12 כיתות לימוד לשיפור כישורי ההשקעות

אולי לא חשבתם על מניות כשהמורה שלכם כתבה "שלום כיתה א'", אבל בשנות ביה"ס עוצב פרופיל המשקיע שלכם *לרגל פתיחת שנת הלימודים, נראה מה אפשר לשפר

עמוסי סנטימנטים בחרנו לנצל את תחילת שנת הלימודים ולהתוות את 12 הכיתות במסע חניכותו של המשקיע במניות. נקודות למחשבה על העבר, ההווה והעתיד של חיינו כמשקיעים.

א. ילד מגיע לכיתה א' עם חלומות ילדות, ועם כאלו שדחפו לו הוריו. מכאן המערכת מתחילה "לחנך" אותו, כלומר ללמד אותו מה חשוב ומה לא, ואיך "מתקדמים" בחיים. הילד וחלומותיו הולכים ונשכחים, עד שבגיל 40-50 אנחנו מנסים שוב להתחבר אל החלום. בדרך רוב המשקיעים והחוסכים נרמסים על ידי מערכת הלימוד, שנקראת "תעשייה פיננסית". אז בכיתה א' של ההשקעות תחליטו מראש מה המטרה, מה חזון תיק ההשקעות, מה המשאבים והיכולות שאתם מביאים לתהליך ואיך אתם עושים זאת. תכתבו את זה ושימו מתחת לכרית, בשביל שתוכלו להיזכר.

ב. קראו ספרות מקור, שנכתבה על ידי מי שבאמת משקיע ומצליח, מקדיש מחשבה ומחקר, ולא רק יודע לכתוב מנטרות באופן יצירתי. תקראו את הביוגרפיות של באפט וסורוס, ואת ספרי הניתוח הטכני של ראשית המאה ה-20. למשל, בוודאי לא שמעתם על "The Wall Street Jungle" של ריצ'רד ניי. מהספרים של המצליחנים קחו את יסודות ההצלחה.

ג. תלמדו ניתוח טכני, ניתוח כלכלי והיבטים כמותיים של ניהול השקעות. אחר כך תבחרו במה להתמחות.

ד. תתחילו לתרגל. קחו סכום כסף מסוים ותבחנו את הרעיונות שלכם. אפשר להתחיל בהשקעה בקרן סל (ETF) על מדד מניות, על סקטור, או בהשקעה במניית/מניות בלו צ'יפ על פי ניתוח טכני. לא תדעו לשחות אם לא תירטבו, גם אם זה אומר שתהיו בלי אוויר מעת לעת.

ה. אל תתחמקו משיעורי ההתעמלות. ניהול השקעות לא נעשה בחלל ריק. אם לא נטפח את שאר התחומים בחיינו, בנוסף לתחום העושר, לא יתפתח גם תחום השפע. תשמרו על כושר גופני ומנטלי.

ו. תתחברו לחברים הכי יצירתיים והכי מקוריים בסביבה. תקשיבו להם. תחשבו איך הרעיונות שלהם יכולים להיות מתורגמים לרעיונות השקעה.

ז. בר מצווה. זה הזמן לבחון את מערכת היחסים עם כסף ולפתח אותה. איך אני מתנהג כשיש לי סכום כסף לא צפוי מהדוד מסין, איך אני מתנהג כשחברים מזמינים אותי לבתיהם המפוארים, שמתוחזקים על ידי מספר רב של עובדי משק בית, איך אני מרגיש כשאני נתקל במחסור? השקעות זה עניין של כסף. הפסד זה לא אחוזים. רווח לא מתורגם רק בהווה - הוא מתורגם לחלומות, פנטזיות ולקיחת סיכונים. מערכת יחסים אקולוגית עם כסף יודעת לשמור על מסלול ההתקדמות וההתפתחות, גם במצבים של רעשים קיצוניים.

ח. אל תתקמצן על החברה שלך. מטרת הכסף היא לממן חיים בריאים ומאושרים. כשאתה יוצא עם החברה, שכח כמה מאמץ ומחשבה השקעת בניהול ההשקעות, ותהיה נדיב ומפנק. ניהול השקעות לא נעשה בחלל ריק והחלטות לא מתקבלות כאשר המוח שלנו מנתק את עצמו מכל שאר המחשבות. זוגיות טובה תביא אותך "בטוב" גם אל החלטות ההשקעה.

ט. סוף החטיבה, לקראת התיכון. זמן להסתכל אחורה ולראות במה היית טוב במהלך המסחר וההשקעות, אילו דברים מעניינים אותך, האם יש חלום מעודכן, ומה חסר לך בשביל להוציא 100 בבגרות.

י. שלב ההתמחות. בחרת מגמה. זמן ללמוד מהמורים הכי טובים בתחום. יש ספרים, יש אתרי אינטרנט, יש מאמנים. בצד העמקת הקריאה בספרות המקור שיש לך מכיתה ב', זה הזמן להתעדכן בספרים חדשים ובחשיבה חדשה על עולם ההשקעות. למשל, "The Three Skills of Top Trading" של האנק פרודן, או "My life as a Quant" של עמנואל דרמן. וגם ספרים כמו "The Poker Face of Wall Street" של אהרון בראון.

יא. אתם זוכרים מי המעצמה הבאה של העולם. אז תקראו את הספר המצוין "The 36 Strategies Of The Chinese For Financial Traders" של דארל גופי. ספר שמחבר בין אסטרטגיה סינית לבין ניתוח טכני ומסחר. ככה תוכלו להבין את השווקים, כאשר הסוחרים הסינים ישלטו בהם.

יב. תעודת הבגרות לא הופכת אותך למה שכתוב בה. יש בעלי תעודת בגרות מעולה, שלא מגשימים את חלומותיהם, ויש נטולי תעודת בגרות שחיים את חלומם. בהמשך אולי יהיה לך תואר ראשון פיננסי, משרה עם עניבה וטייטל, שיעזרו לך לתייג את עצמך כמקצוען. אבל זכור: תעודות, תפקידים, מקצועות, עניבות, זה הכול מילים ותיוג חיצוני. זוכר את החלום מכיתה א'? ואת זה של כיתה ט'? הגשמתם היא המקצוענות שלך. אז קח אתך לחוף הים את הספר "ההרצאה האחרונה" של רנדי פאוש. ותזכור, בהשקעות, בסופו של דבר, בסוף היום, החודש, השנה, יש עוד מורה שנותן לך ציון. קוראים לו מדד הייחוס. וצריך לעבוד קשה בשביל להיות טוב ממנו, כי הוא כבר זקן, משופשף, עקבי וערמומי כאחד. כאן יעזרו לך המורים ליוגה ואומנויות לחימה, ואולי גם הגורו שתפגוש בהודו אחרי הצבא.

הכותב הוא שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת Green Ocean. MBA, MTA, NLP Master Practitioner. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם