האם דרגי "ינצח" את הגרמנים, ירכוש אג"ח והשווקים יזנקו?

אחת מאבני הנגף הניצבות בפני נשיא ה-ECB היא מעצבי המדיניות הגרמנים המתנגדים בכל תוקף לרכישות אג"ח של הבנק המרכזי האירופי ■ אחד מהמתנגדים הבולטים לתוכנית של דרגי הוא נשיא הבנק המרכזי הגרמני יינס ווידמן

לאחר שראשי הבנקים המרכזיים לא סיפקו את הסחורה ולא הכריזו על צעדים מוניטארים חדשים שימריצו את השווקים במסגרת כנס הבנקאות בג'קסון הול, כעת עיני המשקיעים נשואות לעבר נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי ולעבר הודעת הריבית של גוש האירו, שתיערך ביום חמישי.

דרגי ביטל את השתתפותו בכנס הבנקאות העלה את מפלס הציפיות והציף חרושת שמועות לפיהן הוא עובד על תוכנית חדשה לטיפול במשבר החוב. לפי ההערכות המוקדמות, התוכנית תכלול שני שלבים מרכזיים. בשלב הראשון קרן הייצוב והחילוץ הקבועה (ESM) תרכוש אג"ח של המדינות הבעייתיות שיבקשו סיוע חיצוני (כדוגמת ספרד ואיטליה) בשוק המשני, ולאחר מכן הבנק המרכזי האירופי ירכוש אג"ח נוספות בשוק הראשוני, זאת כדי למתן את עלויות המימון של המדינות המתקשות.

אולם, היום (ג') דרגי סיפק רמז נוסף לגבי תוכנית העל אותה הוא מתכנן. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, דרגי אמר כי הבנק המרכזי ירכוש אגרות חוב ממשלתיות לטווח של עד 3 שנים ללא הגבלה.

אז מה הבעיה? אחת מאבני הנגף הניצבות בפני דרגי היא מעצבי המדיניות הגרמנים המתנגדים בכל תוקף לרכישות אג"ח של הבנק המרכזי האירופי, הן בטענה כי הוא חורג מסמכויותיו והן בטענה כי הדבר עשוי להחריף את הבעיה ולגרום ל"מפלצת האינפלציה" להרים ראשה. אחד מהמתנגדים הגרמנים הבולטים לתוכנית של דרגי הוא נשיא הבנק המרכזי הגרמני יינס ווידמן (Weidmann), שהתנגד, גם מאחורי דלתיים סגורות וגם באופן פומבי לתוכניות של דרגי.

אולם, לפי דיווחים שפורסמו היום בעיתון הגרמני Het Financieele Dagblad, ווידמן הוא בדיעת יחיד, בתוך ה-ECB, בכל הנוגע לרכישות האג"ח. מרבית חברי ה-ECB בעד התוכנית של דרגי ולכן הוא נמצא בבידוד מוחלט. לפי הדיווחים, חברים אחרים ב-ECB, כגון נשיא הבנק המרכזי ההולנדי קלאס נוט, וחבר בדירקטוריות הבנק המרכזי האירופי ז'ורג' אסמוסן, אינם מתנגדים לרכישות אג"ח כאמצעי למתן את עלויות המימון של ספרד ואיטליה.

ומה לגבי אנגלה מרקל? קאנצלרית גרמניה, מנהיגת הכלכלה החזקה ביבשת, הביעה את התנגדותה לצעדים מרחיבים אלה בכל הזדמנות וכולם זוכרים את האימרה המפורסמת שלה לגבי הרעיון של האג"ח המשותפות - "על גופתי המתה". אולם, לאחרונה דווח כי היא התרכחה מעט ומוכנה להתפשט בעניין של רכישות האג"ח.

דרגי צפוי לספק רמזים נוספים לגבי תוכנית-העל שהוא מתכנן בישיבת הריבית הקרובה ביום חמישי, האם הוא יצליח "לנצח" את ההתנגדויות בגרמניה ויכריז על רכישות אג"ח, נחיה ונראה.