עורך "מעריב" יפנה לאוצר: הצל את העיתונות המודפסת

ניר חפץ מבקש שהמדינה תשווה בין עובדי תעשיית הפרינט לעובדי מפעלים אחרים שקרסו ותגבש תוכנית סיוע כוללת לענף

עורך "מעריב", ניר חפץ, יפנה בימים הקרובים לשר האוצר, יובל שטייניץ, ויבקש את התערבותו במציאת פתרון ל"מעריב" ולתעשיית הפרינט בכלל, שחלקים גדולים ממנה נמצאים כיום במצוקה.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת חפץ, ששימש עד דצמבר 2010 כראש מערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה, לבקש משר האוצר שישווה בין מפעלי הפרינט על אלפי עובדיהם - פועלי דפוס, נהגי משאיות, מזכירות, אנשי מערכת, עיתונאים ועוד - לבין מפעלים קורסים אחרים בישראל ויפעל לגבש תוכנית סיוע של המדינה.

יש לציין כי תמיכה ממשלתית בעיתונות כתובה בתשלום לסוגיה נהוגה מאז שנות ה-50 באירופה המערבית. כך לדוגמה, במדינות שונות תומכות הממשלות באופן ישיר ועקיף בתעשיית הפרינט.

שיחות עם ההסתדרות

הפנייה של חפץ אינה הרעיון היצירתי היחיד שהועלה. ביום ראשון שעבר כינס חפץ במשרדו את נציגי עובדי "מעריב" בשעות הלילה המאוחרות. במהלך הפגישה, שארכה כשעה וחצי, הבהיר חפץ כי גישתו של יו"ר אי.די.בי. נוחי דנקנר, היא ש"הצלת 'מעריב' חשובה יותר מהכול", ולכן יש כוונה לבדוק אפשרויות שלא נדונו עד כה, ובהן גם בעלות משותפת וניהול משותף של עובדי העיתון יחד עם ההנהלה.

על-פי הצעה ראשונית זאת, שיש להדגיש כי טרם נבדקה ברצינות על-ידי הצדדים, עובדי "מעריב" יקבלו כ-50% ממניות העיתון, יציעו תוכנית עסקית ויפעלו להחייאת העיתון.

ל"גלובס" נודע כי חפץ ניהל שיחת עדכון ראשונית בעניין עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. פרטים ראשונים על היוזמה פורסמו אמש (ב') במהדורת החדשות של ערוץ 2. זמן קצר לאחר מכן נמסר מההסתדרות כי אין בכוונתה להשקיע כסף ב"מעריב" או להפוך לבעלים של העיתון.

ואולם, בעוד שאין בכוונת ההסתדרות לחזור לימי עיתון "דבר", שהיה בבעלותה במשך עשרות שנים, יש בכוחה אפשרויות רבות להציע תמיכה עקיפה בעיתון. לדוגמה, להאיץ בוועדי עובדים לרכוש מנויים לעיתון למאות אלפי העובדים מאוגדים במשק תחת ההסתדרות.

יש לציין כי גם היוזמה להפוך את העיתונאים לבעלי מניות בעיתון כבר קיימת בעולם. כך, בעיתון הצרפתי הוותיק "לה מונד", שנוסד ב-1944, רוב העיתונאים בו מחזיקים במניותיו ואחראים במידה רבה להחלטות על עתידו של העיתון כגון בחירת ההנהלה מדי כמה שנים.

רעיון נוסף שנבחן בפגישה היה לבחון קבלת סיוע מהמדינה, בין היתר על-ידי העברת מערכת העיתון לאזורים בעלי עדיפות לאומית כגון העיר לוד, שנמצאת במרכז הארץ, אך הוגדרה על-ידי משרד ראש הממשלה כאזור עדיפות.