון ברק, אומר את שמם בנשימה אחת, ורומז שבהחלטתם הם עלולים לפגוע במפעל הציוני. "אתה הולך לסכן את כל המדינה שלנו, כל מה שבנינו. גם את המדינה מבחינה פיזית וגם את כל הכלכלה", הטיח בברק. "לא יותר מ-500 הרוגים", השיב שר הביטחון. "אתה ספרת? אתה יודע?", החזיר וינוגרד, "לא יודע מה השיקולים שלהם. זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה".