מודי'ס: כלכלת ישראל חזקה מבחינה מוסדית וממשלתית

מודי'ס פרסמה דוח דירוג שנתי על ישראל בו שיבחה את החוזק הפיננסי המוסדי, הכלכלי והממשלתי ■ מעריכה כי ייצור הגז הישראלי "ישכיח" את הפסקת ייבוא הגז ממצרים, אך מזהירה מפני השחיתות ואי היציבות הפוליטית

דירוג האשראי של ישראל, A1, והתחזית היציבה מחוזקים בימים אלה על ידי החוזק הפיננסי המוסדי, הכלכלי והממשלתי של המדינה, כך מוסרת היום (ב') סוכנות דירוג האשראי מודי'ס בדוח הדירוג השנתי שלה. עם זאת, מציינים במודי'ס, מעל הדירוג מרחפים אתגרים חברתיים ופוליטיים.

בדוח מצויין כי החוזק הכלכלי של ישראל נתמך על ידי התמ"ג הגבוה יחסית וכושר ההתאוששות הכלכלי בשנים האחרונות לאור מספר משברים כלכליים ופוליטיים. באופן מובן נכתב בדוח כי כושר ההתאוששות הזה מאותגר על ידי משבר החוב האירופאי המתמשך וההאטה בכלכלה הגלובאלית.

במודי'ס מציינים כי קצב ההתאוששות הכלכלי של ישראל לאחר המיתון העולמי ב-2009 האט, כאשר התרומה של הייצוא לכלכלה המקומית הקשתה עליה בשנה שעברה, לראשונה מאז 2007 - מגמה שנמשכה לתוך הרבעון הראשון של 2012. במודי'ס מציינים כי סקטור הייצוא מוכן היטב להתאוששות מהירה במידה והסביבה הגלובאלית תשתפר.

מה שמפריד את ישראל מהמדינות האחרות בעלות רמת הדירוג A הם אי היציבות הפוליטית והשחיתות, על אף האפקטיביות של הממשלה, השקיפות ושלטון החוק, כך לדברי סוכנות הדירוג, שמזהירה כי הדברים הללו יכולים לפגוע בסופו של דבר בחוסן הכלכלי.

עוד מזהירה מוד'יס מפני דחיית תקציב 2013 עקב הסיכוי לבחירות קרובות לאחר התפרקות ממשלת האחדות של הליכוד וקדימה. במודי'ס מתייחסים לפוליטיקה הפנימית במדינה ומציינים כי התהפוכות החוזרות ונשנות מעקבות תיקונים פיסקליים שהיו עוזרים לשמור את הגרעון בתוך המסגרת שהוצבה בשנתיים האחרונות, מה שלטענתם מצביע על מחויבות נמוכה של הממשלה לאחריות פיסקלית.

ביחס לחבילת המסים והקיצוצים בהיקף 14 מיליארד שקל שהוצגה לאחרונה, במודי'ס מעריכים כי היא תצמצם את הגרעון השנה ובשנה הבאה.

בסוכנות הדירוג מתייחסים גם לסקטור הגז והנפט הישראלי, ואומרים כי היציבות הפיננסית הציבורית תהיה תלויה גם בדרך בה תנהל הממשלה את ההכנסות ממכירות הגז הטבעי. לטענתם, האפקט השלילי של הפסקת ייבוא הגז ממצרים יתגמד לאחר שייצור הגז הישראלי יגדל באופן משמעותי בין 2013-2016.

עוד מתייחסים במודי'ס לאתגרים הגאו-פוליטיים שעומדים בפני ישראל, ומציינים כי "האביב הערבי" יצר באופן אירוני דווקא בעיות עבור המדינה, נוסף על ההתקוממות בסוריה והאיום האיראני שהביא לשמירה על רמה גבוהה של הוצאות בטחון.