אל תבלבלו את אופ"א עם העובדות

מישל פלאטיני חוגג במונטה קרלו, מדבר על "הידוק חגורות" בכדורגל האירופי ומאיים להטיל את סנקציות הפייננשל פייר-פליי; בינתיים, המועדונים ממשיכים לבזבז כסף

כנראה שאת המושג "אירוניה" המציאו בהשראתן של סצינות כאלו בדיוק: דווקא באחד ממלונות הפאר של רובע מונטה קרלו שבנסיכות מונאקו, המדינה בעלת כמות המיליונרים הממוצעת הגבוהה בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה שלה, התייחס נשיא אופ"א, מישל פלאטיני, להידוק החגורות ההכרחי של הכדורגל.

בסוף שבוע עמוס באירועים במונאקו, שכלל קוקטיילים, מסיבות, ערב הגאלה של ליגת האלופות, משחק הסופרקאפ בין צ'לסי לאתלטיקו מדריד והגרלת הליגה האירופית, מצא פלאטיני זמן להתייחס לתקנות הפייננשל פייר-פליי, במסגרתן אמורים המועדונים באירופה לעבור במהלך העשור הקרוב, באופן הדרגתי, למודל של איזון תפעולי. "אנחנו לא ניסוג מההחלטה לקיים את התקנות האלו", אמר.

"אפשרנו לקבוצות חלון זמן של שלוש-ארבע שנים על מנת להתארגן ולהתכונן לשינוי, כעת נתחיל לעבוד", הסביר הצרפתי. "ההחלטה נלקחה בשיתוף פעולה עם המועדונים, ההתאחדויות האירופיות והפוליטיקאים השונים. זה משהו מאד חיובי". כזכור, במסגרת הרגולציות האלו של אופ"א, קבוצות יצטרכו להציג בעונות 2011/12 ו-2012/13 הפסדים תפעוליים שלא יעלו על 45 מיליון אירו. קבוצות שלא יעמדו בתקנות, יסתכנו בסנקציות מצד אופ"א החל מעונת 2014/15 - שינועו בין קנסות, הפחתת נקודות במפעלים האירופיים או הרחקה מוחלטת מהשתתפות בהם.

במקביל לדבריו של פלאטיני, הציג מזכ"ל אופ"א, ג'יאני אינפנטינו, נתונים משוק ההעברות שתומכים בטענת ארגון הכדורגל האירופי כי המועדונים מתחילים להתיישר עם התקנות. "בחלון ההעברות של הקיץ הנוכחי הוציאו הקבוצות באירופה כ-1.753 מיליארד אירו על רכש, נמוך משמעותית מהממוצע של ארבע חלונות הקיץ האחרונים, שעמד על 2.249 מיליארד אירו". במילים אחרות, ירידה של 22% בהוצאות הקיץ על רכש ביחס לממוצע שנרשם בארבע השנים הקודמות.

בעיה אחת קטנה שהיתה עם הנתונים האלו שהציג אינפנטינו: הם לא כללו את היומיים האחרונים של הפעילות בשוק במרבית הליגות הגדולות (חמישי ושישי), שכללו מספר גדול של עסקאות וניפחו את ההוצאות כלפי מעלה. בנוסף, בכמה ליגות משמעותיות (צרפת, רוסיה, טורקיה) החלון הקייצי טרם נסגר, ועסקאות יתקיימו בהן גם במהלך השבוע הקרוב.

אגב, פלאטיני התייחס גם לאחד מסימני השאלה הגדולים ביותר של הפייננשל פייר-פליי: מעמדה של פאריז סן-ז'רמן הצרפתית, שהוציאה הקיץ קרוב ל-150 מיליון אירו על רכש, ולא נראית כמי שתהיה מסוגלת לסיים את 2011/12 ו-2012/13 עם הפסדים של פחות מ-45 מיליון אירו. "חוקי הפייננשל פייר-פליי יילקחו בחשבון לגבי כל קבוצה - בין אם קוראים לה פ.ס.ז', יובנטוס, או כל שם אחר", אמר. "אני לא נמצא בתפקיד שלי בשביל להיות פופולרי ואהוב. ההחלטות שלנו יקבלו תוקף באותו מידה באנגליה, ברוסיה ובצרפת".

נציין כי מישל פלאטיני תיווך במכירת פ.ס.ז' לרשות השקעות הספורט של ממשלת קטאר (QSI), שמאז ההשתלטות על המועדון הצרפתי לפני קצת יותר משנה, בזבזה הון על רכישת שחקנים חדשים. כמו כן, בנו של פלאטיני, לאורן, משמש כיועץ המשפטי של QSI.