המוסדיים מחכים לנס

תרחיש סביר: הצהרות האקטיביזם כלפי טייקונים שומטי חובות, יושהו

מצבה הגרוע של קבוצת אי.די.בי אחזקות ידוע בשוק ההון זה כמה חודשים, אך עד היום התנהל הדיון הזה בעיקר בחדרי חדרים. דנקנר הכריזמטי הצליח להלך קסם על המוסדיים ולשמור על מעמד איתן בשוק ההון; גם כשעסקיו הורעו ותשואות האג"ח של אי.די.בי המריאו. אמרו עליו שהוא מנהל פיננסי מוכשר, והעידו ברתיעה שקטה כי הוא בעל רשת קשרים מסועפת בשוק. עכשיו הגיע המבחן הגדול שלו, וגם שלהם.

עד כה קנו המוסדיים את צעדי המימוש של דנקנר, שקנו לו זמן וכן דחו, מבחינת המוסדיים, את הדיון על הסדר חוב בקבוצת אי.די.בי. אבל כעת, עם הערת "עסק חי" בדוחות וכשבקופה נותרו מזומנים שיספיקו רק עד יוני 2013, נדרשים הצדדים לדיון דחוף בסוגיית יחסינו לאן.

גם אם לא כולם יודו בכך, הגופים המוסדיים מחזיקים אצבעות לדנקנר.

התרחיש הסביר הוא שהצהרות האקטיביזם המוסדי ששוחררו פה באחרונה כלפי טייקונים שומטי חובות, יושהו, לפחות באופן זמני, במקרה של אי.די.בי.

הסיבה לכך היא תקווה להתרחשותם של מהלכים, שיש שיגדירו אותם "ניסים". אחד מהם הוא שבחודשים שנותרו עד התרוקנות הקופה ימצא דנקנר שותף בעל כיסים עמוקים שיזרים מאות מיליוני שקלים לקופתה של אי.די.בי לפי שווי גבוה בהרבה ממחיר השוק שעליו התדרדרה.

אפשרות אחרת היא התאוששות דרמטית בשוקי ההון, שתאפשר לאי.די.בי לממש את החזקותיה המרכזיות במחיר גבוה משמעותית מזה הנוכחי. בהקשר זה, של התאוששות מהירה בשווקים, העלו היום בשוק את ה"בזוקה" של מריו דרגי, יו"ר הבנק המרכזי באירופה.

דיווחים בתקשורת הזרה טוענים שדרגי עשוי לקבוע תקרה לתשואות אג"ח ממשלתיות באירופה, כאשר הערכת האנליסטים היא שצעד דרמטי זה יצית ראלי בשווקים, שיסחף מעלה את מניות הפיננסים והבנקים ולא יפסח על מניות בנק קרדיט סוויס - מהשקעותיה המרכזיות של קבוצת אי.די.בי.

עדיין לא נמצא שותף

התרחשות של אחד מהאירועים הללו עשויה למנוע מהצדדים מלהגיע לשולחן המו"מ על הסדר חוב בקבוצת אי.די.בי. עם קופת מזומנים מצומקת ונכסים ששווים פחת פלאים בשנה האחרונה, צפוי הסדר שכזה להעניק "תספורת" של מיליארדי שקלים לחובותיה של קבוצת אי.די.בי לציבור.

באשר לתרחיש הראשון שבו אולי יימצא משקיע, נציין כי למרות שדנקנר עושה שמיניות באוויר כדי למצוא שותף באי.די.בי, ויעיד על כך המכתב ששחרר בסופ"ש האחרון לעובדיו, לניסיונות הללו ישנה עלות כלכלית. כשהשוק יודע מהי רמת הלחץ שלך, הפרמיה שתקבל יורדת בהתאם. זאת ועוד: מדוע כדאי למשקיע להיכנס לאי.די.בי עמוסות החובות, כשאפשר לקנות את החברות למטה, כגון סלקום ושופרסל, במחיר אטרקטיבי יחסית.

עניין אחר הוא שאלת הקונה ומי הם אותם שחקנים נזילים שיכולים לבצע השקעה מהותית של מאות מיליוני שקלים. הרי אותם טייקונים שהיו שמחים לעשות זאת בעבר מושבתים בעצמם עקב חובות כבדים שאין ביכולתם להחזיר, ומי שיש בידיו את האמצעים מעדיף לא להצטרף לדנקנר בקדמת הבמה של אי.די.בי.