ביה"ד על התאגדות עובדי פלאפון: "ההנהלה חצתה קו אדום"

השופטת אורנית אגסי הורתה להנהלת פלאפון להימנע מסיכול התאגדות העובדים ■ מתחה ביקורת גם על ההסתדרות: "פעלה בהיחבא ובלי תקשורת עם ההנהלה"

אחרי שנדמה היה בסוף השבוע כי בית הדין האזורי לעבודה נוקט ביד רפה יחסית כלפי ניסיון הפגיעה לכאורה במהלך ההתאגדות של עובדי פלאפון, מתחה היום (ב') השופטת אורנית אגסי ביקורת חריפה על התנהלות החברה.

השופטת הוציאה צו זמני המורה לפלאפון להימנע מפעולות לסיכול ההתארגנות בדרך של הודעות אישיות לעובדים, אלא אם מדובר באגרות כלליות ומתונות ללא אמירות שליליות ביחס לעצם ההתאגדות.

פלאפון, כך על-פי ההחלטה שפורסמה היום, הייתה צריכה להתנסח אחרת כאשר שלחה לעובדים הודעת דואר אלקטרוני בה נכתב: "הצטרפות להסתדרות תגרום לחברה ולנו העובדים נזק אדיר ופגיעה ביכולת התחרותיות שלנו מול המתחרים".

לדברי השופטת, חמור מכך הוא דף המסרים שהעבירה סמנכ"לית משאבי האנוש בפלאפון למנהלים בדרגי הביניים, שכלל, לדבריה, "מסרים שגויים עובדתית, מסרים שנועדו להפחיד ולמנוע את ההתארגנות בכל מחיר". על-פי השופטת, "זהו מסוג המסמכים שאסור כי מעביד ישלח למנהליו, בוודאי שלא לעובדיו".

את הביקורת החריפה ביותר מתחה השופטת אגסי ביחס לעובדה שהנהלת פלאפון הפיצה בקרב העובדים טפסים המורים על ביטול הצטרפותם להסתדרות, תוך הפעלת לחץ לכאורה על העובדים שיחתמו עליהם, בין היתר על-ידי איסוף הטפסים ועריכת רשימה שמית של המבטלים.

"מרגע שנודע למשיבה (ההנהלה) כי המבקשת (ההסתדרות) פועלת בסמוך לחצריה ולמשרדיה להחתמת העובדים על הצטרפות לארגון, היא התנהלה באמצעים של לחץ פסול וסיכול ההתארגנות הראשונית... זוהי התנהלות והתנהגות לא ראויה של מעסיק, ויש לגנותה, שכן יש בה משום חציית קווים אדומים בהתנהלות מעסיק כלפי עובדיו, תוך שימוש בכוחם של המנהלים בדרגי הביניים והפעלת סמכותם, עד כדי הפעלת מורא על העובדים הכפופים להם".

השופטת אגסי מסכימה לפחות חלקית עם פסיקתה של השופטת הדס יהלום בעניין התאגדות עובדי הוט, שקבעה כי המעסיק רשאי להביע את עמדתו כנגד ההתאגדות במסגרת איגרת או "שולחנות עגולים", אולם היא מבהירה כי הדבר נכון כל זמן שלא מדובר במסרים שליליים על עצם ההתאגדות. בכך היא סותרת למעשה חלק מהאמירות של השופטת יהלום, שמתירה בפועל להעביר לעובדים מסרים שלפיהם החברה עלולה להינזק משמעותית מעצם ההתאגדות.

השופטת הוסיפה כי האיגרת ששלח בעניין מנכ"ל החברה, גיל שרון, היא דוגמה לאיגרת בעלת מסרים חיוביים, "שאין כל פסול כי המשיבה (פלאפון) תפיץ בין עובדיה".

השופטת קבעה דיון נוסף למחר (ג'), והאריכה את הצווים הזמניים שאוסרים על החברה להחתים עובדים על טפסי ביטול. בקשת ההסתדרות לבטל כליל את טפסי הביטול שכבר נאספו על-ידי ההנהלה כחלק מהמהלך היזום שלה, תידון רק בשלב מאוחר יותר.

דוברת פלאפון מסרה בתגובה: "בית הדין האזורי לעבודה קבע היום כי פלאפון רשאית להציג את עמדתה בנושא ההתארגנות, כך שבפני העובדים יעמוד כל המידע לשם קבלת החלטה שקולה באם להצטרף או לא. בכל מקרה, החברה תפעל בהתאם להחלטה ולכלליה".

ביקורת על ההסתדרות

גם ההסתדרות הכללית זוכה לביקורת מצד השופטת אגסי. על-פי החלטתה, פעילי ההסתדרות ונציגי העובדים "פעלו בהיחבא", כאשר הם מחתימים עובדים על הצטרפות להסתדרות בשעות הערב, ללא תיאום עם ההנהלה, ובחלק מהמקרים אף מחוץ להסעות של העובדים.

השופטת אמנם לא הוציאה צו בעניין, אך העירה כי מוטב אם הצדדים יגיעו להסכמות בדבר פעילותה של ההסתדרות בחצרה של החברה. עוד קבעה השופטת כי לאור כל האמור, מוטב שמהלך ההתארגנות ייעשה לפחות בעת הזו בחסותו של בית הדין.

גורמים בהסתדרות מתחו ביקורת על דבריה אלה של השופטת ואף רמזו כי ישקלו לערער עליהם. על-פי הגורמים, לא יעלה על הדעת שעובדים יתבקשו לתאם עם ההנהלה החתמה של חבריהם לעבודה על טפסי הצטרפות לארגון עובדים, וכי אין שום מניעה מפעילות כזו גם בשעת ערב.

בכל מקרה, אומרים בהסתדרות, בקרב עובדי פלאפון נרשמה שביעות-רצון רבה מהחלטת השופטת, ובשטח העובדים ממשיכים לחתום על טפסי הצטרפות להסתדרות.