לא מוגנים: זכויותיהם של 81% מהעובדים החלשים הופרו

סקר של משרד התמ"ת מצביע על פער מידע בין הדיווח של העובדים לבין הדיווח של המעסיקים ■ שיעור ההפרות גבוה במיוחד בקרב עובדי קבלן ■ התמ"ת: אם המדינה רוצה להגן על העובדים - יש לנקוט קווי פעולה מול המעסיקים

81% מהעובדים החלשים במשק ו-59% מהעובדים החזקים יותר דיווחו כי הם חוו הפרה של זכות אחת או יותר במקום עבודתם - כך עולה מסקר מיוחד שערך אגף מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, אשר הוצג בכנס "העסקה הוגנת" שקיים המשרד.

על-פי הגדרות הסקר, העובדים החלשים שנכללו במדגם מועסקים לרוב בענפי הניקיון, השמירה, התעשייה והמלונאות, והכנסת משק הבית שלהם עומדת בממוצע על 7,446 שקל בחודש, ואילו עובדים "חזקים" הם בעיקר בעלי השכלה אקדמית עם הכנסה ממוצעת של 13,002 שקל בחודש למשק-בית.

על-פי הסקר, 46.5% מהעובדים שמוגדרים חלשים ו-33.8% מהעובדים שמוגדרים חזקים לא קיבלו מעולם מסמך המפרט את תנאי העסקתם. כ-26% מהעובדים, החלשים והחזקים כאחד, דיווחו כי לא זכו לתשלום עבור שעות נוספות או שלא שולם להם שכר בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה. אחד החלקים המעניינים בסקר מצביע על פער מידע בין הדיווח של העובדים, לבין הדיווח של המעסיקים שהשתתפו גם הם בסקר. כך למשל, בעוד ש-43.7% מהשכירים דיווחו כי לא קיבלו מסמך המפרט את תנאי העסקתם, רק 21.9% מהמעסיקים דיווחו כי לא סיפקו מסמך כזה.

על-פי הסקר, שיעור ההפרות של חוקי העבודה גבוה משמעותית כאשר בוחנים חברות כוח אדם או קבלני שירותים. כך, שיעור המדווחים על אי תשלום שעות נוספות מזנק לכדי 54.5%, לעומת 16.4% בקרב מי שממקבלים את שכרם ישירות מהמעסיק. השיעור הממוצע שכולל את שתי צורות ההעסקה, כאמור, עומד על 26%. עוד נמצא כי שיעור עובדי הקבלן שלא קיבלו מסמך המפרט את תנאי העסקתם עומד על 56.7%, לעומת 39% בקרב העובדים המועסקים באופן ישיר. מהסקר עולה עוד כי 52% מהעובדים החלשים ו-36% מהמעסיקים כלל לא מודעים לגובה שכר המינימום לשעה.

גם העובדים החזקים סובלים

במינהל המחקר והכלכלה במשרד התמ"ת מסכמים כי "בניגוד לדעה הרווחת, גם על האוכלוסייה החזקה יש הפרות, אך בשיעורים נמוכים ביחס לאוכלוסייה החלשה". בקרב העובדים החלשים, כך לפי התמ"ת, לא רק שישנן יותר הפרות של זכויות, אלא שההפרה יותר עמוקה וחריפה. בתמ"ת מציינים בסקירה שערכו כי "אם המדינה רוצה להגן על העובדים - יש לנקוט קווי פעולה מול המעסיקים ולא 'לסמוך' על הפרטים (העובדים) כי יידעו להתריע ולהגן על עצמם".

עוד ועדה

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, ציין בכנס כי האתגר הנוסף (מלבד אכיפה) העומד בפני משרד התמ"ת בימים אלו, הוא בחינת נושא שעות העבודה של העובדים. "שוק העבודה שינה פניו בשנים האחרונות ואנו מחויבים לבצע את ההתאמות, שיאפשרו לעובדים ליהנות ממלוא הזכויות וההטבות ולסייע למעסיקים לעמוד בהוראות החוק". קדמי ציין כי הדבר נבחן במסגרת ועדה שהקים המשרד בראשה עומד אלי פז, והיא החלה את דיוניה אמש. בוועדה חברים נציגי התמ"ת, ההסתדרות, התעשיינים, משרד האוצר ועוד.

שיעורי הפרות
 שיעורי הפרות