מדד גלובס-הומלס: מחירי השכירות ירדו בסוף הקיץ

מדד גלובס-הומלס לחודש אוגוסט: בשלהי עונת מעברי הדירות נרשמה ירידה ברורה במחירי השכירות במרבית האזורים ■ מחירי הדירות הציגו מגמה מעורבת, כשהעיר ירושלים בלטה בעליות מחירים על רקע התיירים הרבים ששטפו את העיר

חודש אוגוסט לא הצביע על דרמות גדולות מדי בשוק הדירות, כך על פי מדד מחירי הדירות המבוקשות בלוח הומלס. במרבית האזורים המגמה הייתה מעורבת, אם כי היא התאפיינה בעליות מחירים קלות ברוב האזורים וברוב סוגי הדירות.

למרות הדיבורים בשבועות האחרונים על חזרת קונים לשוק הדיור - מתוסכלים מהבטחות הממשלה הלא ממומשות, חוששים מהשקעות אלטרנטיביות (מסוכנות או לא מספקות), ומעודדים מהריבית הנמוכה על המשכנתאות - אין כיום בהלת קניות. מרבית הישראלים מודעים למציאות שבה נתונים המשק הישראלי בכלל והכלכלה העולמית בפרט והשלכות המצב הן על קבלני הבנייה והן על ביטחונם התעסוקתי.

במבחן האזורים, כדאי לציין את ירושלים שהפגינה בחודש האחרון עליות מחירים מרשימות - 1.5% בדירות שלושה חדרים, 2.3% בארבעה חדרים ו-1.6% בחמישה חדרים. להבדיל ממרבית האזורים בארץ, בהם קהל היעד לא פנוי במיוחד באוגוסט לענייני נדל"ן, חלק לא מבוטל מהרוכשים בירושלים מגיע דווקא בחודשי הקיץ לביקור תיירות בעיר, והמוכרים מנצלים כנראה את הביקוש גם כדי להעלות מחירים.

מנגד, בחודש אוגוסט נרשמה ירידה ברורה במחירי השכירות ברחבי הארץ, שאפיינה בעיקר את הדירות ה"קלאסיות" בנות ארבעה חדרים (ירידות ב-11 מתוך 15 אזורים שנבדקו), שכנראה זוכות כעת להרבה פחות התעניינות, לאחר שמרבית המשפחות התמקמו בדירה וסגרו חוזי שכירות לפני תחילת הלימודים.

בתל אביב וערי הלווין נרשמו בחודש האחרון ירידות במחיר המבוקש לשכירות בכל סוגי הדירות. בתל אביב דורשים כעת על השכרת דירת ארבעה חדרים כ-7,340 בממוצע, לעומת 7,500 שקל בחודש הקודם (ו-7,320 שקל באוגוסט אשתקד).

יוצאת דופן היא באר שבע (והדרום), שם עלו מחירי השכירות המבוקשים באוגוסט בשיעור חד יחסית - 2.2% בדירות שלושה חדרים, 3.4% בארבעה חדרים ו-3.15% בחמישה חדרים. מחיר שכירות מבוקש לדירת ארבעה חדרים בבירת הנגב עומד היום על כ-2,960 שקל בממוצע - 40% מהמחיר המבוקש לדירה דומה בתל אביב.

כפועל יוצא, גם התשואות השוטפות מהשכרת דירה בבירת הנגב נראות מפתות במיוחד: תשואה בשיעור 5.8% בדירות הקטנות ותשואה צנועה יותר, בגובה 4.5%, בדירות הגדולות בנות חמישה חדרים.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר דירת 4 חדרים
 מחיר דירת 4 חדרים

התשואה
 התשואה